Stockholm Tokvarning för Coffehouse by George på Götgatan

kaleii

Well-known member
Följande hände i lördags:

Klockan är 13.45 och jag är mitt uppe i en svensexa åt min kompis. Vi har en kort matpaus och jag bestämmer mig för att dricka en snabb dubbel espresso på Coffehouse by George på Götgatan 72.

Beställer en dubbel espresso och betalar mina 24 kronor. Eftersom jag brygger en hel del espresso hemma så börjar jag undermedvetet alltid att räkna när en maskin slås på, och när jag börjar komma upp i 40 sekunder hajar jag till och undrar vad det är som händer. Runt 45-sekundersstrecket stängs maskinen av och jag får en cappuccinokopp med ungefär 1,5 dl svart kaffe utan någon som helst crema.

- Oj, den här var rätt överextraherad, säger jag.
- Ja, vill du ha den i en takeawaymugg?, frågar tjejen i 20-årsåldern.

Ehh?

Hur som helst så smakar jag på kaffet, och det smakar typ som starkt kaffe. Inte helt odrickbart. Dock så är det alldeles för mycket och varmt för att bara svepa i sig, och vi hade nästa steg i svensexan att ta oss till.

- Jag får nog ta en takeawaymugg trots allt, säger jag till henne.
- Ja, jag tänkte väl det, säger hon med ett syrligt leende.

Jag blir lite småsur och påpekar att det faktiskt beror på att hon har gett mig alldeles för mycket kaffe, och att en dubbel espresso ska vara 6 cl kaffe och inte 15, varpå hennes kollega (i samma ålder) vänder sig till mig och säger:

- I vilken regelbok står det att en dubbel espresso ska 6 cl?

Jag blir helt paff. De uppenbara svaren som "i utbildningsboken som du aldrig läste" eller "är du helt dum i huvudet?" infann sig inte, så jag säger "Det finns ingen regelbok. Det ska bara vara så", varpå båda tjejerna börjar asgarva åt mig. Det känns rätt sunkigt att förlora mot idioter.

Jag skakar på huvudet och går därifrån.
 

peterblad

Well-known member
Då känns det enkelt att inte gå dit, fast å andra sidan blir man sugen på att upprepa proceduren och vara förberedd på attityden med argumenten framme.

:twisted:
 

arto

Well-known member
Det händer mig titt som tätt att jag är för snäll när någon frågar om det smakar/ser ut/är "helt okej".

Det blir oftast bara ett ynka "ja visst" eller "ok" till svar.

Men ibland kan jag få för mig att svara så som jag verkligen känner. Det känns så mycket bättre...

Du visade iaf vad du tyckte. Om det fick dom två tjejerna att tänka om... det tror jag inte. Dom är säkerligen där bara där för att tjäna ihop lite alkoholpengar, och anställda för att se söta ut...

Men om man bara kan gå ut med att vara nöjd över sig själv så har man vunnit. Om du fortsätter grubbla på saken så tycker jag du ska, som du sa själv, gå dit igen och begära revansch :twisted:
 

von Thor

Kaffevision
Hoppas du lämnade koppen på disken och gick, tar lite emot att göra det men när de små liven e så arroganta känns det så rätt. Det börjar se ut som att medelmmar här sluter upp och mailbombar George. jag hänger på.
 

kaleii

Well-known member
Nåja, det vore väl onödigt att mailbomba dem. Jag har skrivit ett klagobrev, och det borde väl räcka... Eller?

Anyhoo så måste jag nog göra dig besviken när jag berättar att jag tog med mig kaffet. Var i desperat behov av koffein.
 

zix

Well-known member
Kaleii, du har just beskrivit (alltså i första posten, menar jag) det som jag har så svårt för så ofta när jag är i Stockholm. Att vara spydig, ironisk och nedlåtande är så himla lätt. Eller hur? Och så... fjantigt och irriterande, iallafall för mig. Att vara tillmötesgående, förstående eller uppmuntrande kräver ansträngning, och ofta även mognad. Men är absolut något som jag förväntar mig när jag går in i en butik, en kaffebar eller en restaurang. Är det på grund av mitt ursprung, tro?
Som utböling - boende i göteborgsområdet, uppväxt i Karlstad men född i Sundsvall är jag i stort sett utböling överallt ;) men känner mig hemma där jag bor numera - ja, alltså för mig som utböling blir det dessutom en grej som jag kan gå länge och störa mig på och sura över. Jag tappar målföret, jag får småstadskomplex och tycker mig inte förstå den stockholmska folksjälen, som jag (kanske felaktigt) tror mig se skymta fram i ordväxlingar som den du beskriver.
Har varit med om väldigt liknande situationer på just kaffebarer i Stockholm. I ett fall blev jag utskrattad av BÅDE personal och gäster när jag bad barista-wannaben "gärna ristretto, om det funkade". Jag menar... vad är det? OK att använda vissa italienska kaffeord men inte andra? Inte går man tillbaks till såna ställen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp