Problem med kvarninställning...

snaggvovve

Well-known member
Jaha, då har jag äntligen fått min efterlängtade kvarn från Tyskland.
Och jag stöter på problem direkt.... Skulle nog lyssnat på er som säger: "Handla i en fysisk svensk butik så man kan få hjälp när det strular"
Men gjort är gjort. Hoppas att ni kunniga männskor här på forumet kan hjälpa mig.
Jag började med att provmala bönor ställt till vanligt kaffe och de blev alldeles för grova. Ser ut ungefär som att man krossat dem med en hammare.
Ställde sen om till finaste malningsgraden som skall vara till espresso och kaffet ser likadant ut där. Har provat med 3 olika bönor och samma resultat.... :?
Är det mig, kaffebönorna eller kvarnen det är fel på?
Tips från er alla är välkomna.
Tog en bild på resultatet och lade dit en enkrona så ni kan se storleken.
 

andcar

Well-known member
Inga tips här men tur att du stoppade dit enkronan. Annars hade jag gissat på att det var bark som man har i trädgårdar som du hade fotat. ;)
Sjukt grovmalet...
 

Tobias

Well-known member
Vad är det för kvarn?

Jag hade samma problem i början men insåg(efter Cheffalos hjälp) att jag, nybörjare som man är, hade skruvat på bönbehållaren istället för på....ja det man nu ska skruva på..... :lol: åtgärdades snabbt genom att ta bort bönbehållaren och skruva ner till finaste malningsgrad och arbeta mig uppåt därifrån....hehe mitt kaffe såg exakt ut så :D vilka tider.......
 

snaggvovve

Well-known member
Kvarnen är en Solis Maestro Plus 167.

Stort tack för din hjälp Tobias. Nu ser det ut som malt kaffe och inte bark! :D

Vad skulle man gjort utan detta underbara forum....
 

noscore

Active member
Tackar i förväg för denna hjälp eftersom jag inte hunnit använda min solis än. Vis av erfarenheterna från de första espressos man gjorde så lär man ju råkat ut för detta också. :shock: ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp