Mjölkskummning med Gaggia Classic - Några tips?

Lars

Well-known member
Jag försöker hjälpa en kompis att få till mjölkskumning med hans Gaggia Classic. Eftersom det finns en hel del Classic-ägare på forumet, så skulle jag vara tacksam om ni kunde dela med er av era bästa tips. Jag antar att det skall vara fullt möjligt att få till bra skum med standardröret, men att det blir bättre/lättare att lyckas med Rancilio röret? I första hand skulle det vara bra med tips om hur man får till det med standardröret.
 

Lars

Well-known member
Är det tricket som du kör med?

Förresten, skulle det här ämnet ha legat under hantverkssektionen? Om det ligger fel, så kanske du kan flytta det?
 

Molarin

Well-known member
Jag har ett Rancilio-rör men tricket med o-ringen går ut på att flytta packningen mellan de två panarello-delarna så att det inte tillförs någon luft vid skumning. Den ska väl flyttas ned ett "hack" om jag inte minns fel.
 

Lars

Well-known member
Låter som ett bra tips. När man sedan har gjort den här justeringen kan man alltså använda normal teknik (dvs samma skumningsteknik som med t ex ett Rancilio rör)?
 

supinum

Well-known member
Om någon orkar lägga in en bild på orginal och rancilio-rören och kanske lite närmare beskriva o-ringstricket så kanske jag få vettigt skum ur kompisens Classic.

/david
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det har gjorts flera gånger redan, men här följer bild på gamla modellen:




Har man den tar man bara bort den yttre delen (manteln) och kör på som vanligt, med alla de tipps som nämnts i alla mjölkskumningstrådar här.
Har man den nya:




..så flyttar man ner den orangea o-ringen ett snäpp. Då kan panarellon inte suga in en massa luft utan man gör i stort sett som på "riktiga" ångrör.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Molarin, sånt här kanske kan sparas under rubrik "How to" eller "Artiklar" osv? Tänker också på nikkes ångrörbytarartikel. Mm..
 

andcar

Well-known member
-Precis - fram med en "How to"-kategori så vi kan få in "Ranciliorör på Classic-artikeln" och andra bra att ha saker typ denna. :)
 

Nickeh

Well-known member
Oringstricket är kalas faktist, enkelt och man behåller garantin :) Dessutom så har många på senare tid haft problem att bara skriva fast rancillio röret efter som det är lite för stort.

Men man ska alltid har i åtanke att en riktad stråle ger bättre effekt än strålen man får från en panarello med eller utan tricket :)

Sen så är det som enligt mig ger mest skillnad på gaggia classicen inte att byta rör utan att börja tempsurfa så att man inte lider lika mycket av den underdimensionerade tanken :)
 

supinum

Well-known member
Nickeh sa:
Oringstricket är kalas faktist, enkelt och man behåller garantin :) Dessutom så har många på senare tid haft problem att bara skriva fast rancillio röret efter som det är lite för stort.

Men man ska alltid har i åtanke att en riktad stråle ger bättre effekt än strålen man får från en panarello med eller utan tricket :)

Sen så är det som enligt mig ger mest skillnad på gaggia classicen inte att byta rör utan att börja tempsurfa så att man inte lider lika mycket av den underdimensionerade tanken :)
Tempsurfa? Jag ser att du glömde länka till artikeln som beskriver innebörden dels av ordet och dels manövern ordet representerar. :)
(Det börjar bli läge för en Wiki tror jag bestämt.)
 

treefinger

Well-known member
Ja, jag skulle nog också vilja få detta förklarat lite bättre. Som jag förstått det så ska man börja skumma precis innan lampan tänds (för skumningen). Det gör man för att trycket aldrig ska sluta att byggas upp vilket det gör så fort lampan tänts?
 

Nickeh

Well-known member
Precis, man ska börja skumma innan värmeelementen slutar värma (Innan lampan tänds).
På detta sätt så prodceas ny ånga medans man ångar och man en riktigt hyffsad fart på ångan med den lilla tanken man har.

Till att börja med så kan det vara svårt att hitta rätt tidpunkt, i början brukade jag låta maskinen värma upp helt, sen släppa ut ånga tills lampan slocknade och seda vänta ca 18 sek. Men betydligt smartare är att lära sig ungefär hur långtid det tar för maskinen att gå från bryggläge till ångläget. Man kan ju bara vrida lite lätt på ångventilen och se om man har någon fart annars så får man vänta ett tag till...
 

wesaft

Well-known member
ok, svävar iväg lite, men alla maskiner i denna klassen och över borde ha en sådan läcker microswitch som jag har i min Solis. Så fort man vrider på ångan går kokaren igång för fullt automatiskt.
Ok, tillbaka till ämnet nu.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp