How-to: Byta ångrör på Gaggia Classic

helylle

Member
Någon av er som bytt till rancilio-röret, som INTE har slängt bort det gamla röret, panarellon?

Läste på forumet att det var en bra moddning att byta till Gaggians panarello samt att utföra o-ringstricket för att få ordning på skumningen på en FrancisFrancis X3.

Så PM:a om det är någon som har rör+panarello kvar och känner att ni vill bli av med det.
 

koffej

Well-known member
Jag tog loss mitt ångrör och tog bort pannarellon ( svarta plasten ) och böjde till röret så det blev längre, och nu får jag till hyffsat bra microskum :) Antagligen blir det väl lättare och få till det med ett rancilio rör , får se om jag bytar till ett längre fram
 

n0ir

New member
Är det någon som har lyckats göra den här moddningen med en äldre Gagia Classic med panarello i metall? Min maskin har ett ångrör med en fastlödd adapter i den ändan som panarellon sätts fast i, vilket gör att det är omöjligt att få av muttern som skruvas fast i maskinen utan att såga av ångröret (det andra ändan har en liten utbuktande metallring).

Jag tror också inte att mutterns kulle gå att trä på Rancilio-ångröret... den ser mindre ut än på nyare maskiner.

Vore trist att såga av originalröret och upptäcka att det ändå inte gick att använda muttern till ersättningsröret.

Någon som vet om det finns gängade rördelar som skulle passa t.ex. hos rörmokare el.dyl? Gick till Järnia men dom hade inget i sitt sortiment som skulle passa.
 

Bilagor

  • IMG_1576 (Medium).jpg
    IMG_1576 (Medium).jpg
    94.5 KB · Visningar: 47
  • IMG_1575 (Medium).jpg
    IMG_1575 (Medium).jpg
    77.6 KB · Visningar: 35

Terraie

Member
Bytte precis ångrör jag också, och som någon mer har nämnt hittade jag ingen o-ring. Det satt en liten metallbricka på rancillioröret men det gick inte att fästa det med den på. Allt gick annars lätt, förutom munstycket som läcker, det puttrar ut lite vattenbubblor där röret och munstycket är ihopskruvat. Input på detta?
 

Pulcino

Well-known member
Jag fick min Classic i tisdags och hade redan köpt ett silvia-rör från kaffecompagniet så det åkte på innan jag ens provkört maskinen. Gick ganska lätt förutom att muttern var pain in the ass att få bort från originalröret. O-ringen satt långt upp i hålet där och den satt så fint där så. Metallbrickan på silviaröret använde jag inte för det verkade som det blev fel avstånd med den på. Iaf, skruvade dit det och drog åt det ganska lagom anser jag (lite hårt men inte för hårt) och den går att vrida också, inte för jag tror det är så bra att hålla på och vrida den hela tiden men det går om man vill iaf :)

Har testat lite och det är lite lurigt, men sist jag gjorde fick jag världens turbulens och det blev riktigt krämigt och fint, bara halva kannan iofs men det är kul å öva på :)
 

Eva

Member
Vet inte om det är bäst att skriva här eller någon annanstans. Nu har jag iaf bytt ångrör enligt ”the light version” eftersom jag inte fick fram bilderna på den första. Nu när jag ska prova läcker det vatten från fästet. Har provat göra om och skruva åt, med samma resultat. Vad har jag gjort för fel?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp