Italienska Rivieran - Pietra Ligure

charlotte

Active member
Hej Alla glada!

Semestern börjar närma sig även för den egna företagaren, minsann!
Jag har den stora lyckan att få åka med min käresta till Italien, närmare bestämt Pietra Ligure. Vi kommer att ha bil och möjligthet att fara omkring lite varstans. Nu till frågan:

Har ni några tips på kaffeställen eller annat drickbart/ätbart? Kanske ett hett tips till något kafferosteri??

Ha det gött i soooolen!
//Charlotte
 

kaleii

Well-known member
Känner inte till något ställe, men jag kan väl rekommendera de vanliga tipsen:

* Drick espresson stående vid baren. För det första så är det mer autentiskt, och för det andra så kostar det mindre. Du får nämligen betala ett påslag om du sitter ned och fikar, vilket kan fördubbla priset.

* Beställ inte bara en latte, för då får du ett glas mjölk. :D

* Cappuccino ska egentligen inte beställas efter typ 10 på morgonen, då den dricks till den italienska frukosten (tänk chokladfyllda croissanter och wienerbröd). De brukar ha sålt slut från bagerierna vid 10-snåret, och då slutar folk dricka cappuccino.

* Man beställer i princip aldrig en dubbel espresso (doppio), utan de serveras som enkla som standard. Dessutom så räcker det med att beställa "un caffè" (en kaffe), då det är espresso som menas. Det är bara turister som beställer en doppio.

* Om du befinner dig på ett turisthotell kan det vara värt att säga att man vill ha italienskt kaffe till frukosten, då det finns risk att du får presskaffe annars.

* Undvik turistiga ställen och hitta små hål i väggen och drick kaffet där. Beställ något gott att mumsa på vid baren, t.ex. en arancini (risbollar med mozarella).

Hoppas att det hjälper :D
 

Lars

Well-known member
Mycket bra grundtips! Naturligtvis är man ju trots allt "bara" en glad turist i vilket fall som helst, men det skadar aldrig att visa att man kan bete sig "civiliserat" trots det!
 

marmander

Well-known member
Bra...

Inte jättelångt norröver ligger en liten inte så märkvärdig men småcharmig stad som heter "Bra" (nära Asti). Det är ursprunget för hela "slow food"-rörelsen som föddes som en reaktion mot McDonaldsfieringen och som innebär att man vårdar den lokala matkulturen och njuter länge och väl vid bordet. I staden finns också ett litet rosteri som välkomnade oss med stora famnen vid ett spontanbesök. Vi köpte med lite kaffe, men jag undviker att kommentera kvaliteten, eftersom jag knappast utvecklat några större baristakunskaper då och kunde därför inte göra det rättvisa i hemmamiljön. Min bedömning såhär i efterhand är nog ändå att det var ett kaffe av mycket god kvalitet.

Är du intresserad av andra drycker är det även i det här området som de omtalade Barolovinerna produceras.
 

marmander

Well-known member
Dicaf

...just det - kaffet/rosteriet heter "dicaf", men det ska inte läsas med engelska ögon som något koffeinfritt blask.
 

charlotte

Active member
åh tack för alla fina tips! Idag sticker vi, syns om två veckor! :D

Ha det underbar allesamman!

Kram
//Charlotte
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp