Musetti - sketabilligt på Willys

Molarin

Well-known member
Har precis proppat kvarnen full med Musetti som man kan köpa för 65 kr per kilo på Willys.

Någon som har koll på vad det är för kaffe, egentligen? Hyfsat gott med bittra chokladtoner... Inte så fylligt men då är jag å andra sidan van vid Mauro DeLuxe.
 

Tamper

Well-known member
http://www.musetti.it/

Har kört några påsar och tycker att det helt klart är prisvärt .

Säljs en hel del:
Detaljhandel 2005 Espresso, volym/märken
Lavazza 39%
Zoégas 27%
Musetti 11%
Gevalia 8%
Caffé Molinari 7%
ICA 5%
Illy 2%
Övriga 1%

Källa: Svensk kaffeinformation.
 

mb

Active member
Det måste vara vi på forumet som står för de 1 % övriga! Tycker för övrigt att Musetti är helt ok. Helt klart prisvärt och bra som "bas-kaffe". Då blir det lite extra lyxigt när man får en blandning från J&N, Universal eller Mauro!
 

Molarin

Well-known member
Men är det någon som kan gissa arabica-/robustaförhållandet?

Funderar på att blanda med lite illy som jag har ståendes...
 

Nickeh

Well-known member
Synd att det inte finns någon av deras finare blandningar ute i affärerna =/

Musetti evolution är helt klart ett bra kaffe men den påse musetti jag köpt från konsum blev jag inte så imponerad utav. Visst ska man ta med priset i ekvationen men jag betalar hellre lite extra för att få en fullt njutbar upplevelse i koppen.

Vet dock inte hur fräsch den påsen var (Har aldrig förstått mig på datum märkningen från de italienska rosterierna.) smakade väldigt tunt även när man bryggde det som ristretto.
 

Lars

Well-known member
Körde med detta rätt mycket för ett tag sedan. Nu har jag det mest som nödkaffe eller om jag vill träna på latte art. Får en mycket bra crema som gör det väldigt tacksamt att "arbeta" med.
 

Molarin

Well-known member
Att blanda var bättre än att använda dessa bönor var för sig.

Den som gillar fruktigt kaffe borde prova.
 

erw

Member
Den färdigmalda röda Musettin fungerar mycket dåligt med min Gaggia Classic, även vid mycket tung tampning så uppstår inte tillräckligt högt motstånd i pucken och extraktionstiden blir därmed alldeles för kort. Däremot misstänker jag att den skulle passat bra med min tidigare Krups Novo 2000, som hade ett lägre tryck.
 

inline

Well-known member
Musetti har kommit med en ny blå 250 grams påse med 100% arabica för espresso. Jag tror den ligger på ca 85 kr kilot. Denna gillar jag bättre än den för 65 kr/kg (bruna påsen). Finns på Willys i Jönköping.

/Johan
 

tobake75

Well-known member
Jag har testat den blå Musettin i min Aeropress. Funkade utmärkt.

Den blå finns även som kilospåse såg jag vid ett Willysbesök i helgen.
 

Fabian

Well-known member
Är det någon annan som märkt att Willys vid både medborgarplatsen och odenplan(Stockholm...) bytt till Hemköp? Undrar lite varför de gör detta, både Willy's och Hemköp drivs ju av Axfood. Hur som helst, nu orkar jag inte prova detta härliga fulkaffe eftersom jag måste ta mig till Sickla för att få tag på det. Lite fel håll då jag bor i city.
Skönt att veta att detta kaffe finns i alla fall, minns en ekenomiskt dryg sommar på landet för några år sen då många slantar sparades in genom att köpa de röda 250g-påsarna för ca 11 spänn styck.
 

mysiskatten

Member
Köpte mig en 250 musetti Arabica idag ska testa den imorgon. Är den bra går jag nog hellre på 4st små istället för kilo påsen som man spar lite pengar på att köpa.
 

Matts

Active member
Musetti är ett bra märke i Italien med många blandningar som säljs oroväckande billigt i Sverige, kolla in datumen då en del Italienska rosterier "dumpar" överlager på spotmarknaden. det finns en Italeinsk uppköpare o grossist med kontor i hela Europa som säljer allehanda Italienska produkter billigt. Ofta gamla grejer eller svårsålda volymartiklar från Italien. i Italien finns en överenskommelse om framåtstämpling i två år, det som står på paketat är alltså utgångsdatumet. När kaffe blir gammalt avgör ni men färsk torsk är färsk...
 
Topp