Kahls Terra

Molarin

Well-known member
Kan detta kaffe bli gott? Jag lyckades inte förra gången jag försökte och nu har jag fått en påse i födelsedagspresent.

Funkar väl till Latte art-träning om inte annat. Nu har jag börjat skumma mjölken innan jag gör kaffet, det är skillnad...
 

Tamper

Well-known member
Var inne i Kahls butik i Kista Centrum för nån vecka sen och bad dem beskriva skillnaden mellan espressoblandningarna
224,8° , 227,3° och 234,0°
Jag fick det mycket kompetenta svaret att det var olika kaffebönor i blandningarna.

Köplusten försvann direkt.
Den för snabbt extraherade espresson för 10:- höjde inte upplevelsen precis..... :lol:
 
Kahls 234 är min favorit. Har provat Terra oxå i min presso men var inte vidare imponerad. Olika bönor??? Jag trodde det bara var rostningen som skilde dom 3 åt. Jag bryr mig inte om rostning och bönsort, så länge det smakar gott.
 

Mangan

Well-known member
227,3 tycker jag är fantastiskt fin i smaken. 234ans bönor var så oljiga att min kvarn inte mäktade med det.
 

bourbon

Member
Terra för Cosa Nostra?

Jag kan hålla med om att Kahls information om sina kaffe är av det sparsamma slaget.
Jag som handlar med dom har fått lite mer info om Terra:

Ett kaffe gjort för de nya espresso njutarna som gillar kaffet i södra Italien. Skiljer sig från de övriga espressotyperna från Kahls genom en större andel Robusta.
Andelen Robusta är så stor som 60%, resten är arabica typ storbönig Brasil. De som rest i Italien känner igen karaktären där det finns en tradition att använda mycket Robusta. Detta gäller framförallt i den södra delen av landet, där det finns espresso med 100% Robusta!
Espresso Terra ger härlig tjock crema med lång och fyllig smak med tydlig jordkaraktär.
Terra är italienska och betyder just jord.


Denna info kanske ger lite mer om vilken typ av kaffe det handlar om.
Det bästa är nog att testa själv. Själv tycker jag att detta är lite för endimensionellt. Jag är mer inne på typ 5 Estate från Johan & Nyström, men smaken är liksom baken...
 

Marv

Well-known member
Tamper sa:
Var inne i Kahls butik i Kista Centrum för nån vecka sen och bad dem beskriva skillnaden mellan espressoblandningarna
224,8° , 227,3° och 234,0°
Jag fick det mycket kompetenta svaret att det var olika kaffebönor i blandningarna.

Köplusten försvann direkt.
Den för snabbt extraherade espresson för 10:- höjde inte upplevelsen precis..... :lol:

Har märkt att det skilljer ganska mycket mellan de som jobbar i butiken, jag var där för någon vecka sedan och frågade vilket kaffe de hade i kvarnen och fick svaret inferno. Jag bad henne då beskriva hur detta smakade och hon lyckades beskriva det ganska bra. Detta bådade gott och jag köpte en enkel espresso som var fullt godkänd. Har dock fått riktigt dålig espresso där andra gånger. Ofta fungerar metoden att fråga om böner och deras smak för att känna av engegemanget som den som skall göra espresson bra, om de inte visar någon kunskap/engegemang i detta blir det sällan bra.
 

Kaffemannen

Well-known member
224,8 är 100% arabica
227,3 är med ca 15% robusta (är inte helt säker på exakta mängden robusta)
234,0 är samma som 227,3 fast rostat hårdare (därav oljigare).
 

cango

Well-known member
Kaffemannen sa:
224,8 är 100% arabica
227,3 är med ca 15% robusta (är inte helt säker på exakta mängden robusta)
234,0 är samma som 227,3 fast rostat hårdare (därav oljigare).

Citat"
Andelen Robusta är så stor som 60%, resten är arabica typ storbönig Brasil. . "

15 % eller 60% ?
 

bourbon

Member
Inte bara procenten avgör

Kan man avgöra en blandnings kvalitet endast genom att mäta andelen Robusta? Man kan svara både ja och nej på detta beroende på hur mycket finsmakare man är och vill vara.
Andelen Robusta har stor betydelse för karaktären, men är absolut inte helt avgörande.
Med procent syftar jag då på fördelningen mellan Robusta och Arabica i espressoblandningar. Det finns ofta en svaghet i redovisningen av blandningarnas innehåll då Robusta dras över en kam, det finns ju olika sorter :eek: Men detta redovisas sällan. Det är Robusta rätt och slätt. Slutresultatet är ju ändå beroende av hur de olika kaffetyper samverkar i en blandning och helt visst är det Arabicatyperna som bidrar till karaktären.
Man kan jämföra detta med choklad. Andelen kakao säger mycket om vad man kan förvänta sig av en viss choklad. Men det finns exempel på 65% choklad som är bittrare och torrare än 80%! Vilka kakaobönor som använts kan alltså ha denna betydelse. Likadant är det med espressoblandningar där valet av Arabica sätter ribban för hur komplex och nyanserad smaken blir. Det finns flera proffessionella kaffeprovare som menar att Robusta inte bör finnas i espresso, ex Kenneth Davids i USA. Personligen ser jag bara en enda fördel med hög andel Robusta och det är att kaffet blir billigt :roll: . Hur som helst så finns det säkert de som har motsatt uppfattning, och det är kul :D . Rosterier som varit med länge är lite tagna på sängen att det är så pass många som börjar intressera sig för detaljer. Därför har deras information hittills varit inriktad på andra saker, men det börjar ändras.
Det här inlägget blev visst i längsta laget, ber om ursäkt för det ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Re: Inte bara procenten avgör

bourbon sa:
Det finns flera proffessionella kaffeprovare som menar att Robusta inte bör finnas i espresso

Dessvärre, och det har alltid irriterat mig å det grövsta :lol: Men sen har jag kommit på att det ju ändå kan få plats för båda lägren; De som gillar de klassiska (och kanske helst syditalienska) espressoblandningarna/kulturen/upplevelsen och de som gillar själva extraheringsformen men vill fortsatt bara använda arabica. Ett lite rörigt sätt av mig att förklara vad jag kommit på.. Tror ni hajar.

Dock kommer jag aldrig (!) bli annat än ledsen när jag hör de som säger att robustan enbart blandas in pga sitt lägre pris osv.
 

rainman

Active member
Men är det inte så att skälet till att det från början är mer robusta i de syditalienska pga dess lägre pris? Södra Italien är ju inte kända för sin starka ekonomi direkt.

I och med detta uttrycker jag inte nån som helst åsikt om robusta, detta är bara ett påstående iom att diskussionen tagit den riktingen.
Var och en får njuta sina favoritsaker på de sätt som de själva njuter bäst av den, vad vore annars nyttan med det?
 

arto

Well-known member
Bara att smaka på (exempelvis) 5 state och sen mauro de luxe och välja läger :p

(nåja så enkelt är det nog inte, men jag tror att dom två är som natt och dag, och många verkar anse dom två vara lite som det bästa ur bägge lägren)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
rainman sa:
Men är det inte så att skälet till att det från början är mer robusta i de syditalienska pga dess lägre pris? Södra Italien är ju inte kända för sin starka ekonomi direkt.

Jovisst, men av samma anledningar har vi surströmming, innälvsmat, grappa mm osv etc. Ingen skulle väl få för sig att börja dissa dessa produkter bara för att vi har råd och möjlighet att inte gräva ner strömmingen nu för tiden, eller bara äta filéerna och använda druvskalen att gräva ner som jordförbättring istället för att destillera dem?
 

rainman

Active member
Det jag ville säga var bara att det inte är nåt fel på att bönorna har använts för att de är billiga, det är bara dumt att INTE göra det när resultatet blir så trevligt :D

Väntar med spänning på paketet som snart anländer, där har jag en slatt med både 5estate och 227.3. Ska bli kul att testa!
 

bourbon

Member
Re: Inte bara procenten avgör

Dessvärre, och det har alltid irriterat mig å det grövsta :lol: Men sen har jag kommit på att det ju ändå kan få plats för båda lägren; De som gillar de klassiska (och kanske helst syditalienska) espressoblandningarna/kulturen/upplevelsen och de som gillar själva extraheringsformen men vill fortsatt bara använda arabica. Ett lite rörigt sätt av mig att förklara vad jag kommit på.. Tror ni hajar.


Ingen har uttryckt detta bättre, sträck på Dig! Givetvis är det så det skall vara. Espresso är verkligen mer än bara en bryggmetod. Metoden rymmer mer än bara klassiska blandningar och att det måste vara Robusta i för att vara "politiskt korrekt". Det är inte minst Klaus Thomsen ett bevis på som vann med sin Daterra/Minita blandning, som måste anses ligga rätt långt ifrån det klassiska men likaväl vann Barista-VM!?
Ta inte illa upp om Robustas vara eller inte vara och dess kostnad. Det jag syftar på är att just jag inte gillar när det blir för mycket robusta, vi pratar runt 20% och mer.
Men det är som rainman sa, syditalienarna var fattiga och hade inte mycket val. Men dom har verkligen gjort det bästa av det hela, det måste dom få credit för.
 
Topp