Stockholm Salino's

brundle

New member
Salino's på hörnet karlbergsvägen/dalagatan är ett riktigt bra café med helt ok priser dessutom. En dubbel macchiato kostar 15 kr om man tar den med sig, 18 om man dricker den i lokalen. Med tanke på den höga kvaliteten är det mer än överkomligt.

Personalen är trevlig och riktigt duktiga på att komma ihåg sina stamkunders kaffepreferenser och de serverar också riktiga italienska pasticherier (eller hur det nu stavas, bakelser alltså), bl.a. en canoli som är mycket fin.
 

brundle

New member
säljer även bra bönor

Jag glömde säga att dom även importerar sina egna kaffebönor (som dom har agenturen på), vilka dom även säljer på lösvikt (just nu har jag förstås inget av märkesnamnen i huvudet). Det är riktigt riktigt bra bönor, men dom tar också betalt för dom.
 

alexander

Member
Salinos kör på SiCaffès 50 årsjyubileumsblandning som är hyffsat robustatät. En klassisk syditaliensk espressoblandning. Jag tycken den funkar bra till det mesta, även om kaffebönorna ofta hinner bli lite väl gamla ( syns tydligt på dem, och känns på den lite bittrare, syrligare smaken om man provat färska Sicaffè-bönor.

Annars är Salinos ett schysst hak att besöka, även om de har lite till att lära om kaffet. De har ibland en tendens, som vissa mindre erfarna baristas på Mellqvists, att lämna det fyllda pf:et i maskinen utan att slå på vattnet, vilket alltid resulterar att i bränd espresso. Det är inte godkännt av ett av Stockholms bättre kaffeställen... Skärpning på detta! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp