Midsommarcoretto

Zanni

Member
Det skulle vara intressant att se vad folk kan komma hem med för några nya spännande corettoblandningar efter midsommar. Finns det något svenskt kryddat brännvin som skulle passa?
Själv åker jag nu ut till sommarön för vidare expriment. Jag lovar att redovisa resultaten när jag kommer tillbaka.
Glad midsommar!
 

JvD

Well-known member
KUL FRÅGA

Verkligen spännande, varför inte låta det bästa av två världar förenas. Jag ÄLSKAR snaps, nej föresten jag älskar SNAPS. Mina spontana reaktioner är följande (med utgångspunkt i köpt snaps).

Det traditionella: traditionell akvavit baserad på sk brödkryddor kan vara helt OK (Norrlands, skåne, OP, etc) gärna något som blivit lite rundare i smaken av tex lagring på sherryfat. Kanske Hergårds utgör en rätt traditionell blandning.

Liter mer spänning: Citrustoner i kaffet är väl inte helt ovanligt och varför inte ta några stänk av tex Rånäs, Årsta, Nyköpings, Hjärtansfröjs, etc) för att förstärka det. Kan funka kalas tror jag.

Lite mer Avant-garde (alt trendkänslig): En av mina favoriter Tällbergs Festbrännvis kan vara extraspännande med inslag av nypon och citrustoner. Eller varför inte Explorer blåbär ;-) (som jag förövrigt inte tycker passar som snaps men för att vara lite trednkänslg)

Lycka till alla snapsvänner. Tack Zanni för den lysande idén. Återkom gärna med erfarenheter efter helgen. Själv kommer jag helt UTAN kaffe gå ut starkt med några spetsglas traditionell snaps för att sedan mellanlanda i en Stockholm Aquavit, fräshar sedan upp mig i någon rund pomeranssup för att slutigen landa i en Besk eller dansk bitter. Sedan kan det pågå ett världkrig, hällregna eller vara kallabalik runt utan att jag berörs det minsta.

http://www.aftonbladet.se/kvinna/0006/23/goran.jpg
 

zix

Well-known member
Re: KUL FRÅGA

tänker försöka mig på single malt och kaffe igen - men det är svårt att få lagom blandning.
Försvinner creman för er också när ni blandar med sprit? Eller är det bara whiskyn som käkar crema?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Min Caffè Azteca.. 8)
Lagrad fin whisky, ej för rökig (gärna Speyside eller Highland), tjockflytande chokladsås/syrup (inte lika tjock som typ Ohoj (som inte är det minsta gott ändå) och inte lika tunn som vanlig chokladsyrup), lätt vispad grädde, mjölkskum och chili.

I denna ordning:
Chokladsås/syrup i botten, whisky på detta (häll försiktigt över sked så den inte blandar sig med chokladen), lätt vispad grädde på detta (också försiktigt för att få många lager. Brygg ner espresso/ristretto på detta, försiktigt längs kanten. En klutt mjölkskum ovanpå detta och avsluta med torkad eller färsk chili ovanpå. Drick i ett, långsamt, svep...

zix, alkohol torde lösa fetter och cellulosa (crema) ganska bra, så täck över creman med annat jox, som i mitt recept ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp