Stockholm Coco vaja, Norrtullsgatan 51

mårris

Well-known member
jag är också nyfiken, lägg ut rapport! verkar om han ska köra j&n-kaffe. och lisa förare har hjälpt honom med mackorna har hon skrivit i sin blogg, så det verkar lovande.
 

Molarin

Well-known member
Nu har jag besökt denna Norrtulls kaffeoas! Fick den godaste 5 estate jag smakat i koppen. Jag brukar inte gilla kaffe utan robusta men Ilias kramade verkligen ut smakerna på ett riktigt fint sätt.

Lokalen var liten med, om jag inte minns fel, 9 sittplatser. Ljus, högt i tak och med ett gammalt, skönt slitet klinkersgolv. Uteserveringen består av hela två stolar.

I kvarnarna:
-J&N 5 estate (för espresso)
-Löfbergs Lila Etiopisk Sidamo (för mjölkdrycker)

Väl värt ett besök om du befinner dig i Stockholm!
 

von Thor

Kaffevision
Var tvungen att gå dit jag med, blev inte besviken. Synd bara att de riktigt kompetenta folket öppnar barer i vasastan och inte på söder. Ilias saknar ju knappast konkurrens i dessa trakter. Men han vinner nog på att han verkar vara en riktigt trevlig prick. Såg att han hade en Mazzer mini E, måste be han göra kaffe på den nästa gång så man ser hur den funkar.
 

mårris

Well-known member
Nu har jag också varit där. Soft (pyttelitet) ställe med trevlig ägare - som dock pratar malmöitiska...en obegriplig dialekt som jag varit utsatt för under flera år i mitt arbetsliv och till slut nästan lärt mig förstå... :lol:

Supersmarrig kycklingmacka. Bra cappu på 5 estate från J&N (art-befriad) och god espresso på samma böna.

(Tillägg: Cocovaja ligger rätt långt ner på Nortullsgatan, precis förbi korsningen Vanadisvägen om man kommer från stan).
 

alexander

Member
Var förbi idag och provade efter era rekommendationer. Trevlig kille, men något överextraherad espresso och gammalt hederligt fluffskum på cappun. Sisådär om jag får säga det själv. Men, mycket bättre än genomsnittet dock!
 

Johan

Well-known member
Hur har Cocovaja det med sina öppetider egentligen? Igår var jag förbi 17:00 och det var stängt...

Vill ju testa.

--Johan
 

mårris

Well-known member
Enligt cocovajas lila trycksak har han öppet 07-17.30 mån-tors, 07-17.00 fre, stängt lör, 12-16 sön.
 

Molarin

Well-known member
Rensade lite förvirrande snack om södermalms brist på bra kaffe. Nu håller vi oss till Coco Vaja i Vasastan.

Ska upp och tjöta lite med Ilias första helgen i november...
 

von Thor

Kaffevision
Tittade in där idag och han hade en ny blandning istället för 5-estate. Inget namn på den, ingen info om blandning etc, bara att det va David som blandat och rostat. När jag har hört hans namn tidigare i sammanhanget så är det ett "lite dyrare" kaffe som serveras. baserat på arabica med en liten touch av robusta. Jag och vännen tog en dubbel "david", inte etiopisk sidamo som han kör i mjölken. Detta va klart värt den långa vägen från CaffeNero där vi åt lunch. Jo jag vet att Nero också har bra kaffe, men jag ville testa något annat än Moak. Och malmöitiskan sitter kvar :)
 

Anders

Well-known member
Jag var oxå där idag faktiskt. Frågade iofs inte men la också märke till ny smaksensation, riktigt trevlig blandning.

Kan även rekommendera de små chockladbitarna med "fransk nogat"-varianten som tilltugg, mkt goda!
 

Rozzo

Well-known member
Var där idag och fick mig en cortado på lunchen 8)

Ilias hade en ny spännande blandning som han kallade för "Flower Power", ganska frisk, fruktig arabica blandning med en liten touch av Robusta.

Oerhört trevligt ställe som känns väldigt familjärt, klart värt ett besök, men precis som Vonthor säger: synd att det inte ligger på Söder.
 

Bjarne

Well-known member
Sicken tur man har! Konstaterade just att jag jobbar i samma kvarter som Cocovaja. Ska baske mig gå dit och prova jag med! Har letat med lykta efter bra kaffe till lunchen, och tänker då INTE släpa med min Silvia till kontoret som alternativ ;-)

Tack för tipset!
 

Bjarne

Well-known member
Tack Ilias för espresson!

Smet förbi idag efter lunchen och inhandlade ett stycke espresso. Smaken var helt enligt förväntan. Spännande också att prova andra sorter sen när det byts. Nästa gång ska jag nog också prova nå'n av mackorna :-D
 

skinkan

Active member
Ska till stockholm på onsdag och letar efter ett schysst hak att köpa en espresso på, är coco vaja något ni kan rekommendera?

//Skinkan
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp