Bra kaffe och espresso på kontoret

legoman

New member
Vi är sex pers, gillar alla riktigt gott kaffe och ska nu flytta in i ett nytt kontor, dax för ny espresso/kaffemaskin.

problemet vi har är att vi alla vill dricka en riktigt bra espresso ibland, en just kopp kaffe men har inte tid att mecka för mycket varje gång.

Vad ska vi skaffa, förslag? Vi kan tänka oss att lägga 7000-10000 tkr givet att det är värt det. :?:
 

zix

Well-known member
legoman sa:
Vi är sex pers, gillar alla riktigt gott kaffe och ska nu flytta in i ett nytt kontor, dax för ny espresso/kaffemaskin.

problemet vi har är att vi alla vill dricka en riktigt bra espresso ibland, en just kopp kaffe men har inte tid att mecka för mycket varje gång.

Vad ska vi skaffa, förslag? Vi kan tänka oss att lägga 7000-10000 tkr givet att det är värt det. :?:

Skaffa en varsin aerobie aeropress till alla som bryr sig om hur det smakar, och en bra kvarn. Aerobien gör suveränt gott kaffe, samtidigt som man inte behöver känna att det tävlar med espressobaren runt hörnet, utan helt enkelt bara är väldigt bra vanligt kaffe. Man kommer snabbt in i vanan att mala direkt in i aerobien, hälla på vatten och pressa, det går åt mindre kaffe eftersom man inte behöver göra så många koppar, och det smakar bättre än många helautomaters s.k. espresso.

Dessutom kan man variera kaffesorter mer än med espressomaskin - i en Aeropress kan du t.ex. göra 100% Kenya...

P.S. Jag menade inte att alla skulle ha sin egen kvarn... utan en för er alla. D.S.
 

Lars

Well-known member
Svår ekvation att få ihop. Enligt min erfarenhet så krävs det en del "meck" för att kunna framställa en riktigt bra espresso. Det känns inte som om man kommer runt det. Däremot går det att få mycket gott kaffe med någon av Juras maskiner, på ett väldigt smidigt sätt.

En kompis till mig och hans tre kollegor körde med en Isomac Brio som "företagsmaskin". De tyckte att den var fullt tillräcklig för deras behov, men då är vi tillbaka på problemet med att det blir en del kringarbete.
 

legoman

New member
Tack, jag har inte så bra koll på vad som finns, så det blir mer frågor.

Vilken av Juras maskiner ska man skaffa?

Ska man aboslut ha en egen kaffekvarn, i så fall ska man ha en som är inbyggd i maskiner eller ska man köra en stand alone?

Om man vill ha en bra espressomaskin också, vilken ska man ha för ett par tusenlappar? (by the by, är en podsmaskin ett alternativ?)

:roll:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Utbudet på pods ökar väldigt här i landet, så det tycker jag är ett bra alternativ.
Vad gäller Jura så kan jag rekomendera hela F-serien, S9an och Z5orna, för litet till medelstort företag. Dessa är så bra att man bryter sig in och stjäl dem på vissa håll..
 

Molarin

Well-known member
Efter att ha blivit bjuden på en kopp pod-kaffe i helgen så är jag lite mer positiv än innan. Det är ju helt ok kaffe! Inte som en kopp på nymald Mauro De Luxe men bättre än man får på de flesta caféer.

Jag blev serverad Lucaffé från en sån här.
 

zix

Well-known member
hm.
pods. blä. Nåja, det är ju en åsiktsfråga, smaken är det säkert inget fel på. Men visst, det är väl till och med bekvämare och mer spillfritt än filter-brygg.

Man kanske kan skaffa sig en pod-ihoptryckar-maskin så man känner sig lite friare?
 

mårris

Well-known member
min erfarenhet är att med goda pods och en bra maskin byggd för pods får man helt ok kaffe, även om det alltid rinner för snabbt igenom.

Så om man inte vill söla med kvarn (och lära upp alla på ett kontor!) och dessutom kunna göra flera kaffe på raken ganska snabbt är det ett hyggligt alternativ. men det går åt mycket pods...och mjölkskumningen blir ju manuell (vilket kanske är en fördel iofs).

vi körde så för flera år på mitt exjobb, med en liten francisfrancis X1 och värmde mjölk i micron och fluffade med en fluffare - och jag tycker det inte är sämre än det jag får hos många mina kunder nuförtiden som har helautomatiska maskiner, snarare tvärtom.
 

dapeel

New member
Jag har förvisso ingen aning vad den kostar men vi har en Jura Z5 här på kontoret. Bästa kaffet på jobbet genom tiderna. (Vilket fick mig att kasta ut min Krups hemma och börja leta efter något bättre och då hamnade jag här).
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp