Ölkran hemma, någon som har köpt en Draughtmaster?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Är lite sugen på att införskaffa mig en OBH Nordica Draughtmaster, men är lite tveksam... Den tar ju upp en hel del utrymme, och "låser fast" en på ölbehållare med 5 liter per "flaska".

Som i och för sig håller i 3 veckor, men ändå... En vanlig ölback håller längre. Och ryms i kylskåpet. 8)

Någon här som köpt sig en Draughtmaster?
Fungerar den felfritt? Läste lite åsikter om att ölen skummade för mycket, och att apparaten låter för mycket... Låter som små nackdelar, men det vore coolt att ha en. :D

Kika in på http://www.obhnordica.se/ om Ni inte vet vad jag pratar om, den smäller de upp på startsidan så den är ganska lätt att hitta där. ;)
 

Jonaz

Active member
nejnejnejnej...
allvarligt.

I dagsläget är du begränsad till EN öl. ( en av de läbbigare dessutom )
Hur mycket bira dricker du? Är det inte bättre att ha en blandad back i kylen istället? Lägg de 1500:- som den kostar på schyssta sommaröl istället.

Förslag:

Jever
Corona
Hoegaarden

Fyll på:
 

LL

Well-known member
Ujujuj...nej att ha en egen kran hemma låter ju bara för mycket och...precis som Jonaz poängterade...en ölsort!?!
Det är ju för fan kriminellt...man måste kunna ha valmöjligheter. Precis som med kaffe. Det kanske funakr för den som beställer en stor stark på Göteborgskalaset i plastglas typ...nä fy..det verkar inte vara nån hit.
Fyll på backen i kylen med några av mina favoriter och vidga ölvyerna :D

Mina sommaröl..

Krusovice (både den ljusa och mörka)
San Miguel (givetvis)
Budvar
Kilkenny (min givna året runt öl..)
Fuller´s ESB (slurp!)
 

Tamper

Well-known member
Bara måste ha en sån här!
Perfekt att ställa i garderoben i hyllan med hushållsartiklar som man helst inte borde ha köpt.

Har du 1500 spänn över så skulle jag nog hellre rekommendera Julas iskubsmaskin som nu är prissänkt till 1495:-
Perfekt till caipirinha och andra isade drinkar, kanske till och med en Iskaffe?
 

Jonaz

Active member
Tamper sa:
Har du 1500 spänn över så skulle jag nog hellre rekommendera Julas iskubsmaskin som nu är prissänkt till 1495:-
Perfekt till caipirinha och andra isade drinkar, kanske till och med en Iskaffe?

NU börjar det likna ngt!
Saknar min side-by-side med inbyggd ismaskin enormt & bygga om köket i huset är inte aktuellt för att få plats med en ny kyl...

"Dags att surfa på Jula"
 

Jonaz

Active member
802199_b.jpg


Tja den verkar ju schysst... :)
 

LL

Well-known member
Jag hade 1500 spänn över förra månaden och köpte mig en Philips råsaftscentrifug! Nu blir det färsk juice nästan varje dag...bara att köra i hela äpplen, morötter, jordgubbar, melon, u name it.
Ut kommer helt grym juice...ska ta o testa att göra tomatjuice till en bloody mary också tänkte jag...

Helt klart värt varenda öre. Brämhults släng er i väggen säger jag.
Favoritjuicer just nu, apelsin+passionsfrukt och äpple+kiwi och vattenmelon+jordgubbar.

På med spenderbrallorna pöjkar! :D

 

espressMe

New member
Nästa steg är väl färdigbryggd espresso på femlitersdunkar som värms upp i tappen... :(

Ärligt talat så hade jag nog köpt en maskin om utbudet varit större (vilket kräver ett öppet format på "dunkarna"). Dock en utopi att få önskvärd öl såsom god svensk öl ( t.ex. Bödeln från Hantverksbryggeriet, Bedarö bitter från Nynäshamns Ångbryggeri eller Bärnsten från Jämtlands Bryggeri) eller riktig amerikansk öl. Ovan nämnda svenska öl har ju inte ens volym nog att komma in på systemets hyllor i små små små 33cl flaskor.

/espressMe
 

wesaft

Well-known member
LL råsaftcentrifug lät ju mycket spännnade, jag pressar en apelsin varje morgon. lite variation hade varit kul.

Är den lätt att använda och göra rent?
Pressar den apelsiner bra?

nej nej, jag som ska köpa ny kvarn först ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
ä, råsaftcentrifug kommer jag aldrig att skaffa. Jag älskar juice, men tyvärr har jag gått och skaffat mig diabetes härom månaden, så jag får inte inmundiga mer än en skvätt juice helst. Innehåller massor med socker, apelsinjuice är en sockerbomb, I tell ya!

Hmmm, har nog ångrat mig lite grann om att skaffa mig en ölapparat... Mest för att jag tycker att den är lite stor och klumpig, och att den kommer att väsnas lite grann, och för att man låser sig fast vid att man måste tömma hela fatet innan det blir gammalt...

Jag tycker ölsorten som erbjuds är rätt god, så det var inget större problem. :) Förmodligen/förhoppningsvis kommer fler sorter senare.

Ismaskin är ingen dum idé. Ville ha en i dörren på min frys men det FINNS INGA som inte sitter i en tvådelad kyl/frys av modellen "side-by-side". Kasst.

Fanns inga bra inbyggda modeller av ismaskin heller, då är det enorma apparater i storleken av en diskmaskin typ, och det känns lite overkill.

Hade varit perfekt med en frys med vatten och is i en dispenser i dörren. Skit att det inte tillverkas. :(

Varför jag inte ville ha en side-by-side med kyl och frys undrar ni? För att jag ville ha ett stort kylskåp. http://www.norcool.no/default.aspx?CatID=1224 8)
 

[SH]

Well-known member
Mr Isomac sa:
Ismaskin är ingen dum idé. Ville ha en i dörren på min frys men det FINNS INGA som inte sitter i en tvådelad kyl/frys av modellen "side-by-side". Kasst.
Vet att du precis byggt om ditt kök så egentligen borde jag kanske inte berätta detta... Numera finns det en vanlig frys med ismaskin och den kan kompletteras med en kyl som ger kallt eller kolsyrat kallt vatten.
http://www.hemprodukter.husqvarna.se/aktuellt6.htm

Frysen QT3159FX
Kylen QR2519 FX

De finns i vitt och rostfritt från Husqvarna och Electrolux.
 

Dunne

Well-known member
Polaren handlade en draughtmaster och den är ju jävligt cool. Gillar man lager och dricker mycket öl så är den ju klockren. Det stämmer att det skummar väldigt mycket men det lägger sig rätt fort. Ska man sitta och dricka själv så är ju faten lite stora men är man två så går det rätt fort :).

Skulle nog också hellre köpa en philips råsaftscentrifug för mina 1500kr men nästa gång man har över så är ölkranen en bra grej :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
[SH sa:
]Vet att du precis byggt om ditt kök så egentligen borde jag kanske inte berätta detta... Numera finns det en vanlig frys med ismaskin och den kan kompletteras med en kyl som ger kallt eller kolsyrat kallt vatten.

Kylen är inget att ha, vi ville ha en stor kyl så den hade inte ändrat på något. :)

Men frysen... Arrghh!! Det kanske hade varit något? Synd... hade varit kul med en ismaskin, men inte lika snyggt som en integrerad frys.

Hmmm, undrar om vi hade valt frysen med ismaskin? Svårt att säga. Kanske inte i alla fall, eftersom kylen och diskmaskinen är integrerade (med snickerilucka som "döljer" att det är en vitvara). Men det hade varit frestande... 8)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Dunne sa:
Polaren handlade en draughtmaster och den är ju jävligt cool. Gillar man lager och dricker mycket öl så är den ju klockren. Det stämmer att det skummar väldigt mycket men det lägger sig rätt fort.

Hur är det med ljudnivån då? Låter det som en gammal PC, eller mer eller mindre? Störande ljud?
 

Dunne

Well-known member
Jag upplevde det inte som om den lät nånting alls där den stod. Bara när kompressorn gick igång. Iofs så var det ju inte så värst tyst där.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, intressant... Vi får se hur det blir med ölkranen. Det värsta "ha-begäret" har lagt sig nu.

Nu vill jag ha en motorseglare istället, har redan bokat mig en båtplats, men jag har ingen båt än... :? :lol:

Hmmm, hur får man till en duglig cappucino på en båt? Någon sorts gasolspis-espressogrej och en mjölkskummare modell "pumpa-handtaget-upp-och-ner" för att få till mjölken. Mjölken är väl relativt lätt att få till i jämförelse med espresson... :? :cry:
 

arto

Well-known member
Så sällan som man får tillfället så är "kokkaffe" rätt kott tycker jag. Eller så är det omgivningen som spelar spratt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp