Kaffe och musik?

mårris

Well-known member
Många hifinördar här på kaffeforumet verkar det som, men är ni musiknördar också? Kan vi inte lägga upp lite sköna tips på musik som funkar särdeles bra till javat? Eller några bra låtar som berör ämnet kaffe? Eller nåt som bara piggar upp (särskilt med tanke på stackars Cheffalo idag som haft tjyvar i butiken.)

(Guldstjärna till den som prickar in min signatur!)
 

mårris

Well-known member
Guld* till pojken_pelle! Tyvärr har Morrissey sjungit mest om tea de senaste decenniet - får se om det blir ändring på det nu när han hänger i Rom istället för LA.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kaffekantaten av JS Bach 8)
En sedelärande historia om Herr Schlendrian som gör allt som står i hans makt att få sin dotter Liesgen att sluta dricka kaffe. Men vem vinner i slutet? ;)
 

mårris

Well-known member
Cheffalo sa:
Kaffekantaten av JS Bach 8)
En sedelärande historia om Herr Schlendrian som gör allt som står i hans makt att få sin dotter Liesgen att sluta dricka kaffe. Men vem vinner i slutet? ;)
Seriöst? Ett allvarligt problem redan på Johan Sebastians tid alltså (men kanske inget för ett blandband i bilen....;)
 

Dunne

Well-known member
Jag kör hellst Bo Kaspers tidiga skivor till kaffet. Låten Cigarret är en favorit.
 

Jonaz

Active member
kaleii sa:
All musik av Nouvelle Vague. Avslappnade bossanovacovers av 80-talslåtar av skönsjungande fransyskor.

De har en del gratislåtar på sin webbplats:
http://www.nouvellesvagues.com/english/music.html

Min favorit är Friday Night, Saturday Morning (gamla The Specials-låten)

Wow! Coolt!! Hade kharmafunktionen varit aktiverad så hade du fått allt jag har! :)

Lyssna även på "Pastel Vespa" ( samma typ, fast kicka ifrån brasilien )
"Richard Cheese & lounge against the machine" ( hysteriskt roligt från Vegas ) "Paul Ankas" tolkningar av modern musik är oxå ganska frän :)
"Senor coconut" med samba & bossa covers på kraftwerk. Hur bra som helst.

Sen alla samlingar från Hotel Costes är bra kaffemusik.
Eller Café del Mar. Bar Social är en bra serie oxå.
 

Molarin

Well-known member
När vi är inne på covers....

Beautiful South - Golddiggas, headnodders & pholk songs

Underbara covers på allt från Sex pistols till Grease.
 

wesaft

Well-known member
Jonaz jag diggar till Senior Coconut jag med :)
och slappar till Café oel Mar, goa samlingar.

Fast min favorutskiva just nu är Zeebee - Priorities, elektroninsk skiva jag lyssnar på om och om igen. Och Prince nya 3112.

Kan tipsa om Lapertivo Italiano parfum, skön lo-fi att ha på i salongen.
 

JAS

Active member
Aah, jag som trodde jag var ensam om att gilla bisarra bossa-covers... jag är bland vänner, helt klart!
Fikamusik i stugan just nu är annars Monica Z, Emmylou H, gamle Moz och så Jan Gradvalls standards-samling i Feber-serien. Och Prefab. Alltid Prefab Sprout på sommaren. Och gammal 80-tals-ska. Och Linton Kwesi Johnson. Jag tror jag slutar där.
 

kaleii

Well-known member
Jonaz: Hehe, tack tack. Ska kolla in Pastel Vespa omedelbums. Señor Coconut är ju för skön. Jag är en gammal syntare i grund och botten, så det faller sig naturligt :)

Molarin: Beautiful South är asbra. Ska ha en av låtarna från den skivan som första dans på mitt bröllop :)

Just nu lyssnar jag på 2Raumwohnung - tysk bossanova med kvinnliga sångerskor.

Mycket bossanova för pengarna blir det :p
 

JAS

Active member
Molarin: Mitt skivsamlande börjde med nyskavågen 1980, inga märkvärdigheter, men det ligger mig varmt om hjärtat, särskilt sommartid. Band som Specials, Selecter osv. - en schysst 2Tonesamling kan du hitta billigt. Vill du gå mer på rötterna kan jag rekommendera samlingarna från jamaicabolaget Trojan.
 

Molarin

Well-known member
Jag gillar ska med mycket trombon, trumpet och saxofon.

Dog almighty är ett helt ok skaband från Borås. Men... lite dåligt blås... ;)
 

henkeh

Member
I princip de mesta av Frank Zappa... waka/jawaka och the grand wazoo om man är sugen på lite storband med en enorm grym twist och snygga melodier.. "Jazz is not dead, it just smells funny"
 

Nickeh

Well-known member
Den etiopiska musik som Anne Lunell hade under WBC är en riktig höjdare
Skulle tro att skivan hon hade heter Ethiopiques 4.

En annan pärla är något som spelades på CGPodcast för något halvår sedan; Christa Couture - Day 4
 
S

Slane

Guest
Varför inte damma av en gammal Pink Floyd platta till kvällens kaffe! Eller så gå och köp Pink Floyd Pulse på DVD och njut med fler sinnen. Allt det får i alla fall mig att bli relativt "Comfortably Numb" 8)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp