Bilder på våra kaffehörn / maskiner. :)

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tänkte att detta kunde vara en tråd där vi kan lägga upp bilder på hur arrangemanget ser ut runt våra apparater, själva kaffehörnan i köket så att säga.


Jag börjar väl då eftersom ingen annan skrivit i tråden än. ;)

Som lovat (sedan länge) så kommer det lite bilder på hur det blev hemma hos mig efter en totalt renovering av köket. Min Isomac Mondiale fick sparken och en dirketkopplad Mondiale fick äran att ta över som kaffekungen i köket.

Direktkopplad till både vattenledning och avlopp är en ren bekvämlighets-grej, att aldrig mer behöva tömma sin drip tray eller fylla sin vattenbehållare är grymt skönt! Vattnet tar garanterat slut när det minst passar, oavsett hur ofta man fyller på. Men nu har jag övertaget! (tills en skarv i vattenledningen börjar läcka eller något...).

För tillfället får en Isomac Granmaccinino vara kaffekvarn, men jag vill byta ut den eftersom den ofta får för sig att bönorna ska fastna i tratten och den behöver en sekunds avbrott i malandet. Irriterande. :( En Mazzer Mini Electronic model B vore inte fel...

Mjölkkannorna är jag väl egentligen nöjd med, men Motta kannorna är grymt snygga! Sugen på att köpa mig en Motta proffs 0.75l...

Tampern är en Isomac. Den är snygg och bra.

Mina koppar är Danesis grymt snygga runda skapelser!

Vi börjar med en översiktsbild, mitt lilla kaffehörn har fått en placering i... hörnet i köket. Kändes som en naturlig placering då den "saboterar" minst arbetsyta i köket här. Vi har kvar gott om bänkyta som inte är med på bild, så mitt lilla kaffehörn ska inte behöva bli invaderat som avlastningsyta vid bakning eller liknande. :)



OK, här har vi lagret med koppar, ska väl både räcka till och bli över!



Här är en bild på hela kaffehörnan..... What the... går inte att lägga till fler bilder! Får väl dela upp inlägget antar jag. Återkommer. :?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nähä, det var visst jag som hade glömt att dra ner upplösningen på bilden... :oops:

Då kör vi igen. Här är en bild på själva kaffehörnan...



Bänkskivan är av sten, liksom i resten av köket. det är lätt att hålla rent, hygieniskt och kommer inte att slitas ner och se sunkigt ut om några år. Det är lite "slamrigt" men det är bara att se till att man har en tampningsmatta under handtaget (det är beställt) när man ska pula med tampning och ha något att slänga mjölkkannan på (tallriksunderlägg från Ikea) så är det hur lungt som helst.



Det finns en liten ho där man kan skölja av brygghandtaget, den är undermonterad så att det är lätt att hålla rent. Dräll av malet kaffe kan man lät sopa ner utan att det fastnar på någon kant.

Det finns en knockbox som är planmonterad, snyggt och praktiskt! Det är en "Frabosk" inköpt från Kaffemaskinen i stockholm (via internet). Den kan man lätt lyfta ur när det är dags för tömning.



Vad mer? Tja, mitt rosteri är lite undangömt i ett skåp, här man kan även se vatten och avloppsledningarna som smiter iväg mot Mondialen. Och elkablarna till både kvarnen och Mondialen, såklart.



Summa summarum: Jag är grymt nöjd med hela renoveringen och mitt kaffehörn kunde inte ha blivit bättre! Eller jo, en bättre kvarn skulle man kunna ha... Hmmm... :? :D
 

andcar

Well-known member
Läckert, bra med lite ideer till när man själv kan få göra om i köket. Till dess så får jag klara mig med att tipsa en kompis om denna tråd. :D
 

wesaft

Well-known member
Du har fått till det, ser smidigt och lättarbetat ut, bra jobbat.
Glöm inte att vi har ett Foto Album där man kan lägga in sina bilder. Det Funkar bra med en tråd också såklart.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Aha, visste inte om albumen... :oops:
Får väl lägga till de i albumet så att de finns med bland alla andras bilder. :)

Bra idé med albumet, det är ju precis det jag efterlyste/tanken med den här tråden, fast i en bättre lösning! :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, vattenfiler är något jag inte har inkopplat. Jag har mjukt vatten enligt ett vattenprov vi gjorde för typ 5 år sedan, från egen brunn.

Men jag är lite osäker på om det är tillräckligt mjukt, det var lite högt värde med Kalium i vattnet ochså. Vad tror Cheffalo eller andra proffs/försäljare som hänger på forumet, vad finns det för filterlösningar och vad behövs? Hur mjukt ska vattnet vara för att inte behöva filter?

Finns det filter som drar ner Kaliumet, så att det inte bildas avlagringar av det i apparaten?

Hur beter man sig om man måste avkalka en maskin som är direktkopplad till vattenledningen?

Man vill ju inte stöta på problem i framtiden för att man har snålat med filtreringen, om det skulle behövas... :?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan man maila en kopia på vattenprovet (där du kan läsa alla värden), så kan du kika på det och komma med förslag på filterpaket?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Samma filter för allt, om du inte har extrema värden. Avkalkning och rengöring sker i fortsättningen i förfiltret istället för i maskinen. Mycket smidigare.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Aha, coolt. Jag antar att man kan beställa från Kaffemaskinen.se?

Jag lade in en beställning på en tampningsmatta igår (tror jag det var). Ta bort den beställningen (om den inte är skickad än) så kör vi en ny med förfilter, en Motta proffs 0.75l och en rund tampningsmatta 170 mm istället.

Hmmm, vi kanske ska sköta resten av beställningen via email istället för via forumet? 8)

Hör av dig till info@uppsalabildteknik.com om det är något som Kaffemaskinen kan hjälpa till med. :)
 

mårris

Well-known member
coolt med nedsänkt knockbox! och fast vatten verkar väldigt skönt.

men jag såg en burk som såg misstänkt likt malen vitpeppar på en bänk. även på pepparfronten är ju nymalet alltid godast!!! :lol:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
mårris sa:
coolt med nedsänkt knockbox! och fast vatten verkar väldigt skönt.

men jag såg en burk som såg misstänkt likt malen vitpeppar på en bänk. även på pepparfronten är ju nymalet alltid godast!!! :lol:

Jepp, knockboxen är perfekt! Planmonterad så den går helt jämns med stenskivan. 8)

På pepparfronten har jag faktiskt skaffat mig en snygg och bra enhands-pepparkvarn från Cervera. Ska köpa en till så man har en som bordskrydda och en vid spisen för matlagning. Den har både en pepparkvarn och en behållare för salt. ;)

Saltet är dock "färdigt", det fanns en modell med saltkvarn ochså men att man ska mala sitt salt tycker jag känns lite overkill. Där tror jag inte det är någon skillnad. 8)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, albumet hade ju varit bra om det hade fungerat. Freaky shit.

Försökte lägga till närbilden på hela kaffehörnet... Men jag misslyckas då totalt. Är jag värdelös eller är albumet värdelöst? Kan den inte formattera om en bild om den inte duger? Vore smidigt. :?

JAg drog nr upplösningen till 600x500, men nej... drog ner till strax under 600x500, men nej... Drog ner filstorleken till under 100 KB, men nej... "Filen är för stor eller korrupt".

Yeah, right! Hur liten ska bilden behöva vara? Den borde väl inte vara korrupterad eftersom jag kan öppna den utan problem här hemma. :? :x :evil: :cry: :?:
 

Molarin

Well-known member
På sidan där du laddar upp bilder står vilken storlek de inte får överskrida. 60Kb, 600 pxl bred och 500 pxl hög.
 
Topp