How-to: Byta ångrör på Gaggia Classic

Nickeh

Well-known member
Som några vet så har jag funderat på att byta ångrör till ett rancilio rör på min gaggia classic.

Sagt och gjort, idag kom ett brev från finland, Espressivo, inehållande ett stycke rancilio silvia ångrör.

1.jpg

Classicen, (Med garantin kvar)...

2.jpg

För att öppna Classicen så lossar man på de två skruvar som sitter vid påfyllnings hålet. Bara att skruva loss och sen försiktigt lyfta på kopvärmarplåten samt plast annordningen.

3.jpg

Som ni ser så sitter det en jodkabel ansluten till koppvärmarplåten. Man kan dra bort den men jag fick inte bort den med bara händerna så jag valde att låta den vara kvar. Locket går att lägga lite på sidan ändå.

4.jpg

Insidan av maskinen, till höger ser man fästet i vilket ångröret sitter.

5.jpg

Bara att ta fram skiftnyckeln och skruva. Det är väldigt trångt att skruva men det går om man vinklar skiftnyckeln så att den går förbi kontakten till värmeelementet.

6.jpg

Ångröret lossat och fästet för panarellon och det kromade röret syns. Bara att skurva loss den kromade delen.

7.jpg

När det är gjort så har man de två rören lösa. Dags för en jämföring. Själva rören är riktigt lika. Samma diameter och samma utformning på fästet. Däremot så är "muttrarna" som håller de olika rören inte alls lika.
Så jag tog loss fästmuttern från classicens ångrör. Detta var nog det svåraste momentet då muttern inte riktigt ville ta sig förbi den andra böjen på röret. Tog en liten hammare och knackade på muttern försiktigt så att jag inte skulle skada gängorna, det gjorde susen och muttern lossnade.

8.jpg

För att montera fästet på Rancilios rör så måste man demontera den helt. Gummi delen var något lurig att få loss så jag använde mig utav yes och ljummet vatten.

9.jpg

När rancilio röret var demonterat så var det bara att trä orginal mutern över röret tills det nådde slutet.

10.jpg

Efter att ha monterat fästet så var det bara att trycka in röret en bit så att gängorna började ta och sen skruva tills det satt på plats.

11.jpg

Montera ångröret på insidan.

12.jpg

Dags att provköra! Inget klår spänningen som att starta upp saker efter att man genomfört sitt arbete :)
Tryckte på strömknappen, lampan förblev släckt.... Insåg att jag ännu en gång glömt att stoppa in stömkabeln :oops:
Efter alla dessa år som man genomfört liknande operationer på sin dator så tycks man ändå alltid göra samma misstag...

Hursomhelst så kan jag konstatera att ett byta av ångrör går relativt smärtfritt då själva rören har samma utformning.
Ber om ursäkt för de sunkiga bilderna men jag är på tok för ivrig när jag meckar för att hinna med att ta bra bilder :)
 
S

Slane

Guest
:D Bytte mitt rör igår och det fungerade riktigt bra. Är till och med lättare än vad bliderna utvisar.
Dock en varning!
Det sitter en oring på det gamla röret som lätt fastnar kvar i kopparhyllsan som röret skruvas fast i. Ta ur oringen och trä på den på det nya röret vid montage. Om inte blir det som för mig att oringen fick en skada och kopplingen läcker. Blir till att handla en ny idag. :oops:
 

johthe

Active member
Byta ångrör, the light version

Hälsade på hos den trevliga personalen på Kaffemaskinen på Roslagsgatan idag och köpte ett Rancillio ångrör till min Classic. Insåg snabbt att jag inte behövde ta mig in maskinen för att byta. Så jag körde "the light version"

THE LIGHT VERSION
Man tager vad man haver, dvs den skiftnyckel och hammare man hittar (i det här fallet modell större, but what the heck, det är ju bara en kaffemaskin).



Eftersom man kommer åt muttern underifrån, även med min skiftnyckel modell större, finns det ingen anledning att ge sig in i maskinen och rota. Skruva loss röret. Det sitter en o-ring i hålet. Se till att inte tappa bort den.



Sen är det dags att flytta muttern från Gaggians ångrör till det nya ångröret och det är då man behöver knacka lite försiktigt med hammaren för att få den över Gaggia-rörets krök.



Sen är det bara att trä muttern över det nya röret...



...sätta röret på plats och skruva fast det. Glöm inte o-ringen som ska sitta där.

Sen är det klart! Längtar redan till min frukost-latte, så jag får testa mitt nya ångrör.

/J
 

johthe

Active member
Så har man testat och visst är det skillnad. Blir ett helt annat tryck samtidigt som skumningen blir mindre förlåtande. Följer DC skumningsguide och lyckas hyfsat, tycker jag. Men mer träning behövs för det perfekta skummet. Och tur är väl det så man har något att kämpa för.

Ett gott beslut var det i alla fall, att byta ångrör!

/J
 

Nickeh

Well-known member
Trevligt med ännu en "success story"

Unrar om Gaggia någonsin kommer att möta marknadens intresse på just mjölksidan......
 

Dante

Well-known member
undran

Det där verkar man väl att klara av men är Gaggians ångrör så dåligt att det inte går att lära sig bra med det röret eller varför byter ni???Är själv helt novis på den här biten.
 
S

Slane

Guest
Jag bytte mitt pga det gamla gav mig ett för kraftigt skum, det nya ger ett betydligt finare skum med mindre bubblor efter lite övning. Ja det är att minska det hela med en snabb flytt av o-ringen men jag anser att plasten känns ohygienisk.

Eftersom en manuell maskin innebär en hel del grejande, rengörning m.m. är det betydligt enklare med en snabb avtorkning med en trasa över ett rör som är av metall.


Byt du kommer inte bli missnöjd!
 

treefinger

Well-known member
Slane sa:
Eftersom en manuell maskin innebär en hel del grejande, rengörning m.m. är det betydligt enklare med en snabb avtorkning med en trasa över ett rör som är av metall.

Personligen så håller jag inte alls med på den punkten. I och med att metallen blir mycket varmare än plasten så bränner mjölken fast ögonblickligen på metallen medan så inte är fallet med panarellon, just för att den inte blir lika varm.
 
S

Slane

Guest
treefinger sa:
Slane sa:
Eftersom en manuell maskin innebär en hel del grejande, rengörning m.m. är det betydligt enklare med en snabb avtorkning med en trasa över ett rör som är av metall.

Personligen så håller jag inte alls med på den punkten. I och med att metallen blir mycket varmare än plasten så bränner mjölken fast ögonblickligen på metallen medan så inte är fallet med panarellon, just för att den inte blir lika varm.

En riktigt blöt trasa löser det problemet för mig! Men visst, lite fastnar ibland. Men jag tycker att det ändå är enklare än att ta av och skölja ett plaströr efter varje andvändning.
 
Har försökt hitta kommentarer om hur det gått för folk efter det att de bytt ångrör. Är själv lite sugen på att byta. Det är alltid kul att mecka lite, men om resultatet inte ger någon större förbättring så kan man ju lika gärna lägga dom pengarna på loranga.
Så får ni till någon såndär fräsig rosetta efter ni bytt rör?
Tycker mitt skum blir bra, inga stora bubblor och så, men den där härliga krämigheten är som bort blåst.
 

Marv

Well-known member
LöfbergsLila:) sa:
Har försökt hitta kommentarer om hur det gått för folk efter det att de bytt ångrör. Är själv lite sugen på att byta. Det är alltid kul att mecka lite, men om resultatet inte ger någon större förbättring så kan man ju lika gärna lägga dom pengarna på loranga.
Så får ni till någon såndär fräsig rosetta efter ni bytt rör?
Tycker mitt skum blir bra, inga stora bubblor och så, men den där härliga krämigheten är som bort blåst.

Det blir inte bättre per automatik bra bara för att du byter rör. Jag lyckades inte få till något vettigt med det gamla. Efter byte och en del träning tycker jag att jag får till det.
 

Edwin

Active member
Nu har jag också moddat Gaggian. Efter en stunds mekande kom det på plats, men det är väldigt svårt att rotera röret. Är det likadant för er?
 

rhide

Well-known member
Grattis till lyckat byte Edwin! Du får öva nu så du kan bli lika duktig som mig :) :p
 

te02pst

Well-known member
Gick fin fint att sätta dit det...hoppas och tror att jag gjorde rätt. :) Gängade fint utan sandpapper. Nu återstår bara själva skumningen.


forts...

Helt otroligt vilket mikroskum (extas)...nu kan även jag göra latteart av klass. Första skumningen med mitt nya ångrör och så fint skum...kan bara bli bättre :)
Denna gång ett fint hjärta. Nu ska jag imponera på tjejen och alla jag känner :)
Rekommenderas varmt...byt ångrör!
 

Edwin

Active member
Grattis till lyckat byte Edwin! Du får öva nu så du kan bli lika duktig som mig :) :p

Tack Rhide :) och visst blev det lyckat. Det blir mycket bättre cirkulation än innan, men ack så mycket svårare att få luft i mjölken än panarellon. Med lite träning ska det nog gå iaf, men jag tror det blir svårt att nå upp till din nivå ;):)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp