Musetti - sketabilligt på Willys

Conny Hysén

Active member
Musetti är ett bra märke i Italien med många blandningar som säljs oroväckande billigt i Sverige, kolla in datumen då en del Italienska rosterier "dumpar" överlager på spotmarknaden. det finns en Italeinsk uppköpare o grossist med kontor i hela Europa som säljer allehanda Italienska produkter billigt. Ofta gamla grejer eller svårsålda volymartiklar från Italien. i Italien finns en överenskommelse om framåtstämpling i två år, det som står på paketat är alltså utgångsdatumet. När kaffe blir gammalt avgör ni men färsk torsk är färsk...

När nått är "sketabilligt" så finns det en anledning till det som Matts skriver. Om kaffet ligger på 65 kr ink moms ut i butik. så tror jag att butiken betalar ca 40 kr ex moms för kaffet av grossisten. Och grossisten betalar ca 30 :- ex moms av exportören.... Bara ta fram miniräknaren så vet man att det är "sketadåligt" kaffe som är "sketabilligt"
 

HeMo

Well-known member
Musetti är ett bra märke i Italien med många blandningar som säljs oroväckande billigt i Sverige, kolla in datumen då en del Italienska rosterier "dumpar" överlager på spotmarknaden. det finns en Italeinsk uppköpare o grossist med kontor i hela Europa som säljer allehanda Italienska produkter billigt. Ofta gamla grejer eller svårsålda volymartiklar från Italien. i Italien finns en överenskommelse om framåtstämpling i två år, det som står på paketat är alltså utgångsdatumet. När kaffe blir gammalt avgör ni men färsk torsk är färsk...

Köpte en blå och en brun Musetti att använda för inkörning av min nya kvarn och de har bäst före 10 2009 resp 11 2009. Inte så gamla alltså.

Musetti kan förstås inte jämföras med rostningar från våra små skandinaviska kvalitetsrosterier, men jämfört med andra märken i samma klass (Lavazza m fl) anser jag att Musetti är riktigt bra.
 

wesaft

Well-known member
De gånger jag köpt eller kollat datum så har det varit helt ok.
Mellan 1-3 månader gammalt (oftast 3). De verkar ha helt ok snurr på hemköp och willys där jag kollat.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Är det någon annan som märkt att Willys vid både medborgarplatsen och odenplan(Stockholm...) bytt till Hemköp? Undrar lite varför de gör detta, både Willy's och Hemköp drivs ju av Axfood. Hur som helst, nu orkar jag inte prova detta härliga fulkaffe eftersom jag måste ta mig till Sickla för att få tag på det.

FWIW: Musetti finns både på Hemköp och Willys, i alla fall har jag sett detta i Eskilstuna och Västerås.
 

Fabian

Well-known member
Då var det ju ingen fara :) Här blir det inte bara OT, utan jag kan också ha fel, men Willys är väl ett billigare koncept än Hemköp, (iaf billigare än Hemköp under Åhléns city), så det är ju fortfarande trist att två centrala butiker försvunnit. Aja. Musetti har de iaf!
 

mysiskatten

Member
nu har jag också testa den blå arabica musetti bönorna och den är verklign mycket bättre än den gamla robusta musettin de haft på willys. Blir att köpa mig 4st 250ggr så de håller sig(de har påsar på 1kilo för 80kr!)
 

tureflyttar

Well-known member
Ska bara vara för bruna Musetti (500g) med märkningen 01 2010 (Lotto C19F)! Har tidigare druckit Musettikaffe utan några hurrarrop men ändå klart drickbart. När jag nu köpte en påse pg studerandeekonomi smakade det skit med en fadd eftersmak som sitter i en bra stund. Måste ha kommit med ett dåligt parti bönor i blandningen. :mad:

Kanske dock inte va så smart att dricka Musetti efter att ha avnjutit en alldeles nyrostad påse Etiopien Vild Limu från Da Matteo som var något av de bästa som gått genom min maskin. Helt j-vla fantastiskt. :D

Det jobbiga är att jag i morgon måste gå och köpa något nytt kaffe på KM vilket gör att jag blir ännu fattigare... (suck)
 

MartinForsberg

Well-known member
Förvånansvärt många enklare fik i Stockholmsområdet kör med Musetti, frågar man dem om varför så säger det att det är "sketabilligt och sketagott" - jag kör också med det emellanåt men tycker det är ojämnt och det är massvis med deras påsar som är spräckta med sketatorra bönor som resultat så man får klämma lite på påsarna innan man tar dem med hem!
 

tureflyttar

Well-known member
Yirgacheffe: Tja... orsak och verkan heter det väll. Jag köpte en dyr singel som gjorde att jag var tvungen att köpa billigt skit vilket i sin tur gör att jag köper en ny dyr påse ;)

Måste hitta något bra och lagom dyrt! Har ni något förslag som både är i mindre påse och nyrostat? (lösning kanske blir att rosta själv ändå)

MartinForsberg: Kvalitén kanske är jämnare i kafépåsar men överbliven skit säljs på Willys?!? Det är nog inget bra sätt att bygga ett start varumärke på tror jag dock.
 

HeMo

Well-known member
- jag kör också med det emellanåt men tycker det är ojämnt och det är massvis med deras påsar som är spräckta med sketatorra bönor som resultat så man får klämma lite på påsarna innan man tar dem med hem!

Tyvärr kan man råka ut för trasiga påsar även från kvalitetsrosterier. Enda gången jag har fått en trasig påse är en 250g-påse från Koppi som var öppen i limningen.
 

roccster

Well-known member
Detta kaffe skulle jag då aldrig bjuda någon på. När jag öppnade den blå påsen så möts jag av lukter som mest liknar tobak och gödsel. Den bruna var något bättre. Kaffet smakar ungefär som det luktar.

Jag lägger hellre 3ggr i pengar på ett kg bra kaffe än 80:- för sunkbönan Musetti.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp