How-to: Byta ångventil på Gaggia Classic

Nickeh

Well-known member
Köper man en Gaggia Classic kan man räkna med att förr eller senare hitta en mindre insjö på diskbänken. Detta har varit min vardag senaste tiden då min ångventil inte hållit tätt.
Normalt sett så brukar detta problem avlösas om man bara tar bort plast knoppen och knackar på piggen som sticker ut ur ventilen, Men nu var det helt kört så jag beställde en ny som anlände idag!

För att kanske underlätta för fler som fått samma problem (och inte har kvar någon garanti på sin maskin) så bestämde jag mig för att sätta ihop denna guiden.

Maskinen som läker är en Gaggia Classic, antar att principen är liknande för många andra maskiner men har man en annan maskin får man vara beredd på överaskningar.
IMG_4524.JPG


Börja med att skruva bort koppvärmarplåten.
IMG_4525.JPG

IMG_4526.JPG


Under plåten sitter en jordkabel som kan vara bra att ta bort, det går att låta den sitta kvar och ha plåten hängandes på sidan men det ger en mindre plats för att komma åt med verktyg osv. så jag föreslår att man tar loss kaben. Jordkabeln är utrustad med en kabelsko och går därför att dra loss och sätta tillbaka utan behov av några verktyg.
IMG_4527.JPG


När plåten är avmonterad kommer man åt ångventilen och allt som siter kopplat till den. Ångventilen är den stora mässing klumpen som visas mitt i bilden. Till ångventilen sitter ångröret monterat och under ångventilen sitter naturligtvis tanken.
IMG_4528.JPG


Enklast är att avmontera ångröret först medans ventilen fortfarande sitter stadigt i tanken. Jag valde att koppla bort kabeln till tankens högra värmeelement för att minimera risken att skada något med polygripen jag använde för att skruva bort ångröret.
IMG_4529.JPG

IMG_4530.JPG

IMG_4531.JPG

IMG_4532.JPG

IMG_4533.JPG


När ångröret är löst så är det dags att dra bort knoppen på ångvredet. Detta kan vara lite klurigt man får dra utåt och vicka knoppen fram och tillbaka så brukar den ge med sig efter ett tag.
IMG_4534.JPG

IMG_4535.JPG

IMG_4536.JPG


När alla delar är avmonterade så har man bara kvar att lossa ventilen från tanken, detta görs med de två skruvarna som håller ventilen i tanken.
Dessa skruvar kan sitta rejält på äldre maskiner, min maskin är inte så gammal att skruvarna fastnat men jag har bytt på maskiner där de suttit som berget. Att tänka på om skruven sitter hårt är att när den väl lossnar så gör den det tvärtt, så man får vara försiktig så att man inte slinter.
IMG_4538.JPG

IMG_4539.JPG

IMG_4540.JPG


När skruvarna är lossade så ska ventilen i bästa fall bara vara att dra loss rakt upp. Men på äldre maskiner brukar ventilen kunna sitta rätt ordentligt. Ett bra knep är ta tag i höger sida av ventilen och dra den ifrån sig, sen emot sig samtidigt som man drar uppåt med andra handen.
IMG_4541.JPG


Plocka ur ventilen och var noga med att inte få en massa skräp ned i tanken som nu är helt öppen upptill.
IMG_4542.JPG


Dra loss plastringen som sitter på ventilen, precis som knoppen är denna bara att dra av rakt ut från ventilen.
IMG_4543.JPG


Nu är det dags att plocka fram den nya ventilen och montera plastringen vi nyss lossat från den gamla ventilen.
IMG_4545.JPG

IMG_4546.JPG


Tryck ned den nya ventilen rakt uppifrån och skruva ned skruvarna. Här får man vara lite uppmärksam och försöka montera ventilen rakt annar kommer man att få problem när man senare skall montera knoppen på ångvredet.

IMG_4547.JPG

IMG_4548.JPG

IMG_4549.JPG


Montera därefter tillbaka ångröret och de två kablarna som vi kopplat bort.
IMG_4550.JPG

IMG_4551.JPG

IMG_4552.JPG

IMG_4553.JPG


Lägg locket på lådan och tryck fast knoppen på ångventilen igen och allt är klart!
IMG_4556.JPG

IMG_4557.JPG


Nu är det bara att vara snäll med den nya ventilen och hoppas att den håller bättre än den förra. Mistänker att min gamla ventil fick ta stryk medans jag bodde hemma och pappas såg att det kom någon droppe på bänken från kaffemaskinen.

Hoppas att detta kan inspirerar till fler liknande initiativ. En PID guide på svenska skulle vara guld värt t.ex. :)
 

Dante

Well-known member
pedagogiskt och bra

Detta var en utmärkt renoveringsguide.Har precis köpt en GC så det kommer väl en dag då detta blir aktuellt. Är du nöjd med maskinen annars?? :D :?:
 

Nickeh

Well-known member
Jag är helt nöjd, vist sneglar man på större maskiner men med lite hanverksglädje så kan man få väldigt lika resultat

Det jag saknar är kapacitet att servera många mjölkbaserade grejor på raken.
Men varför lägga en massa pengar på att kunna servera sina vänner ;P

Näe men med tanke på priset är det en jättebra maskin helt klart

Skulle vara kul att få lägga vantarna på en Rancilio silvia samt en Solis SL70 och köra testa alla maskiner mot varandra
 

Dante

Well-known member
Du har rätt

Riktiga vänner har egna espressomaskiner och behöver inte gama på andras heller hur!!!!! Så det räcker gott med andra ord!!!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
 

larjo11

Well-known member
Tackar så mycket för guiden. Min Classic har börjat bli lite inkontinent på gamla dagar. Droppar lite ur ångröret när den ståt på en timme eller så.

Ska gå till "Posten" och hämta paketet med Rancilio-ångröret nu.
Leka mekaniker ikväll :D
 

MaZ

Well-known member
Bra guide.

Fattas ett steg dock: 1. Dra ut kontakten. :eek:hmy:

Ja, jag har provat och nej, det var inte såå farligt. Kan bli betydligt värre om man råkar hålla med andra handen i diskbänken t ex.
 

mikotekniko

Well-known member
Detta kommer nog vara perfekt till min plastbit

Innan jag ger mig på detta, hjälper det mycket att kalka av genom ångröret och knacka på ventilen?
 

fred-

New member
Ska snart genomföra denna procedur, kom det fram några bilder? Finns det nå liknande guide med bilder någon annanstans annars?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp