Baristamjölk - nu på Cajsa Warg i Sthlm

mårris

Well-known member
Nog slog hjärtat ett litet extraslag när jag gick in på den ekologiska mat- och delikatessbutiken Cajsa Warg på Söder idag, och fick syn på Arlas nya Baristamjölk i kyldisken! Jag köpte såklart två 1,5-literstetror på en gång.
Arla har tidigare sagt att den endast är för caféer och restauranger och att man eventuellt ska lansera den i butik till hösten. Så det här var en bonus.
Det är en högpastöriserad mjölk (dvs hållbarhet på ca två veckor) med en fetthalt på 2.8%, dvs lite magrare än standarmjölk. Dessutom har man hällt i en skvätt mjölkprotein för att förbättra skumningsegenskaperna. Och det funkar bra tycker jag. Nu har jag bara testat på min gamla maskin (Brasilia Lady, en schysst enkelkokare) som står på landet, men jag fick till grymt bra skum och den smakar fylligt som 17.
 

mårris

Well-known member
Cheffalo sa:
Men vad är det för koppar du använder?? :lol:
Kul att du frågade! Det är faktiskt ett par ganska unika koppar, där själva porslinet är formgivet av Stig Lindberg, och bland annat använt till dekorerna Spisa Ribb, Adam, Eva, Prunus samt Röd och Blå Aster. Men dessa koppar har mönstret Valsprofiler, ett beställningsjobb från Domnarvet, utförd av Calle B. för Gustavsberg. (Fast det är ju ett par tekoppar förstås - men det funkar det med!).
 

Cheffalo

Hedersmedlem
:lol: Anledningen till att jag skrev det var att du bad oss inte tjata om kopparna, av nån anledning jag inte känner till.
Jag tycker kopparna är snygga.
 

alexander

Member
Jag har testat mjölken rätt många gånger, både på plats på baren och hemma och den är absolut bra. Men jag känner mig tveksam till att köra den yrkesmässigt då den är så pass mycket dyrare. Sen är det ju en annan sak att kylarna vi har på baren är anpassade efter enlitersförpackningar och då funkar inte 1,5-litrarna så bra att lägga ner när de väl öppnats...

Men produkten i sig är absolut bra och smakmässigt ( både utan och blandad med kaffe) är den mycket god.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp