Arlas Baristamjölk i butik!

Molarin

Well-known member
baristamjolk.jpg

Foto: mårris

Medlemmen mårris rapporterar att Arlas baristamjölk nu går att köpa i butik. Det är den ekologiska mat- och delikatessbutiken Cajsa Warg som tagit in mjölken i sitt sortiment.

Nu hoppas vi att fler butiker följer efter och låter oss hembaristor använda denna proffsprodukt.

Läs mer här!
 

mårris

Well-known member
som sagt i originaltråden: den är högpastöriserad (dvs längre hållbarhet, ca två veckor) , den har en fetthalt på 2.8%, dvs lite magrare än standarmjölk. Dessutom har man hällt i en skvätt extra mjölkprotein för att förbättra skumningsegenskaperna. Kall smakar den fylligt och fett, och skummet blir riktigt krämig, mjukt och bär smakerna bra (första intrycket iallafall, ska prova mer på giotton när jag kommer hem efter helgen).
 

mårris

Well-known member
shit, idag var den slut när jag skulle bunkra. dom får nog lov att öka lagret på cajsa warg. :(
 

mårris

Well-known member
slut, slut, slut kan man sammanfatta hur det sett ut i kyldisken på cajsa warg den senaste veckan. suck. jag som blivit beroende. Man kanske kan mixa grön mjölk med röd mjölk och HI-GAIN-EXTRA-PROTEIN-FUEL-FOR-BODY-BUILDERS.....
 

mårris

Well-known member
ICA MAXI nacka, är det det nya som ligger strax efer bygg-ole om man kommer från stan?

Cajsa Warg har glädjande nog ökat sina beställningar tror jag. Ett tag var det slut hela tiden, nu är det bättre.
 

NiklasM

Well-known member
Japp det är den som ligger i "närheten" av Bygg-Ole. Dom har inga pallar med mjölken, men det fanns ett gäng när jag var där.

God mjölk faktiskt!

//n
 
M

Medlem14302

Guest
Hahaha!! Bra svar! Personligen tycker jag att Barista mjölk är en rå bra grej. Va med och testade några av de första liter som rycktes fram ur Barista kosan. En av fördelarna med denna uppfinning är att kaffebarer med hög omsättning på folk eller med personal som anställs för att det skall anställas kan med lite grundutbildning ha lättare för att producera en bra produkt då Barista mjölken med sina underbara egenskaper "hjälper till" att få ett lent och följsamt skum. Dessa egenskaper är bla Förhöjd mängd av mjölkprotein och sockerarter. Dessa "klibbar" ihop vid uppvärmining och bildar det följsamma skummet. Arla har i detta fall valt att dra ner på fetthalten till 2.8 då de förhöjda egenskaperna fungerar även som smakbärare åt kaffets aromer. Det finns andra mejerier i Sverige som även dessa har Barista mjölk under olika namn men där fetthalten är högre än tre. Jag kan tycka att skummad Barista mjölk blir något sötare än "vanlig" mjölk.

Om man tar vanlig mjölk, skummar den med fel teknik och inte nog med det, värmer mjölken för mycket och bränner den, vad händer då?

Jo, dels behövs det hjälpmedel för att få ner skummet i koppen/glasen för att skummet har separerats från mjölken och när Baristan försöker hälla i den skummade mjölken så halkar det brända marängskummet bak på den varma mjölken. En annan sak som händer är att mjölken kan bli sträv att dricka. En annan sak som händer är att mjölken kan lukta lite välling. Det händer mer men jag hejdar mig här. Alla tre ovanstående sakerna beror till stor del på bränt mjölkprotein...

Så om okunnig personal får tag på en kanna standardmjölk kan det bli en dålig produkt men vad händer om okunnig personal får tag på en kanna med Barista mjölk? Ja.. om det skulle finnas 10 gånger mer mjölkprotein i den så blir den 10 gånger mer bränd.....

Och till slut..... Vi älskar väll att skumma och ger oss inte förens vi har tuktat standard mjölken. Eller har vi inte tålamod? Måste vi ha hjälpmedel?

Detta är bara en tanke. Tro inget annat, jag älskar Barista mjölk, Svenskmjölk, Arla och alla andra Mejerier! :p
 

mårris

Well-known member
1. förpackningen är ganska snygg
2. den är magrare än standarmjölk - spar lite fett
3. längre hållbarhet - bra för dom som inte är storkonsumenter
4. nördfaktorn
5. det blir faktiskt väldigt gott
 

jb

Well-known member
Håller med DC, den är lätt att jobba med (vi körde 90 liter på gastronord) och skummet blir krämigt MEN min synpunkt är att standardmjölken får en härlig, oslabar sötma vi ca 62-63 grader medan baristamjölken med sin tillsatta protein och då den är pastöriserad vid högre temperatur (för att få lite längre hållbarhet) börjar få den kokta karaktären i smaken långt tidigare...

Som du sa det är en lättjobbad, trevlig mjölk men personligen föredrar jag nog standardmjölken.

Genvägar är för mesar :lol: 8) OBS! SKÄMT* (och kan vara en lösning för kedjor m.m. som har stor personalomsättning etc.) personligen tycker jag det är viktigare att man lär sig hantverket från grunden... ;) och ROLIGARE!


* Tänkte att det är bäst man är tydlig med ironin så ingen misstolkar... :twisted:
 

mårris

Well-known member
jag börjar ana en viss kaffetalibanism är på forumet.
wayne´s, coffecup och alla andra kafékedjor: var uppmärksamma! jag har snappat upp rykten att ett tiotal medlemmar på forumet i en samordnad attack kommer att placera ut sportdrycksflaskor med stinkande sur baristamjölk i era lokaler! och några riktigt suicidala individer kommer antagligen att beställa en latte för att sedan förnedra personalen för dess uselhet! :lol:
 

jb

Well-known member
:lol: :lol:

ps just nu dricker jag min caffellatte till frukost gjord på lättmjölk :oops: ds
 

wesaft

Well-known member
Ska ta mig ut till Maxi här i stan och kolla om den finns även där, jag är väldigt nyfiken. Hållbarheten är ett stort plus för mig som mest har mjölken för gäster.

edit: Var där idag, den vid Mölndalsvägen, fanns inte, de hade ingen aning om de skulle ta in den, de skulle höra med chefen på måndag.
Hemköp i Mölndal har den inte och tänkte inte ta den heller, när jag frågade för länge sen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp