Hur ska man förvara kaffebönor?

bourbon

Member
Normalt är frysen att föredra!

Till mina kunder rekommenderar jag frys för rostade bönor och i vissa fall även för malet kaffe.
Jag stöder mig på Kenneth Davids (Coffee Review.com) som dissar kylskåpet som varande för fuktigt och med många dofter.
Det viktiga är dock ett bra kärl, (lufttätt), att snabbt öppna och ta ur det som behövs och lägga tillbaka i frysen innan temperaturen stigit för mycket. (detta för att undvika kondens=fukt).

Frysen stoppar bäst upp processen att kaffets flyktiga aromämnen (kallas ibland oljor utan att vara det) lämnar rostat och malet kaffe.
Med råkaffe finns som bekant inte detta problem då de kan lagras länge utan förluster. Där får man snarare "mogningsfenomen" i vissa fall med tiden, jmf med Monsooned Malabar.
Det bästa sättet att undvika lagring är att dricka upp det :lol: . Men det kan ju bli många vakna nätter av den metoden!
 

inline

Well-known member
Backventil?

Hej, här ni några bra förslag på hur man gör (köper alt. bygger egen) en burk alternativt plastpåse med backventil/envägsventil.

Jag har förstått att man bör förvara det nyrostade kaffet i en burk med envägsventil/backventil de första 2-3 dagarna eftersom kaffebönorna avger koldioxid då. En heltät glas/plastburk kanske då inte är så bra?

Hittade en backventil på biltema. Skulle man kunna "montera" på en sån här på en burk: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=819&iItemId=85458


/Johan, Jönköping
 

MrBean

Well-known member
Inte bara de första 2-3 dgr utan kanske upp till 4-6 veckor...

Undrar på vilket övertrycktryck den öppnar?... 50pix e ju inte så dyrt.
 

blouis

Active member
jag skulle spara alla påsar med envägsventiler och lägga i dem.

Ja, de där påsarna verkar ju vara riktigt smarta uppfinningar.

Men vad säger ni om att återanvända dem? Förkastligt? :huh:
Bör man försöka diska ur dem på något sätt, om man tänker förvara andra bönor än vad som varit i påsen tidigare?
 

Jemo

Well-known member
med anledning av en diskussion i en annan tråd (http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3519) blåser jag liv i denna. det handlar om förvaring och hållbarhet.

jag föredrar små påsar (helst 250 g) men på senare tid har jag börjat omvärdera det där lite grann och faktiskt kört en del med 1kg påsar. jag tycker nämligen att den där åldringskurvan som diskuteras flitigt planar ut väldigt fort. jag tycker man märker enorm skillnad mellan en helt nyöppnad påse och en 2-3 dagar gammal. däremot, tycker jag, är skillnaden inte så väldigt stor mellan en 2-3 dagar och en 2-3 veckor gammal påse. samtidigt vet jag att de flesta experter hävdar att kaffet blir dåligt efter en vecka. är det möjligen så att kaffet åldras snabbt i början men att det sedan håller sig halvtaskigt ganska länge?
 

kafei

Well-known member
Denna burk verkar vara en bra uppfinning! Man pumpar ut all luft så det blir vacuum i burken. Men sen vet jag inte om det finns någon backventil på den.

Illy-plåtburkarna måste väl ha backventil? Skulle ju kunna funka som förvaringsutrymme i såfall
 

fiddlerman

Well-known member
:lol: Förlåt kafei, Såg inte din inlägg. Tror att jag skriv mitt innan att jag uppdaterade min sida.:lol:
 

inline

Well-known member
Jag använder en vanlig glasburk (typ inlagd gurka). I den har gjort ett hål på plåtlocket med en 3-4mm borr. Där här jag limmat fast, med superlim, en engångventil från en exempelvis en 250grams kaffepåse.

Detta är perfekt eftersom man med munnen kan suga ut all luft ur burken! Har man fått den tät så blir det svårt att suga ut luft ur burken efter ett tag :)
 

bourbon

Member
Det finns många teorier kring detta. Alldeles oavsett om cellväggar spricker eller inte så är jag säker på att frysen är överlägsen. Ingen annan förvaring jag testat ger lika lång hållbarhet och opåverkat kaffe.
Jag känner helt enkelt på smaken att det faktiskt funkar!
En av världens riktiga kaffegurus, Kenneth Davids på Coffee Review.com säger detsamma. Det var hans tips som fick mig att prova detta på allvar.
Det är dock jätteviktigt att använda en förpackning som går snabbt att öppna och försluta. Detta så att man snabbt kan hämta bönorna ur frysen.
Då hinner inte förpackningen att värmas med kondens och isbildning som följd.
En ordentligt rostad böna innehåller ju mycket lite vatten varför en infrysning påverkar i liten grad.
 

kafei

Well-known member
vad har cellväggarna på bönorna för funktion? hur påverkas smaken av deras vara eller icke vara?
 

puttec

Well-known member
Fiddlerman o jag har börjat använda vinflaskor som vi vacumpumpar med en vanlig vinpump efter varje gång.
 

edde1

Active member
Hur fungerar det om man har en rejäl kaffekvarn med behållare för 400g. Känns dummt att inte fylla på åtminstonde 200g. Behållaren finns väll där av en anledning?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp