Stockholm Coco vaja, Norrtullsgatan 51

NiklasM

Well-known member
Nu har jag varit där 2 gånger och måste säga att jag tycker att det är "sådär". Mjölken i min Capu var inte riktigt bra. För stora bubblor gör att den där riktigt goda smaken uteblir. Kommer nog gå dit fler gånger, men det finns bättre kaffe i Vasastan.
 

treefinger

Well-known member
Nu har jag varit där 2 gånger och måste säga att jag tycker att det är "sådär". Mjölken i min Capu var inte riktigt bra. För stora bubblor gör att den där riktigt goda smaken uteblir. Kommer nog gå dit fler gånger, men det finns bättre kaffe i Vasastan.

Vad rekommenderar du kring vasastan?
 

NiklasM

Well-known member
Jag gillar Nero, men beroende på vem som rattar maskinen. Primafila gör riktigt bra kaffe och naturligvis Mellqvist. Non Solo ska vara bra men det var länge sedan jag var där. Sen finns Sosta på Sveavägen

Det som är genomgående på alla ställen är att det är ojämt. Det är lite synd faktiskt.
 

treefinger

Well-known member
Tänkte dra en sväng till Sthlm i eftermiddag o blir kvar till imorgon. Ett par stycken av de ställen du nämner tänkte jag i alla fall försöka hinna med. Ska bli riktigt spännande.
 

NiklasM

Well-known member
Tänkte dra en sväng till Sthlm i eftermiddag o blir kvar till imorgon. Ett par stycken av de ställen du nämner tänkte jag i alla fall försöka hinna med. Ska bli riktigt spännande.

Välkommen och lycka till. Försök att pricka in en lunch på Nero. Deras pasta är fantastisk!

/n
 

Bjarne

Well-known member
Jag tror att de flesta av de s.k. "bra ställena" kan vara ojämna, ha en dålig dag, eller inte skärpa sig. Precis som våra smaklökar inte tycker samma sak varje gång. Däremot om nå'n gör ett dåligt jobb eller är nonchalant i hantverket vill jag inte gå dit igen.

Upplevde det nyligen på DubbelW där de halvtimmen innan stängningsdax hade så hög musik att man inte kunde beställa utan att nästan skrika. Tjejen vid disken tror jag inte jobbat där mer än några månader och är redan blasé. Hoppas ägaren gör något innan folk börjar bojkotta stället.
 

Espressino

Active member
Var förbi Coco Vaja idag och allt är sig likt: Ilias gör kalasespresso och det märks att han brinner för det. Betr mjölkskumningen är det fortfarande skumbadsfelling på mjölken... Håller m Niklas_M : Är det espresso du vill ha lär du inte bli besviken. Gillar också att han leker runt med blandningarna, och kör lite olika. Tror överlag det är smartare än Primafilas metod med fem parallella blends. Tror inte de orkar ställa om kvarnarna så mycket som man behöver för att altid leverera perfekt espresso.
 

Bjarne

Well-known member
Jag var också in på Coco vaja idag, på lunchen. Tog en dubbel med lunchsällskapet och fick sen två enkla själv då jag hängde kvar en stund.
Perfekta espressos och det endast 150 meter från mitt jobb :D

Har nog aldrig fått en dålig kopp vad jag kan minnas. Bryr mig inte så mycket om bubbelstorlekarna, smaken på Caffè latten är väldigt god och är en smak jag endast upplevt där. Gillar den skarpt!

Fick också se Ilias nya kärlek, La Marzocco blank o fin med vinröda sidor. ;)
 

Espressino

Active member
Mmm, grymt fin maskin! Den skulle pryda sin plats i varje kaffeälskares kök, eller vardagsrum!

Har lagt märke till att La Marzocco börjar bli lite vanligare än för några år sedan. Mojo har ju haft sin länge, och vet att Tulleys på Götgatan haft sin ännu längre, även om de inte gör minnesvärt kaffe precis. Sedan har ju molto på lilla essingen haft sin rätt länge och numera även foam och Zanzibar. Kul att fler ställen skaffar bättre maskiner. Det brukar tyda på ambition trots allt.
 

LeSuisse

Member
Illias är Grym! All heder åt honom och den enorma Glöden han visar när han preparerar espresso! Det är alltid lika kul och snacka lite med honom trots att jag inte fattar hälften av vad han säger. (Oförlåtliga skånska jävel)
Har varit där ett tiotal gånger och alltid lämnat stället med ett leende och en härlig, lång, fyllig och lite söt eftersmak i munnen.
(Apropo La Marzocco maskiner, titta in Cappucio i Gallerian, de borde ha fått sin nya maskin, en FB 80 fyrgruppare... argm!)
 

kaleii

Well-known member
Var där för första gången någonsin igår. Det har aldrig blivit av tidigare, men jag har fått hans bönor i present av en kompis ett par gånger, och de är riktigt mumsiga.

Gårdagens sojalatte var i alla fall den godaste jag någonsin druckit. Och nortullsmackan (lax med limewasabi) var fantastisk.

Måste .... tillbaka!
 

Bjarne

Well-known member
Man är glad att man har jobbet i samma kvarter som Coco Vaja! Alltid nära till en god espresso/caffè latte :)
 

hippokid

Well-known member
Besökte Cocovaja i fredags förra veckan samt igår. I fredags bjöd Ilias mig på en ristretto efter att jag druckit en enkel. Detta för att visa vilken skillnad det blir med Shiraz-bönblandningen på en vanlig enkel respektive ristretto. Trevligt, och väldigt gott! Tilläggas bör att det var mitt andra besök, så det var ingen favör för en välkänd stammis... vilket jag dock planerar att bli. :cool:
Igår var det ett nytt ansikte för mig bakom disken, en ung tjej som var riktigt riktigt bra på att göra kaffe.
Bortsett från att kaffet är det bästa i stan just nu enligt min ringa mening, så får man ett trevligt bemötande, och glatt småprat om kaffe. Ska köpa hem ett kg Shiraz och köra hemma i Silvia. Återkommer i en helt annan tråd om det. ;)

Sammanfattningsvis: gillar du riktigt smakrik espresso så testa Cocovaja! :D
 

Wasse

Well-known member
Var förbi idag för att testa detta ställe som alla pratar sig så varma om. Men det var ju stängt, *snyft*. Fick knata ner på gatan och hittade nåt som hette Cafe Spoon, men det var ingen större höjdare. Okej sallad men ingen vidare latte.

Fick bli en tur till Non Solo för att rädda dagen :)

Att jag sen fick se Blåvitt piska Kalmar gjorde ju inte direkt dagen sämre ;-)
 

hellbarber

Active member
Måste klämma in ett besök här snart när ni skriver så gott om det... får flytta min dagliga(nästan) morgonfika från sosta(sveavägen) till Coco Vaja snarast..
 

Bjarne

Well-known member
Tror att Ilias hade engagemang på annat håll, han har cateringtjänster också, förutom kaffedelen.

Ska påminna honom om hemsidan om jag kommer ihåg i veckan. Brukar bli några doppio's och några caffè latte.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp