Någon som har haft problem med Mazzer Mini Electronic?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har för tillfället en Isomac Granmaccinino till kvarn, och jag är inte helt nöjd med den... Ibland så fastnar bönorna i behållaren, inte mycket men tillräckligt för att man ska tvingas sluta mala för en sekund och sedan fortsätta.

Håller man bara in knappen då detta händer så varvar kvarnen upp och det kommer inte ner en böna, släpper man en snabbis på knappen och börjar mala igen så fungerar det. Ibland måste man "släppa loss bönorna" två gånger under malandet av en dubbel espresso.

Irriterande. Jag blir sugen på att byta ut åbäket.

En Mazzer Mini Electronic, typ B vore inte helt fel... Men skulle samma problem uppstå när jag har bytt upp mig till en så ruskigt dyr kvarn skulle jag bli skogstokig!

Så, har någon haft problem med att bönorna inte vill trilla ner till maleriet i en Mazzer Mini?

Ska kanske tillägga att det inte händer om kvarnen är halvfull till full med bönor. Det händer bara om det är ganska lite bönor i behållaren, men man vill ju inte hålla behållaren smäckfull med bönor, de håller ju bäst om man pytsar i lite i taget till kvarnen så de inte hinner stå och torka i behållaren... :?

Det borde finnas en liten arm som vevar runt lite sakta i behållaren, så att bönorna kommer ner i kvarnen istället för att packa ihop sig och börja strejka!
 

Molarin

Well-known member
Hmm... Det har aldrig hänt med min Minimoka och om den är bättre än en Mazzer så blir jag förvånad.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har för mig att det alltid har varit så... :?
Definitivt varit så ruskigt länge, så jag tror inte att det är frågan om rengöring.

Och jo, det var länge sen kvarnen fick sig en genomgång.... :oops:

Hmmm, jag såg på någon hemsida något rengöringsmedel som man skulle mala genom kvarnen. Det såg intressant ut, men jag minns inte var det var...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mmmm, men smidigare. ;)
Allt som är bra och smidigt brukar vara dyrt. :(

Men det var en riktigt snygg kvarn de hade i filmklippet!
Någon som vet vad det var för något? Ett alternativ till Mazzer Mini kanske?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
mmm, Macap är värd att kika lite mer på men jag tror att det lutar åt en Mazzer i alla fall...

Men först ska jag försöka hitta mer info om kvarnen som de hade i reklamfilmen för kvarnrengörings kulorna. Om det går att få fram mer. :?
 

andcar

Well-known member
Är lite skeptisk till kulorna, verkade vara för bra för att vara sant men om någon här testar och säger att de funkar bra så ska jag kanske ge dem ett försök själv. ;)
Men däremot själva kvarnen gav ju ett visst ha-begär! :D
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ris går bra också, men är man så slö att man inte kan tänka sig att ta isär kvarnen ibland och göra rent med borste osv, då vet jag inte om man ska ha en kvarn.. ;) ;) ;)
 

zix

Well-known member
kokt ris då, förstås! :D

Jag har haft problem med att bönorna inte trillar ner i min minimoka i två fall: det ena är när kaffet är såpass mörkrostat att oljorna börjar tränga ut och bönorna blir lite glansiga. Iofs för mörkt för espresso (iallafall med de flesta bönsorter), men det händer alltså då. Emellanåt. Då kunde man önskat sig en lite mer mazzer-liknande smalare och högre tratt/bönhållare.
Det andra är när man kör maragogype-bönor, som alltså är en större typ av böna. De fastnar ibland i själva öppningen in till malkammaren.

Har svårt att tro att du skulle få problem med dessa saker i en mazzer, oavsett om det är en mini eller en mini e.

Edit: Sen, om det kan trösta dig, så finns det såna som helt skippar tratten/bönhållaren och bara lägger i bönor direkt i inloppet till malkammaren. Det lär ska gå in lagom med bönor för en dubbel i den öppningen.
 
Topp