Musetti - sketabilligt på Willys

sebzan

New member
Har Musetti evolution bra crema eller? Själv kör jag "Palombini SuperCrema" och det e fantastiskt bra, 100% arabica, mjukt och skönt som silke i kistan och med en crema som kan bestiga "berg"! :)
 

hkan

Member
De senaste åren, med ökade priser på kaffebörsen, har en icke FT-ansluten bonde fått högre avkastning på sitt kaffe än de bönder som varit bundna av FT-avtal där FT-organisationen tagit all vinst till följd av de ökade kaffepriserna.

Visst kan det vara så. Så hakar en herrans massa bönder på och det planterans en herrans massa kaffeplantor. Så bär kaffeplantan frukt först efter fyra år, och då finns det ett herrans överskott av kaffe, vilket får till följd att priserna rasar. Detta får naturligtvis konsekvenser som rör liv eller död i de flesta av de kaffeodlande länderna, vilket är ett av flera (och inte alltid lika sympatiska) skäl till att kaffekarteller, nationella kaffeodlarorganisationer typ FNC (tror: Federación Nacional de Cafeteros) i Colombia eller Instituto do Café i Brasilien, det interamerikanska kaffeavtalet under 40-talet osv osv hela tiden har försökt "reglera" kaffemarknaden, ofta i konkurrens med varandra.

Brasilien är fortfarande en viktig aktör i sådana här försök som bla går ut på att stödköpa kaffe då marknaden inte efterfrågar tillräckligt mycket, och det handlar ju inte i första hand om någon välgörenhet gentemot den enskilde kaffebonden utan mera om vinstmarginaler och i förlängningen en hel nationell ekonomi.

En av poängerna med Fairtrade-avtalen är ju stabilitet och tröghet; odlaren är garanterad en viss inkomst, vilket är en trygghet. Det finns regler för hur arbetskraften får behandlas, vilket motverkar slavarbete. Detta innebär ju naturligtvis också att odlaren blir del av ett kollektiv, vilket kanske kan upplevas som en tvångströja för vissa och en trygghet för andra, men det är ju inte tvångskollektivisering det handlar om.

Att det finns en Fairtrade-organisation som spenderar en massa pengar på marknadsföring är ju inte så förvånande. Och heller inte särskilt irriterande, som jag ser det, eftersom det ju inte är någon välgörenhetsrörelse i första hand, även om samvetet kanske mår lite bättre av att köpa FT-märkt kaffe.
 

hkan

Member
Men för att återgå On-topic:

Jag tycker den bruna Musettin är ett helt okej vardagskaffe, givet att just min maskin inte tillåter produktion av godshots dagligen med mindre än att hela processen är minutiöst förberedd och med precision utförd....
Smaken varierar ju onekligen från påse till påse, men jag gillar den (förmodat) höga andelen robusta i den bruna, har inte provat den blå.

(Den bruna säljs f ö på Willys hemma Götgatan och nere på Hemköp Skanstull vet jag, vem det nu var som sörjde att Willys på Medborgarplatsen blivit ett svindyrt Hemköp.)
 

Jacob

Well-known member
Ang. musetti har jag själv glatt mig åt att på ett billigt sätt kunna lära mig hantera min maskin. Det var dock innan jag började tänka på att nån stackars bönplockare ska ha betalt också. (Känns som vi har tömt Musetti-tråden nu..:)

Ang. FT så är det tråkigt att de på vissa håll oförtjänt får rykte om sig att vara ute efter pengar genom att fejka rättvis handel. (Menar inte här i första hand, men det debatteras på många håll.) FTO sluter ett avtal med bönder (ofta på de allra fattigaste ställena) om vissa minimikrav gällande arbetsvillkor, löner mm för de anställda. I gengäld får de en premie som ska användas till att ytterligare förbättra dessa villkor. Kontrollanter skickas enligt FTO ut till alla sina anslutna bönder för att se att kraven efterlevs. Det blir inte guld och gröna skogar över en natt, men det ökar möjligheterna för många och hindrar mycket elände som t ex barnarbete.

Dock är det som hkan påpekade: FTO är inte en välgörenhetsorganisation, utan vill använda handel som medel för att förbättra folks villkor. Det innebär att om ett plantage bara säljer 10% av sina grödor via FTO, så får de en premie proportionellt gentemot dessa 10% -> villkoren kanske inte blir så mycket bättre just där.

Att FTO använder pengar till marknadsföring är naturligtvis inget problem. För att bönder ska få sina FT-produkter sålda behöver de ha kvalitativa produkter, men också synas i konkurrensen. Ju fler som blir medvetna om vad loggan står för, desto mer säljer FT-produkterna. Det hjälper alltså de anslutna. Avslutningsvis underströk en FT-representant jag lyssnade på att FTO inte på något sätt ser sig som "enda vägen", som någon patentlösning, utan som en del i ett rättvisare globalt tänk. (Många mikrorosterier har bra koll på sina kaffeodlare ändå.) Jag tror att FTO, Oxfam och likande i stort är bra grejer. Beträffande kaffet på världsmarknaden och nationella ekonomier osv är jag dock för dåligt insatt för att uttala mig.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp