licenser och certifikat

supinum

Well-known member
Jag antar att det förekommer licenser, körkort eller certifikat inom barista-skrået.
Finns här någon som kan kasta lite ljus över den detaljen?

/David
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är ett hantverk och skall således tillämpas Mästare-Lärling.
Nu är det väl så att i de flesta hantverksområden finns mer eller mindre seriösa sätt att tillskansa sig titlar och omdömen, t.ex alla konstnärer har inte gått i lära eller fått någon utbildning och har inte grunderna men kan hanka sig fram ändå, på sitt sätt. Men sätter man dom att teckna kroki (snabba skisser av modell) blir det inte direkt övertygande resultat..
Jag är helt övertygad om att utan grundkunskaper kan man aldrig bli en riktig mästare, vare sig det gäller kock, musiker, somelier, konstnär eller barista. Grundkunskaper och ett övervakande öga kan man bara få av en Barista, som sedan avgör när du själv blivit en.

Dessutom bör man inte kalla sig Barista om man inte jobbar som en. Undantagsfall om man lär ut hantverket på regelbunden basis.

[ps: Visst, det finns kurser och annat, men jämför det med att gå en kvällskurs i sömnad. Du blir inte en stor textilkonstnär för det, men det kan vara en god hjälp i början]
 

supinum

Well-known member
Cheffalo sa:
Det är ett hantverk och skall således tillämpas Mästare-Lärling.
Nu är det väl så att i de flesta hantverksområden finns mer eller mindre seriösa sätt att tillskansa sig titlar och omdömen, t.ex alla konstnärer har inte gått i lära eller fått någon utbildning och har inte grunderna men kan hanka sig fram ändå, på sitt sätt. Men sätter man dom att teckna kroki (snabba skisser av modell) blir det inte direkt övertygande resultat..
Jag är helt övertygad om att utan grundkunskaper kan man aldrig bli en riktig mästare, vare sig det gäller kock, musiker, somelier, konstnär eller barista. Grundkunskaper och ett övervakande öga kan man bara få av en Barista, som sedan avgör när du själv blivit en.

Dessutom bör man inte kalla sig Barista om man inte jobbar som en. Undantagsfall om man lär ut hantverket på regelbunden basis.
Åhå, så det förekommer ingenting i stil med att en kaffebar stoltserar med att vi har minsann diplomerade baristor? Det börjar nästan bli läge för det i den här explosionen av halv- och o-seriösa kaffebarer.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Inte annat än om det finns en Barista Cup-trofé på nån hylla. Men alla duktiga Baristor är ju inte med och tävlar..
 

mårris

Well-known member
och alla som kallar sig barista är inte duktiga. köpte en cappu i går morse på arlanda för att piggna till lite - hade 5 minuter innan gaten stängde. killen i caféet hade en guldknapp som det stod "Barista Kent" på, typ.

Han bjöd på:

1. Överextraherat kaffe - det forsade i början och i slutet kom bara vatten.
2. Skum som var hårt med stora bubblor a´la Yes.
3. En värme som gjorde att jag brände hela tungan och inte hann dricka upp kaffet innan jag skulle gå ombord.

Barista? grymt tveksamt. Stryk ska dom ha! ;)
 

treefinger

Well-known member
mårris sa:
och alla som kallar sig barista är inte duktiga. köpte en cappu i går morse på arlanda för att piggna till lite - hade 5 minuter innan gaten stängde. killen i caféet hade en guldknapp som det stod "Barista Kent" på, typ.

Han bjöd på:

1. Överextraherat kaffe - det forsade i början och i slutet kom bara vatten.
2. Skum som var hårt med stora bubblor a´la Yes.
3. En värme som gjorde att jag brände hela tungan och inte hann dricka upp kaffet innan jag skulle gå ombord.

Barista? grymt tveksamt. Stryk ska dom ha! ;)

Hm.. bara för att kolla om jag tänker rätt.

Om kaffet är överextraherat, är det då inte snarare så att det tar för lång tid för kaffet att komma igenom, vilket ger beska/bitterhet. Det du beskriver är väl snarare underextrahering, något som borde givit en syrligare smak, åt lungo hållet, om det hade serverats som espresso?

Rätta mig gärna om jag har fel. Har inte stenkoll själv direkt :)
 

mårris

Well-known member
sorry, menade såklart underextraherad. jag var så upprörd när jag skrev.... ;) jävligt äckligt var det iallfall
 

supinum

Well-known member
Cheffalo sa:
Inte annat än om det finns en Barista Cup-trofé på nån hylla. Men alla duktiga Baristor är ju inte med och tävlar..
Anledningen till frågan är att jag verkligen saknar ett register eller en lista över dugliga kaffehål. Särskilt när man är på resande fot. Jag har tankar om att skapa ett register så att man så att man åtminstone ska ha en chans att hitta kvalitetställena på orten och det var i det sammanhanget det hade varit fint att kunna ha med uppgifter om ev utmärkelser eller certifikat.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Beige Barista

Beige har tre olika utbildningar.

1.Basic Beige Barista
Tre timmar lång grundutbildning för dig som vill lära dig hantverket bakom olika espresso- och mjölkbaserade drycker och de senaste kaffetrenderna.
2.Senior Beige Barista
Du ska ha arbetat vid espressomaskinen minst 6 månader, gärna 12, och utöver det ha erfarenhet från uttagningstävling i Barista Cup & Beige Award.
3.Master Beige Barista
Master Beige Barista kan du bli som tävlat i semifinalen i Barista Cup och Beige Award. Du ska också ha jobbat minst två år.
I Master-kursen får du under tre dagar fördjupa dig ännu mer i kaffets-, espressons- och mjölkens underbara värld!

http://www.beige.nu/5.1.asp

Och visst är det inget bevis på att man får en utmärkt espresso serverad, men det visar ju på att baristan har ett intresse och faktist kan en del kaffe.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp