licenser och certifikat

supinum

Well-known member
Jag antar att det förekommer licenser, körkort eller certifikat inom barista-skrået.
Finns här någon som kan kasta lite ljus över den detaljen?

/David
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är ett hantverk och skall således tillämpas Mästare-Lärling.
Nu är det väl så att i de flesta hantverksområden finns mer eller mindre seriösa sätt att tillskansa sig titlar och omdömen, t.ex alla konstnärer har inte gått i lära eller fått någon utbildning och har inte grunderna men kan hanka sig fram ändå, på sitt sätt. Men sätter man dom att teckna kroki (snabba skisser av modell) blir det inte direkt övertygande resultat..
Jag är helt övertygad om att utan grundkunskaper kan man aldrig bli en riktig mästare, vare sig det gäller kock, musiker, somelier, konstnär eller barista. Grundkunskaper och ett övervakande öga kan man bara få av en Barista, som sedan avgör när du själv blivit en.

Dessutom bör man inte kalla sig Barista om man inte jobbar som en. Undantagsfall om man lär ut hantverket på regelbunden basis.

[ps: Visst, det finns kurser och annat, men jämför det med att gå en kvällskurs i sömnad. Du blir inte en stor textilkonstnär för det, men det kan vara en god hjälp i början]
 

supinum

Well-known member
Cheffalo sa:
Det är ett hantverk och skall således tillämpas Mästare-Lärling.
Nu är det väl så att i de flesta hantverksområden finns mer eller mindre seriösa sätt att tillskansa sig titlar och omdömen, t.ex alla konstnärer har inte gått i lära eller fått någon utbildning och har inte grunderna men kan hanka sig fram ändå, på sitt sätt. Men sätter man dom att teckna kroki (snabba skisser av modell) blir det inte direkt övertygande resultat..
Jag är helt övertygad om att utan grundkunskaper kan man aldrig bli en riktig mästare, vare sig det gäller kock, musiker, somelier, konstnär eller barista. Grundkunskaper och ett övervakande öga kan man bara få av en Barista, som sedan avgör när du själv blivit en.