How-to: Byta ångrör på Gaggia Classic

Lassekongo

www.gokaffe.se
Asså, nu är en annan med i moddningsklubben med riktigt skumningsrör. (tack Kaffemaskinen och Cheffalo!) Helskotta vilken skillnad på skummet! Fint och aldeles fullt med småbubblor. Tog och köpte en riktig mjölkkanna också när jag ändå liksom var i tagen och rackarns vad mycket lättare det blev! Körde med ett vanligt ½ litersmått tidigare, fast det törs man väl inte ens skriva här...

Nu får jag till ett skum som åtminstone ett av stans (Härnösand) kaféer skulle avundas. Nu blir nästa sak att pricka 65 grader, gissar att jag kör på lite för kort, ska kolla ikväll med termometer.
 

te02pst

Well-known member
Jag upplever att man måste köra ganska länge för att det ska bli ett fint skum, problemet blir därmed att det blir aningen för varmt. Kör jag för kort tid blir den rinnig men bra temperatur, handlar kanske om träning och åter träning.
 

arto

Well-known member
Jag tycker om att starta ångningen innan lampan tänds. Det ger mer kraft (iaf längre).

Men ni kanske redan gör så, om inte; prova på det :)
 

rhide

Well-known member
Börja skumma innan maskinen kommit upp i rätt temp/tryck? Hur tusan skulle det kunna ge mer kraft? o_O

Eller menar du taklampan? Den brukar jag ha tänd...
 

rhide

Well-known member
Aha okej, men då får man inte större kraft utan större effekt :S

Edit: Förresten, det kanske låter petigt att anmärka på kraft eller effekt, men det är trots allt mycket viktigt att man uttrycker sig korrekt så att alla förstår vad man menar. Gör man inte det slutar det oundvikligen i Tjernobyl, Titanic eller värst av alla Göteborgs spårvagnsnät på vintern (eller motsv).
 

Marv

Well-known member
Börja skumma innan maskinen kommit upp i rätt temp/tryck? Hur tusan skulle det kunna ge mer kraft? o_O

Eller menar du taklampan? Den brukar jag ha tänd...


Jag tyckte till att börja med att det lät konstigt, men nu när jag känner min classic litet bättre så kan jag bara hålla med om att det är smart att börja ångnigen en stund innan klarlampan tänds.
Anledningen till detta är att det verkar vara en ca 15s fördröjning mellan att effekt pumpas in i värmeellementen och att ett tryck byggts upp. Detta i kombination med den lilla kokaren på classicen gör att men behöver ha vämeellementen på under hela ångningen för att behålla ett bra tryck.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Visst är det väl detta som kallas "tempsurfa"?

För övrigt får jag en 4 dl mjölkkanna pinfull med mikrobubblor numera, slutemperaturen landar på 62-69 grader då jag kollade hantverket med termometern.
 

arto

Well-known member
Börja skumma innan maskinen kommit upp i rätt temp/tryck? Hur tusan skulle det kunna ge mer kraft? o_O

Eller menar du taklampan? Den brukar jag ha tänd...

Jag tänker såhär:

Den kan hålla på längre tid då med god puff från pipen = kraftigare :)

Visst är det väl detta som kallas "tempsurfa"?

För övrigt får jag en 3 dl mjölkkanna pinfull med mikrobubblor numera, slutemperaturen landar på 62-69 grader då jag kollade hantverket med termometern.


En sorts tempsurf :) Sen kan man tempsurfa när man extraherar kaffet med :)
 

larsa

Well-known member
Nu har även jag bytt ångrör efter att ha haft den liggandes hemma under ett halvt år.

Tyvärr läste jag inte hela instruktionen så jag missade o-ringen. Den blev kvar i hylsan men det funkade det med.
Sen lästa jag instruktionen om o-ringen. Fan bara att göra om det från början. Men jag ville inte vänta tills maskinen var kall så det blev lite brända fingrar. Nu sitter i varje fall o-ringen på ångröret och allt funkar.

OBS. Jag behövde inte fila för att det nya röret skulle få plats i hylsan.

Har även provat att skumma mjölk. Det ser lovande ut men jag får ändra teknik.
 

monkeydevil

New member
Tack för reportaget!

Jag har flera dagar i rad gått in här, men jag får aldrig upp bilderna. Skulle någon möjligtvis kunna länka/lägga upp dem igen?

Mvh,
Jens
 

Nickeh

Well-known member
Min server är helt ur funktion och kommer inte tillbaka. Hade glömt tråden. Skall fixa det nu på en gång faktist.


EDIT: Gick åt skogen, begränsat antal bilder per tråd osv. Men det finns fungerande bilder från andra postare så tillsvidare får det vara.
 

holcar

Well-known member
Även jag har numer joinat de som modifierat sin Classic med ett nytt ångrör! Kändes speciellt att öppna sin trotjänare och spana in hur den egentligen såg ut inuti. Det krävdes en hel del filande för att få röret att passa. Tyvärr var det enda som jag lyckades uppbringa i den senat timmen när arbetet inleddes ett sjukt fint våtslip-papper samt, hör och häpna, vanligt svinto! Det värsta är att det nästan kändes som om det var svintot som var det mest effektiva... För att sammanfatta så tog det en stund att slipa ner änden. Premiärturerna med röret visar på stora förbättringar men det känns som om man måste hitta tekniken som passar röret. Skall försöka lägga ner litet tid på det idag.
 

treefinger

Well-known member
Premiärturerna med röret visar på stora förbättringar men det känns som om man måste hitta tekniken som passar röret. Skall försöka lägga ner litet tid på det idag.

Upplevde bytet av ångrör på samma sätt. Man känner potentialen rätt snabbt men det är lite annorlunda motför när man använde panarellon.

Under de månader jag kört med rancilioröret så kan jag komma på fyra grovhuggna punkter som är nyckeln till bra skum på Gaggia Classic.
  1. Tempsurfa. Töm röret på kondens, tryck på ångknappen.. vänta 10 sekunder eller något sånt innan du börjar skumma så att lampan inte hinner tändas under skumningen
  2. Rätt mängd mjölk i kannan är, i alla fall för mig, a och o. Har jag för lite eller för mycket mjölk blir det helt annorlunda att skumma. I den kanna jag använder häller jag upp mjölk så att det är en tums avstånd mellan mjölkytan och där pipen på kannan börjar.
  3. Hitta punkten i kannan där du lättast får mjölken att virvla. Det är speciellt kritiskt på Gaggian i och med att den har förhållandevist taskig ångkapacitet när man jämför med Rancilio Silvia samt H/X-modellerna.
  4. Hitta rätt position i höjdled för munstycket. Leta efter de svaga "riva sönder tidningspapper-ljuden", men sänk munstycket djupare ner i kannan när den börjar kännas varm, nu ska mjölken blandas för att den inte ska skikta sig. Vi vill ju ha ett så homogent skum som möjligt.
För generell skumningsguide rekommenderas starkt den som är signerad DC:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1934
 

Lazzaron

Member
Är det verkligen ingen som kan lägga upp de bilderna igen? Eller åtminstone maila till någon som kan? Vill gärna ta en titt innan jag beger mig in i Gaggians inre...

Edit: Nevermind, det löste sig iaf.
 

durand

Member
Då var det min tur. Ångrör införskaffat hos Kaffemaskinen, GBG och hem för att montera. Det passade givetvis inte, så även jag fick ta till sandpapper. Efter att all krom och antagligen lite till är borttaget passar det nu perfekt och jag har full rörlighet på röret. Skillnad från det gamla är nog att det nya är lite trögre, men det är bara en fördel tycker jag.

Har nu hunnit med två försök på skumning och det är helt klart som natt och dag jämfört med Gaggias originalkonstruktion. Svårare att få till mycket skum, men det skum som blir är av mycket högre kvalité än tidigare. Övning ger färdighet...

Update: Tycker även att mjölken blir mycket varmare mycket snabbare än tidigare. Detta känns nästan som ett problem, då den blir för varm innan jag fått till något bra skum. Antar att det handlar om dålig teknik, eller är det här ett bestående problem för någon?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp