Hur ska man förvara kaffebönor?

snaggvovve

Well-known member
Hur ska man förvara rostade bönor ämnade för espresso? "Vanligt" kaffe ska man ju helst ha i kylen..
Ska de vara rumstempererade när man maler dem?
Är plåtburk ett bra förvaringssätt? Har sett på Verner & Verner att de har plåtburkar med espressobönor i.
Vissa bönor får man ju bara i en påse, så de borde man väl hälla över i något annat, eller kanske försluta påsen på något speciellt vis.
Lite nybörjaraktiga frågor kanske, men jag antar att det är mer än jag här som precis har köpt sin första espressomaskin... :roll:
 

Jonaz

Active member
Vet inte om detta är korrekt men det har funkat för mig...

Jag har kvar bönorna i påsen de kom i. Den försluter jag väl med en klämma & har i frysen.
 

Molarin

Well-known member
Kaffebönans cellväggar spricker om man har hela bönor i frysen. Detta borde leda till att bönan snabbare åldras när den kommer i kontakt med luft igen.

Det bästa är nog påsklämma i ett gammaldags svalt skafferi.
 

mårris

Well-known member
Molarin sa:
Kaffebönans cellväggar spricker om man har hela bönor i frysen. Detta borde leda till att bönan snabbare åldras när den kommer i kontakt med luft igen.

Det bästa är nog påsklämma i ett gammaldags svalt skafferi.

Det känns som det här är ett ämne för "mythbusters". Det vore kul att se några beläg för molarins teori, eftersom många hävdar den.

Sunt förnuft säger ju att eftersom bönorna vid rostningen varit upphettade till ett par hundra grader, borde alla cellväggar som kan sprängas, redan ha sprängts av expanderande vatten/fetter etc vid rostningen. Men det kanske händer nåt annat vid frysningen? Det vore kul att få reda på hur det faktiskt ligger till.

Och lite blindtester kanske skulle vara på sin plats nån gång när experterna samlas.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Molarin har rätt, det bildas iskristaller som sabbar bönorna ännu mer, för var gång man tar dem ut och in ur frysen, kondens och grejer.
I sin orginalpåse, rejäl påsklämma och förvara svalt, möjligen kyl, men räcker med skafferi, typ, om man planerar göra av med dem inom en månad.
 

Jonaz

Active member
Cheffalo sa:
Molarin har rätt, det bildas iskristaller som sabbar bönorna ännu mer, för var gång man tar dem ut och in ur frysen, kondens och grejer.
I sin orginalpåse, rejäl påsklämma och förvara svalt, möjligen kyl, men räcker med skafferi, typ, om man planerar göra av med dem inom en månad.

Dåså, utrett & klart.
( springer ner för trappan & rotar i frysen... )
 

netdk

Member
Förvarar i kyl

Hej, jag har rostat bönor hemma i ung 6 månader nu. Om jag förvarar bönorna i en tätförsluten glasburk i kylen håller bönorna sig ca 1 vecka. Visst kaffet smakar bra efter en vecka, men man känner att smakerna avtar och lite beskhet infinner sig.

ps gammalt kaffe = beskt kaffe
 

Jemo

Well-known member
marmander beskrev en ganska smart förvaring: tappa över i en tom vinflaska och använd sån där vacumpump och gummipropp (VACU VIN). vacum och mörkt verkar ju i alla fall teoretiskt sett vara den bästa förvaringen näst efter obruten förpackning.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Re: Förvarar i kyl

netdk sa:
Hej, jag har rostat bönor hemma i ung 6 månader nu. Om jag förvarar bönorna i en tätförsluten glasburk i kylen håller bönorna sig ca 1 vecka. Visst kaffet smakar bra efter en vecka, men man känner att smakerna avtar och lite beskhet infinner sig.

ps gammalt kaffe = beskt kaffe

Bränt kaffe = Beskt kaffe
Gammalt kaffe = dammig smak
Jag skulle tro att om ditt kaffe smakar dåligt redan efter en vecka så skulle du labba lite mer med blandning/temp/tid osv.
 

tobake75

Well-known member
Det hör till saken att tänka på att kaffe är ett av de livsmedel
som tar upp smaker från andra livsmedel bäst. Tänk på det innan ni förvarar kaffet i kylen brevid lök och diversa andra goa grejer.
 

bruse

Member
Jag har hört att man ska förvara omalet rostat kaffe i frysen för att de ska hålla sig bäst. Stämmer det?
Ronnie

Kaffe - såväl malt som hela bönor - bör förvaras torrt, svalt och lufttätt. Det malda kaffet helst också i sin orginalförpackning, för att minimera luftinblandning (häll inte om kaffet!).
Att förvara kaffet i frysen går bra, men nyttan är inte särskilt stor. Kylskåpet duger gott.
Att plocka kaffet i och ur frysen kan snarast vara en nackdel, med tanke på risken för kondens som gör att kaffet inte hålls torrt.
2005-07-25

Källan för livet: http://www.kaffeinformation.se/fos/fos_viewcategory.asp?category=1013&expand=2459#2459
 

zix

Well-known member
netdk:
Jag förvarar bönorna i glasburk också - om jag tycker att det räcker att det ska hålla sig i en vecka.
Läs här nedan varför, men innan jag börjar så vill jag säga detta:
1. Jag rostar nästan allt mitt kaffe själv.
2. Jag dricker nästan bara singelkaffen numera.
3. Jag gillar smakvariation och att känna hur ett kaffe utvecklas och åldras. Jag har inget emot ett lite smalare tidsspann för "perfekt" smakmognad.

Detta sagt för att undvika att stöta mig med dem som jobbar mycket med blandningar och dem som köper - eller säljer - färdigrostat. För de som gör det är det lite känsligare med förvaring, av olika anledningar i och för sig, men resultatet blir detsamma: man måste försäkra sig om luft- och ljustät förvaring. Andra vet bättre om sådan förvaring än jag, men jag skulle tippa på att en annan förvaring än burk, till exempel påse med backventil, skulle vara att föredra.

Jag förvarar alltså mitt kaffe i glasburk. Honungsburk eller liknande.
Glasburkarnas lock är vanligen inte helt täta, och därför åldras kaffet fortare. Luften i en halvfull burk, hur gastät den än är, får också kaffet att åldras fortare.

Om ditt lock är helt tätt är lätt att kolla: pyser det ur burken de första två-tre dagarna? För min del är det inte så, och alltså är locket inte helt gastätt, men jag bryr mig inte.
I början är det övertryck inne i burken, och särskilt mycket luft lär inte tränga in då. Efter cirkus tre dagar har bönorna slutat pysa ur sig koldioxid, men då är de oftast ändå drickmogna. En vecka kan jag förvara kaffet, men det duger bra för mig, eftersom jag behöver rosta ungefär två gånger i veckan och gör av med bönorna inom tre-fyra dagar. En idealisk vecka har jag alltså alltid kaffe som är minst tre dagar gammalt och max sju dagar gammalt.

Sen är det en annan sak att vissa kaffesorter vinner mer på längre lagring efter rostning, och att andra faktiskt kan drickas från första dagen, även som espresso. Inte jättevanligt, men det händer. Man får pröva sig fram.
 

netdk

Member
Re: Förvarar i kyl

Cheffalo sa:
netdk sa:
Hej, jag har rostat bönor hemma i ung 6 månader nu. Om jag förvarar bönorna i en tätförsluten glasburk i kylen håller bönorna sig ca 1 vecka. Visst kaffet smakar bra efter en vecka, men man känner att smakerna avtar och lite beskhet infinner sig.

ps gammalt kaffe = beskt kaffe

Bränt kaffe = Beskt kaffe
Gammalt kaffe = dammig smak
Jag skulle tro att om ditt kaffe smakar dåligt redan efter en vecka så skulle du labba lite mer med blandning/temp/tid osv.

Kaffet smakar inte dåligt efter en vecka, men klart sämre. Om man jämför
med de flesta sorter jag köpt färdigrostat (arvid nordqvist, kahls, johan/nyström) håller kaffet hög klass efter en vecka. Visst det är skillnad på olika sorters bönor och rostningstid men generellt brukar det röra sig om en vecka innan kaffet börjar försämras. Jag använder en glasburk med ett så kallat "klick" lock.
 

zix

Well-known member
Re: Förvarar i kyl

netdk, hur länge väntar du innan du börjar dricka dina hemrostade bönor?
 

JAS

Active member
Jemo sa:
marmander beskrev en ganska smart förvaring: tappa över i en tom vinflaska och använd sån där vacumpump och gummipropp (VACU VIN). vacum och mörkt verkar ju i alla fall teoretiskt sett vara den bästa förvaringen näst efter obruten förpackning.

Vacuvin tillverkar en plastburk med tättslutande lock och en sån där vaccumventil. Finns på Werner & Werner, bland annat. Bönor som kommer i papperspåse brukar jag hälla över dit och sedan ställa burken mörkt och svalt. Funkar finfint.
För kaffe i sån där metallprasslig påse kör jag med IKEAs påsklämmor.
 

Joppe

Well-known member
Vilket är bäst för oss som inte har skafferi: med påsklämma på köksbänken eller med påsklämma i kylen?
 

MrBean

Well-known member
Om jag förstått det hela rätt:
Syre -> Oxidation
Ljus -> Oxidation

Så lite luft i påsen och skyddat från direkt (sol)ljus.

Lufttät påse i en burk av något slag. Kylskåp... ett plus vid långsam omsättning. Annars tror jag det är lite overkill :)

Själv har jag de bönor jag omsätter på en vecka... i IKEAs glasburk med "patent"lock. Stuvade under maskinen, dock inte mörkt... min plan e att klippa sönder påsen som bönorna kom i och klä insidan med den som lite ljusskydd... Tror det kan bli lite dekorativt och så kan man enkelt byta till den bönsorten man kör med.
 

zix

Well-known member
Re: Förvarar i kyl

netdk sa:
zix sa:
netdk, hur länge väntar du innan du börjar dricka dina hemrostade bönor?
Vanligtvis dagen efter rostningen...
Då har vi nog ungefär samma "förändringskurva" för smaken. Det förvånar mig inte att du märker en klar skillnad efter en vecka. För min del anser jag att det inte gör något - se ovan.
Om du har två burkar, eller om du kan hitta nån mer tät förpackning, t.ex. en använd sån därn tät påse med backventil, så kan du pröva att fylla upp den ena förpackningen och sen låta den vara helt oöppnad i en vecka. Provsmaka de bönorna och försök minnas hur det brukar smaka. Likadant? Annorlunda? Bättre? Sämre?
 

netdk

Member
Re: Förvarar i kyl

Tack för tipset ska testa. När det gäller smakförändringar vid förvaring så har jag erfarit att vissa bönor håller sig längre än andra. Hur man rostar bönorna påverkar säkert också. Själv brukar jag rosta mellan 210-225 grader.


zix sa:
netdk sa:
zix sa:
netdk, hur länge väntar du innan du börjar dricka dina hemrostade bönor?
Vanligtvis dagen efter rostningen...
Då har vi nog ungefär samma "förändringskurva" för smaken. Det förvånar mig inte att du märker en klar skillnad efter en vecka. För min del anser jag att det inte gör något - se ovan.
Om du har två burkar, eller om du kan hitta nån mer tät förpackning, t.ex. en använd sån därn tät påse med backventil, så kan du pröva att fylla upp den ena förpackningen och sen låta den vara helt oöppnad i en vecka. Provsmaka de bönorna och försök minnas hur det brukar smaka. Likadant? Annorlunda? Bättre? Sämre?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp