Arlas Baristamjölk i butik!

Bjarne

Well-known member
Prova annars med Valio's laktosfria. Funkar hur bra som helst, och frugan märkte inte ens skillnad på smaken. Ingen av oss är laktosintoleranta, jag provade bara för att se om det funkar - vilket det gjorde :)
 

Dunne

Well-known member
0,9 baristamjölken var ingen höjdare. Tyckte inte att jag fick till nått med den. Då är till och med arlas laktosfria bättre. Men jag kör också med valios laktosfria till frugan. Den går bra att skumma och hon gillar den lite sötare smaken, det gör inte jag dock.
 

MaZ

Well-known member
Såg att det nu finns en ny baristamjölk med samma mängd mjölkprotein, fast med bara 0,9 procent fett.

Som laktosintolerant så har jag dragit mig för att köpa den, men det kan kanske vara värt att offra sig för att se om det är bättre. Tycker att det är rätt svårt att mikroskumma med Arlas låglaktosmjölk, så det kan kanske vara värt ett försök.

Noterade först idag att jag hade en ny sorts baristamjölk med mig hem idag, jag har bara sett 0,9 tidigare. :huh:
Är det stor skillnad tycker ni?

barista.jpg
 

josef

Well-known member
för att svara på en gammal fråga och ställa en ny, 0,9 är den nya. 2,6 är "originalet". Rätta mig om jag har fel. Har ej testat 0,9, men tror nog 2,6 är mkt bättre.. Läs: krämigare.

Och, jag vill återigen fråga (för jag tror det blivit frågat tidigare): Baristamjölk eller röd mjölk? Väg även in pris och hållbarhet och alla andra faktorer i bedömningen. Jag har mest kört på röd på senaste, och så när jag kom hem till sthlm och tog in på caféet så hade de bytt till barista. Jag tyckte den var lite krångligare, men något bättre smak. Kanske en vana? När den tog slut och det fanns röd kvar så blev en mjölksats 50/50 av barista och röd, då lyckades jag med det bästa skummet i mitt liv :D. Slump kanske. Don't know. Men det fick mig att tänka på att fråga här, vilken av dem föredrar ni?
 

Daffy Duck

Well-known member
Själv brukar jag variera mellan standardmjölken och barista 2,6, lite beroende på hur snål jag känner mig när jag står vid mejerihyllan! :)
Jag tycker inte att baristamjölken är speciellt mycket bättre ur skummningssynpunkt än standardmjölken, däremot tycker jag att smaken är bättre i baristan och harmoniserar i de flesta fall bättre med smakämnena i kaffet.
Sen tillkommer ju nördfaktorn i att handla baristamjölk... :D
 

josef

Well-known member
japp. har testat lite mer nu, var bara ett kortkör i onsdags, hann inte smaka av ordentligt. och ja, baristamjölken smakar verkligen bättre med kaffet. Helt klart. Men någon skillnad i skumning verkar det inte vara som sagt. Övermannen har sagt baristamjölk, och jag tackar vänligt ja och jobbar vidare med det. :)
 

shogun

Well-known member
Jag går mot strömen. Tycker faktiskt att de latte och de cappus jag gjort smakar bättre med vanlig röd mjölk jämfört med båda varianterna av baristamjölk. Testat med olika bönsorter och varierat både temperatur och skumningsgrad hos mjölken.

Den vanliga mjölken ger i mitt (smak)tycke en "renare" smak. Det finns en viss ton av något hos baristamjölken som inte riktigt faller mig på läppen. Den tonen finner jag inte hos den vanliga mjölken. :nowink:

Återfinner den även ute när jag köper mig en latte på stan så det utesluter hantverksmissar hemmavid.

Trots detta gillar jag båda varianterna men föredrar röd standardmjölk. :D
 

Buffeln

Well-known member
Jag hller med shogun. Baristamjölken får en märklig bismak vid uppvärmning. Synd bara att den är så mycket lättare att skumma, annars hade den åkt ut direkt. :(
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp