Nuova Simonelli Ellimatic

niad

Well-known member
Hittade min gamla Ellimatic som stått oanvänd i nära flera år. Jag minns att jag tyckte den tog plats och att den sköt handtaget ett par gånger. Jag gav upp på den, fick aldrig till något bra kaffe heller och kunde inte skumma mjölk.

Jag flyttade och köpte en Philips och en philips till vartefter de gick sönder. Fick efter en Italienresa nyligen för mig att kolla på Ellimaticen igen, läste lite och fick klart för mig att jag har en riktigt kompetent maskin som kostat många sköna tusenlappar en gång i tiden, minns inte ens vad jag betalade men jag vet att den köptes från en restaurangfirma.

Jag tog fram den och kopplade in strömmen. Fyllde på vatten och slog på. Den brummade som tusan i ca. 3 minuter (fyllde kokaren antar jag). Sedan tystnade den och jag drog på lite ånga och testade att trycka vatten genom filtret. Den startade igen och gick totalt kokhet och ville inte sluta pumpa. Den är trasig tänkte jag. Nu kom bara ånga genom grupphuvudet när jag försökte använda det och pumpen gick och gick, den var verkligen överhettad.

Jag lämnade den i en halvtimme och fyllde på vatten igen och startade. Nu tystnade den efter bara ett par sekunder. Jag började att jobba med den och nu pumpade den in efter behov och blev tyst nästan direkt, kändes som jag mindes den från för femton år sen. Jag började göra espresso och fick halvbra resultat. Slog av den och rengjorde filter och annat i grupphuvudet för hand. Nu blev det ännu bättre resultat.

Det kändes som att värmen och körandet fick den att ordna till sig, det kan ha varit stopp nånstans, nåt som löstes upp?

Jag skall börja att testa mig fram med olika malningar vilket säkerligen var problemet tidigare, jag har förstått att det egentligen bara är att skaffa sig en kvarn för att få till det men det känns för dyrt just nu.

Jag skall åka till Kahls idag och prova deras Terra och någon sort till, skall be dem att mala lite finare än vanlig espresso och sen får jag testa att tampa olika hårt. Jag har redan med Lavazza crema è Gusto som jag köpte i Italien fått riktigt bra kaffe med hygglig Crema.

Att skumma mjölk är fortfarande svårt, jag får inget bra skum och strax kokar mjölken och skummet försvinner. Jag har ett munstycke med fyra små hål på ångpipen, jag skall testa med att sätta igen ett hål i taget då jag känner att den blåser på ånga i väldiga mängder, det går för fort helt enkelt, jag läste om en kille som satt igen två hål på sin Elli och som nu kunde få perfekt microskum tydligen.

Om någon har en Ellimatic eller har något att tillföra så vore det kul. Jag tar tacksamt emot alla tips eller kunskap kring vad det är för maskin jag har i min ägo. Jag bifogar en bild på min maskin där den står i sommarstugan just nu. Snygg vet jag inte om man kan kalla den men den ser lite ut som att den "means business" tycker jag.



 

wesaft

Well-known member
Jag gillar designen, rå, ser ut som du säger, ett minimonster :)
Fast jag kan inget om maskinen.
 

Lars

Well-known member
Den ser klart seriös ut. Med rätt malningsgrad så borde du kunna få riktigt bra kaffe. Av av bilden att döma så ser det däremot ut som ditt kaffe skulle må bra av en investering i form av en ny tamper.
 

zix

Well-known member
Är den där maskinen vad den ser ut att vara så är mina tips, i kronologisk ordning:

1. Rengör ordentligt. Om det är en väl använd restaurangmaskin kanske du måste byta packningar i den och se till att få bort allt gammalt klägg (limescale - vad heter det på svenska? Kalkavlagringar?) som kan ha satt sig runt packningar och ventiler. Hursomhelst är det verkligen läge att göra några avkalkningsomgångar och köra mycket vatten igenom. Samt att göra backflush med blindfilter. Rengöringsmedel för sånt finns på specialaffärerna, till exempel Kaffemaskinen i Göteborg eller i Stockholm, såvida inte du har tillgång till nån specialaffär i Lkp.

2. Köp en kvarn, ny eller begagnad. Minimokan och Anfim är bra och stabila konsumentkvarnar för espresso och kanske kan du få en billigt av nån som vill byta upp sig till ännu bättre. Billigare kvarnar än dem kan jag aldrig tänka mig att du vill ha till den maskinen. Begagnad restaurangkvarn är också ett alternativ - om du har kontakter.

3. Köp kaffe. Japp, i den ordningen. När du är framme vid kaffet kan du testa genom att köpa nåt bra och välkänt, t.ex. nån Maurosort, eller rosta själv om du är så lagd.
Molinari (guldpåsen) med hela bönor, som går att köpa på vissa ICA-affärer, är faktiskt också helt OK att öva på. Men kolla bäst-före-datum först så att den inte är flera år gammal... råkade ut för det en gång. Går inte bra att köra med...
 

niad

Well-known member
Tack för bra tips. Jag kommer helt klart att köpa bättre tamper och en kvarn framöver. Jag var lite otydlig tidigare, jag har köpt den från en restaurangfirma men den är köpt ny, faktum är att så lite som jag använde den på den tiden eftersom jag inte fattade ett jota så är den som ny vad gäller slitaget. Jag tittade inuti och ser att allt är i prima skick. Det är fina slangar och en massa kopparrör och kokaren i mitten som ser ut att rymma dryga litern är också i koppar. Jag måste backflusha den förstås med rengöring och sånt skall beställas till nästa vecka.

Hittade detta om maskinen, det finns mer på amerikanska siter:
-- --
Nuova Simonelli Ellimatic (about $600)
Not made anymore, but some still exist in overstock channels. Hard to find, but the lowest priced "heat exchanger" machine on the market. HE machines do not pre-boil your espresso water - they bring it from the reservoir through a pipe in the boiler to flash heat it, giving you fresh water and also allowing you instant steaming, anytime you want it.
-- --
Här är den om killen som satt igen hål för att få bättre mjölkskum:
-- --
I thought I was getting good results with my Gaggia Baby. Buying the Ellimatic changed my standards. Results are quite consistent, given a good grinder, and it is still extremely difficult to find any commercially sold espresso nearly as good as what I make at home with this machine. The stock steam wand did not do a great job, but a cheap, quick modification (blocking two of the four holes with matchstick slivers) has made excellent microfoam easy.
-- --

Jag var inne på Kahls i Lkpg och köpte deras "Terra" som är en blandning med mycket Robusta. Jag drog igång maskinen imorse och den gav ifrån sig ett krackelerande och kokande i några minuter, sen var den visst varm nog, huvudgruppen blir varm liksom filter och handtag när jag lämnar det i vid uppvärmning. Jag testade den imorse och tampade rätt hårt tyckte jag, Ellin tryckte igenom det rätt fort och lämnade ett tunt skimmigt lager crema i koppen och en halvhård puck i filtret. Jag vågade mig på ett test till i förhoppning att inte väcka frugan och tampade till rätt rejält med disktrasan som underlägg, nu fick jag en bättre crema men inte tjock på något vis. Droppade i lite mjölk och drack vid datorn, gott kaffe var det sannerligen, en riktigt syditaliensk smak som utlovats.

Malningen var 3.75 på Kahls kaffekvarn och de brukade köra med 4 till vanliga Krupsmaskiner och annat sade de. Jag känner att jag nog måste ha ännu mer finmalet och kommer att be dem om det men sedan måste jag köpa en kvarn på nästa lön.

Jag tog med kaffet till jobbet och körde i min Philips Espressobar som jag tagit hit, den känns som en leksak men gör gott och bra kaffe med fin crema alltid. Man kan inte tampa utan man får jämna till och dutta lite för att inte packa för hårt, annars får den inte igenom vattnet knappt.

Fick en underbar dubbel espresso med tjock crema i "leksaken" och kände att det är ju tusan att det går att få sånt kaffe i den och att det skall vara så svårt med den fina maskinen. Nu har jag fått blodad tand. Tydligen var den fina malningen precis vad Philipsen ville ha för så bra crema har jag aldrig fått i den även om jag lätt får fin crema som sagt. Skummade mjölk vilket Philipsen också gör suveränt även med små mängder per gång och fick en perfekt frukostcappucino.

Skickar med en bild på Philipsen då det alltid är kul att visa vad man pratar om.

 

niad

Well-known member
Nu har jag testat Terra även på min Ellimatic och det är verkligen ett gott kaffe tycker jag. Jag har fått tampa väldigt hårt med malningen 3,75 från Kahls kvarn så idag köpte jag med 3,5 på malskalan.

Nu blev det skillnad. En rejäl men lagom tampning (hur skall man förklara) och lite knack på filtret och en lagom tampning till. Nu får jag riktigt fin och tjock marmorerad crema. Maskinen pumpar in och fyller verkligen filtret ett par sekunder för att sedan börja trycka ut i en fin jämn ström först svart lava och sedan från mörkbrun till ljusare brun crema. En snyggt genomtryckt puck blir kvar i filtret, nu känns det som jag närmar mig verkligen. Har även lyckats komma underfund med mjölkskummandet, jag får en virvel när jag vill och microskum uppstår, det lönar sig verkligen att mosa på och öva och testa sig fram. Ellimaticen är en klart kompetent maskin, synd att jag inte fattade det då jag skaffade den en gång i tiden.
 

Lars

Well-known member
niad sa:
Ellimaticen är en klart kompetent maskin, synd att jag inte fattade det då jag skaffade den en gång i tiden.

Jag vet vad du menar. Det tog några år innan jag fattade att det faktiskt gick att göra kaffe på min förra maskin, en Gaggia Coffé.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp