How-to: Byta ångventil på Gaggia Classic

Marv

Well-known member
Prova att först ta bort skruvarna och sedan vrida hela ventilpaketet med en skiftnyckel runt den del som sticker ner i kokaren. När man fått loss den litet kan man fortsätta att vrida den fram och tillbaka och dra uppåt samtidigt.
 

Gholam

Well-known member
Har testat det men kunde bara vrida den med hjälp av en rörtång. När jag sprayade på lite smörjande/rostlösande, går det lättare att vrida fram och tillbaka på plats men jag lyckas inte dra upp den.
 

Gholam

Well-known member
Det blev till att trycka ut elektronikplattan och ta fram Dremeln och slipa till två platta dela så att tången kunde få fäste. Sedan gjorde tången resten.
 

Gholam

Well-known member
Det finns gått om bildguider till denna procedur, på nätet. Kändes onödigt att krångla med kameran när jag gav mig på det.
 

botze

Well-known member
OK, en länk till en sådan skulle uppskattas, hittar nämligen ingenting! Kanske beror på att jag inte vet vad ångventil heter på engelska..?
 

botze

Well-known member
Det var faktiskt löjligt enkelt, tror det gick på en kvart för mig. Det svåraste var att få bort ångventilen från maskinen, den satt lite grann, men efter lite juckande fram och tillbaks lossnade den. Skriver detta för att uppmuntra den som är tveksam till om man klarar detta själv, jag var själv på väg att lämna in den och låta någon göra detta för dyra pengar, glad att jag inte gjorde det! Tycker det var ungefär i nivå med att byta däck på bilen (fast lite pilligare ;-)). Ändå gott att ha guiden där så man kan vara säker på att man inte gör något dumt, tack för det!
 
Topp