Melitta Caffeo

Cheffalo

Hedersmedlem
Du länkar till No 66, och den kunde få 24 kr billigare på Kaffemaskinen ;)
De är hyffsat bra på att göra automatkaffe. Mjölkvispen (som de de fakto är utrustade med) gör i mitt tycke lite för fluffigt skum.
 

Tamper

Well-known member
Vad sitter det för bryggrupp in den här maskinen?
Vågar man lita på nån annan bryggrupp än Juras helautomat när det gäller helautomater??
 

mårris

Well-known member
för 6000 spänn kan man ju få espressomaskin + kvarn + skön fritidssysselsättning (+gott kaffe). trycka på knappar gör man ju hela dagarna ändå ;)
 

Tamper

Well-known member
Håller inte riktigt med där. Jag kollade runt lite på helautomater i våras och smakade drickbar espresso från en Jura. Om man är en familj där många dricker kaffe, så är den enligt min mening helt ok.
Alla kanske inte vill lära sig hantverket, och tycker att kaffet blir mycket bättre än från en melittabryggare.

Man kan faktiskt köra bil med automatlåda också....
 

Molarin

Well-known member
mårris sa:
för 6000 spänn kan man ju få espressomaskin + kvarn + skön fritidssysselsättning (+gott kaffe). trycka på knappar gör man ju hela dagarna ändå ;)

Men inte "Easy Cappuchino Unik kaffeskummarel som både vispar och ger ånga"

Men nu ska vi inte vara såna. Du kommer nog bli nöjd med din maskin, bara du hittar rätt bönblandning.
 

von Thor

Kaffevision
En sak är helt säker. Melitta ger diskmedelskum, Jura gör inte perfekt mikroskum men det är långt ifrån vad diskmedel ger.
 

tompis

New member
Tamper sa:
Håller inte riktigt med där. Jag kollade runt lite på helautomater i våras och smakade drickbar espresso från en Jura. Om man är en familj där många dricker kaffe, så är den enligt min mening helt ok.
Alla kanske inte vill lära sig hantverket, och tycker att kaffet blir mycket bättre än från en melittabryggare.

Man kan faktiskt köra bil med automatlåda också....

När det finns chafförer ? :lol:
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Jodå! Jura ger perfekt microskum om man skrapar bort det översta skumlagret. Jag har lyckats få till hyfsad latteart med juraskum.
 

tompis

New member
Nu förstår jag ,,, ni är experter på kaffe ,,

Jag ville bara ha ett kaffe som det smakade i Lissabon när jag var där , men det får jag antagligen inte på en melitta maskin ,,
Har varit runt nu och kollat vad ni har skrivit , ni kan det här med kaffe , jag får fortsätta och vara här o kolla vad ni skriver så kanske man lär sig något om den ädla konsten ..

Blir väl att man tar o köper något bättre sedan ,

Man har fått mycket tips här ialla fall , och dom kaffebönorna som jag ska köpa är .

1. Five Estate Espresso j&n
2. Super Crema *universal*
3. La Bomba j&n
4. De Luxe *mauro*

Fick också ett tips att man kan gå till Ringen på söder o köpa bra kaffebönor ...

Tack alla som har samma intresse som jag har , (fast jag är nybörjare)

Tänkte den hemska tanke att sluta dricka kaffe i sverige ett tag) :?
 

Asprilla

Well-known member
blev du nöjd med din melitta? har själv sneglat lite på dem, och lite på siemens. inte bestämt mig än om det blir helautomatisk eller inte.
 

spielbrot

New member
Funderar också på en Melitta Caffeo 66

Jag gillar espresso, min fru gillar latte och cappuchino + att vi har gäster som gillar det mesta (även traditionellt kaffe). Har kikat runt på nätet på olika tester och lutar lite åt Melittas maskin som tycks klara av det mesta i kaffeväg. Om man får tro testerna gör den det dessutom rätt bra, medan vissa rapporterar om att de haft tekniska problem med maskinen.
 

spielbrot

New member
Obs! Melitta Caffeo har utgått

Pratade med Melitta härom dagen och fick veta att Caffeo har utgått ur deras sortiment. En ny maskin väntas i höst. Det innebar att jag backade, vem vill ha en maskin som det kanske inte finns service och reservdelar till om något år. Melittas kundservice avrådde mig helt enkelt.

Så jag köpte en Krups XP8050 istället. Fick den idag och vi har precis installerat den. Kommer väl att ta ett tag innan vi hittat vår blandning och mix bland alla inställningar. Det är nu det börjar...
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp