Snygga bilder, bilder på kafferelaterade objekt :)

Niklas Nord

Active member
Jag vill gärna se snygga bilder på kaffe och allt som har med kaffe att göra, maskiner, odlingar, upphällningar, extraheringar osv osv..

Bilder ni tagit själva men också sånna professionella ute på nätet.. :D
 

Niklas Nord

Active member
Vi kan ju länka till bilder bara, så kan man själv klicka sig till dem.. :D På det viset riskerar inte forumets ägare några efterföljder !
 

zix

Well-known member
Vilken skillnad är det att lägga ut en bildlänk och en sidlänk angående upphovsrätten? jämför
img src="http.www.xx.jpg"
och
a href="http.www.xx.jpg"

I båda fallen skapas en länk till den plats där bilden ligger... är den ena OK så är väl också den andra? Eller tvärtom.
Är det någon som har riktig koll på det här? Jag kan inte se något sätt som det här skulle kunna inkräkta på upphovsrätten? Utom i mer solklara fall, då man kopierar de flesta bilder eller texter, eller kanske en hel sidlayout, från en annan websida.

Immateriella rättigheter är en annan sak, där verkar det som om makt och pengar bestämmer. Så passa er för att lägga ut nån bild på den där musen med stora svarta öron, eller på loggan för företaget som äger honom...
 

Molarin

Well-known member
Med en a href är det ganska uppenbart att det är en extern länk.

Plus att man inte snor bandbredd i onödan.
 

mårris

Well-known member
inte världens snyggast bild kanske, men snabbaste! jag dricker fortfarande espresson! första koppen Etiopisk Yirgacheffe från J&N, en riktigt örtbomb med grymt lång eftersmak!

 

Lars

Well-known member
Är det en väldigt liten kopp på bilden eller är det en filterkorg för en dubbel i portafiltret?
 

andcar

Well-known member
-Precis min tanke. Brukar ungefär bli så mkt för mig när jag klämmer ner en dubbel i en enkelkopp. :D
 

jb

Well-known member
Men!? Man gör inte en dubbel espresso i en lite espressokop!

Av samma anledning som man inte fyller vinglaset till kanten med vin, så serverar man dubbel espresso i cappuccinokoppen för att kunna njuta av de lättflyktiga aromerna i creman...
 

mårris

Well-known member
man och man....det är väl en smaksak. vissa dricker i glas, andra i kopp, vissa gillar höga koppar och andra gilla vida.

jag tycker en cappukopp är för stor. kaffet kallnar fort, creman blir tunn och fastnar mest på väggen så man missar texturen i den. skulle nog vilja ha nåt mitt emellan. dessutom är en stor kopp inge vidare på att koncentrera och fånga aromerna så som ett bra vinglas gör, eftersom koppen har en öppen form, så jag vete 17 om jag håller med till 100%.

förresten dricker jag nästan alltid enkel ;)
 

Lars

Well-known member
Det inte meningen att framstå som någon slags Kopp-Gestapo... Detta verkar vara ett ämne som ger upphov till diskussion och starka känslor! :D Naturligtvis får man använda vilken kopp man vill. Dock riskerar man alltid kommentarer när man gör fel... ;)
 

mårris

Well-known member
märklig känsla...jag har ju aldrig haft fel förut ;) jaja, nån gång ska väl vara den första.
 

jb

Well-known member
Naturligtvis får alla använda den kopp dom vill tolka mig rätt...

Dock, så faller dina argument lite på eget grepp, eftersom en espresso med svag crema i sig har sannolikt då har färre lättflyktiga aromämnen och inte ger alla de smak/luktupplevelser en espresso med normal crema skulle göra, dessutom även om den lilla creman då blir lite mer "koncentrerad" i den lilla koppen så försvinner ändå de lättflyktiga aromerna ut i luften om man fyller koppen ända upp.

En kopp espresso med i princip ingen crema kan ha fantastiska smaker men skulle man mäta så finns sannolikt inte lika många aromer i den espresson...

En dubbel espresso med en bra crema extraherad i en traditionell cappuccinokopp har bättre förutsättningar till upplevelse av fler smaker/aromer än en dubbel espresso i en espressokopp nästan helt fylld.

Jag håller med om att för stor cappuccinokopp kan vara till nackdel men de normala cappuccinokoppar som är på ca 16-18cl funkar bra.
Då får du ju ungefär samma storlekförhållande i bägge fallen.

Temperaturskillnaden blir nog stor om man väntar och dricker under "lång" tid men med espressotraditionens sätt att dricka den dvs. i ett par klunkar direkt när den är producerad så är inte skillnaden så väldigt stor.

Om espersson extraheras med en temp. på ca 90-92 grader vid bryggtillfället har den sannolikt hamnat på ca 65-70 grader i en varm kopp och mer än så bör väl inte behövas... men som sagt alla har vi olika syn på saker och ting ;) och även på önskemål om temperaturer.

Och vad gäller kopp-gestapo, åter igen, man använder naturligtvis svad man vill men det finns en grundläggande tradition i de Italienska kaffekulturen både vad gäller storlekar på espresson, koppens storlek och sort etc. Sen kan det naturligtvis vara både kul och lärorikt att frångå detta... :)
 

kaleii

Well-known member
Ställer mig bakom jb i det här ämnet.

Klart att man får göra hur man vill, men om man ska gå efter kaffetraditionerna så serverar man inte en dubbel espresso i en vanlig espressokopp. Min blivande svärfar (som är italiensk) såg ut som att han sett ett spöke när hans dotter skämtsamt sa att han kunde få en dubbel i en vanlig kopp för några veckor sen.
 

zix

Well-known member
Jag skulle knappast göra det på kafé om jag jobbade där.
Hemma är det en annan sak - jag har förvisso inte gjort jämförelser på något seriöst sätt, men vissa kaffen tycker jag gör sig väldigt bra som dubbla i enkelkoppar. Och med en (1) dubbelkopp och typ 15 enkelkoppar hemma så blir det inte ofta jag gör på det "riktiga" sättet.
Det är bara att prova. Kaffe är ju ingen exakt vetenskap!
 

lupoo

Well-known member
Tack tobake75! "Råkade" klicka mig vidare bland dina foton. Du är ju "skitduktig"!!! Imponerande.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp