Var köper man snygga udda espressokoppar i Sverige?

snaggvovve

Well-known member
Surfade runt och hittade ett set med 6 olika koppar på nätet.
cafmixesp61_l.jpg

Blev ju hyfsat dyrt att frakta dem, så nu undrar jag om någon har tips om var man hittar kul udda espressokoppar i Sverige. Eller billigt per postorder...
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Man brukar kunna fråga på barerna om man kan köpa. I alla fall på Nesta kan man köpa koppar.
 

zix

Well-known member
Stenqvist sa:
Man brukar kunna fråga på barerna om man kan köpa. I alla fall på Nesta kan man köpa koppar.
Åtminstone en av kopparna gick att köpa på Kaffemaskinen (Moak). Köpte två enkelkoppar. Fina.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Tips! (Eller hjälp Miranda)

Ganska medveten om att jag öppnar en gammal tråd, men den kom upp först när jag googlade om precis det här:lol:
Är även fullt medveten om att detta kan tolkas som reklam, men helst av allt vill jag bara ha hjälp :blush: Men om Mr. Molarin tycker jag är en dummer så får han radera:(

Here it goes:

Nu är det så att jag har funnit en hel del hjärtevänner när det gäller espressokoppar och cappuccinokoppar. Å Essenza (där jag jobbar) har detta företaget som leverantör.

Ni kan kika på dom här (mina favoriter poppar upp direkt): KLICKA
(klicka sedan på "return" för att få en smidigare översikt)

MEN! Nu kommer kruxet, jag har bara plats/kärlek/pengar till 2 set cappu och 2 set espresso (4+4koppar totalt, set om två) men om man ska beställa måste man beställa 6st set av varje sort (dvs 12x12). Å det vill jag ju inte ha!:huh:
Såååå om någon blir lika kär som jag och vi kommer överens om vilka koppar vi vill ha så kan vi ju beställa tillsammans:D

De enda vi har inne för tillfället är dessa:
KLICKA
(som också är snygga, men inte dom jag vill ha helst)

Någon som är sugen?

Priser: 2st (1 set) espresso 199kr, 2st (1 set) cappu 249kr.


Btw: är fullt medveten om att alla koppar inte är vackra, och att vissa är totalt galna och super tjejiga, men det får ni tåla!
 

Dunne

Well-known member
Dom var ganska tjejiga. :). Framförallt så är dom väl tyvärr inte så där tjocka och härliga som jag vill ha dom. :/
 

Essenzatjejen

Well-known member
Dom var ganska tjejiga. :)


=snygga:lol:

Men du ska veta att det har vart flest män som har köpt de guld/svarta när vi hade dom inne, till sig själva bör tilläggas.

Å dom e tjockare än vad de ser ut som. Fast dom är nog långt ifrån sådär tjocktjocka som dom kan va;)

märkte även nu att alla koppar inte är med på hemsidan :( finns massa fler!
 

Dunne

Well-known member
Jo, dom var ganska snygga. Jag förstår mej dock inte på kaffekoppstillverkare som gör så tunna koppar. Man vill ju ha dom där asfeta som håller värme och ser coola ut.

Här är min favorit, den är riktigt fet.
 

Bilagor

  • 115-903mokamboespresso%20kopiera.jpg
    115-903mokamboespresso%20kopiera.jpg
    27.6 KB · Visningar: 180

Roenbaeck

Well-known member
Mellqvists

Mellqvists på Rörstrandsgatan har sjukt mycket gods i kopparna. Betydligt fetare än koppen du har på bild Danne. Mesta jag sett någonstans. Man får gapa rejält för att espresson ska rinna ner på rätt ställe. Frågade för ett par veckor sedan varifrån de köpt dem, eller om man kunde få köpa. Tyvärr var svaret vet ej på båda frågorna och jag har inte varit där sen dess. Kanske bara herr Mellqvist själv som vet?

Edit: Om någon på Mellqvists skulle råka läsa detta. Ni tränar väl upp era nya baristor ordentligt på La Marzoccon innan ni bussar några finsmakande kunder på dem?
 

Dunne

Well-known member
fifan. fetare än mokambon? då är den fet, typ så att man inte kan dricka nått ur den. man måste typ ha sugrör. men jävla länge den kan vara varm.
 

MaZ

Well-known member
"Every day I give my family two choices for dinner: take it or leave it"

hahaha!
 

Walle

Well-known member
Kan kanske tänkas. I skolan fick jag dock lära mig att keramik lätt spricker om godset är olika tjockt. Det spricker i brännugnen.:huh:
 

Walle

Well-known member
Hmmm... Det fästs på utsidan av koppen, och är inte en del av koppen i sig.
Att det spricker berodde på spänningar i materialet, och det blir nog inte så farligt i och med att örat sitter "på" koppen. Det är en del för sig, så att säga...
:)
Har vi ingen keramiker på forumet som kan säga hur det ligger till?:huh:
 

shogun

Well-known member
Sökte runt lite och de flesta siter informerade om att örat påverkas av värmen/bakningen som en egen del förutom just fästytan mot koppen. Där fördelades värmen annoröunda. Sprickproblem hanterades med hjälp av gradvis temperaturstegring resp sänkning. Iskall lera direkt in i het ugn var ingen höjdare...

....och nej...jag är ingen keramiker...men det är säkert riktigt skoj att få kladda ihop en skål eller två :blush:
 

jojo

Well-known member
Ok, bra jobbat med insamlingen av information. Nu vet vi hur det går till. :)

Jag skulle vilja ha sådär tjocka koppar som de har på NonSolo etc, så får väl fråga dem vad det är för märke på dem.
 

Dunne

Well-known member
Var på non solo idag, det var verkligen bra koppar. lyckades inte riktigt läsa vad det stod för märke på dom. om du får reda på det så vill jag också gärna veta :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp