J&N Espresso Bella

treefinger

Well-known member
Jag undrar om någon smakat denna blandning då jag tänkte beställa upp lite kaffe hit till kaffedöda Örnsköldsvik.
Hur pass bra är kaffet? Hur smakar det?

Ge mig era subjektiva åsikter :)
 

Molarin

Well-known member
Jag tror att man kan klämma ut riktigt goda ristrettos ur de bönorna. Ska själv prova nån Johan & Nyström-blandning snart. Hade varit kul med en svenskrostad favorit.
 

Lars

Well-known member
Detta kaffe serveras under Juni på Solde som är Malmös bästa kaffeställe. Ett gott betyg till kaffet skulle jag vilja säga.
 

treefinger

Well-known member
Va roligt att höra! Jag beställde precis lite kaffe från J&N. Bella, 5 Estate och La Bomba. Ska bli väldigt spännande att testa.
 

Lars

Well-known member
La Bomba är min personliga favorit. Ett riktigt bra all-round kaffe som funkar bra med mjölk. Helst dricker jag dock den som enkel espresso med lite, lite råsocker i (smälter egentligen lite för långsamt, men jag gillar smaken). 5E är också en trevlig bekantskap, men jag är en robusta-kille i grund och botten 8)
 

Lars

Well-known member
Kör hårt! Skall bli kul att höra vad du tycker.

Kort sidospår: Kommer nog att ta en sväng förbi Uppsala på måndag. Var skall man gå om man bara skall besöka ett kaffeställe?
 

treefinger

Well-known member
För att fortsätta på ditt sidospår. Jag skulle väldigt gärna vilja höra vad du tycker om ett ställe som ligger längs Vaksalagatan, strax utanför centrum. Jag har varit väldigt nyfiken på det stället under en lång tid. Men det har alltid varit stängt när jag tittat förbi (sent på natten). Det ser seriöst ut, utifrån och jag har höga förväntningar på det stället, i Uppsala mått mätt.

Café Symphony

Adress
Vaksalag. 19-21
75331 UPPSALA

De har även en hemsida som dock verkar vara under konstruktion för tillfället då den inte fungerar särskilt bra :) Länk till caféet från hitta.se:
 

[SH]

Well-known member
Lars sa:
Kort sidospår: Kommer nog att ta en sväng förbi Uppsala på måndag. Var skall man gå om man bara skall besöka ett kaffeställe?
Måndagen är snart över, vore kul att höra om du hittat något gott.
Symphony har jag tänkt testa men det har inte blivit av, Uppsala serverar annars mest dyr (och ganska trist) espresso samt cappuccino gjord på överhettad mjölk med ett skum som skulle göra vilket diskmedel som hels grön av avund...
 

Lars

Well-known member
På plats i Uppsala kan jag meddela att Symphony har semesterstängt t o m den 24/7. Att döma av vad man kunde se utifrån är det fullt möjligt att de serverar bra kaffe. Kunde dock inte identifiera vad det var för maskin de körde.
 

Lars

Well-known member
Japp, jag hittade faktiskt ett ställe som definitivt hade potential. Hugo's Kaffe O Deli på Svartbäcksgata 21. De hade en Nuevo Simonelli maskin och j&n Bella i kvarnen. Det var en tjej bakom disken som verkade ha koll på läget. Tyvärr var det inte hon som gjorde kaffe till oss, utan en kille som verkade ha börjat samma dag. Hon talade om för honom att han hade tampat snett och alldeles för hårt, samt att de skulle ha en lektion i mjölkskumning efteråt. Hon påpekade även vikten av att sätta tillbaka portafiltret efter bryggning, torka av och "purga" ångröret före och efter skumning. Det var ju bra, men det hjälpte ju inte oss, men förutsättningarna finns för att man skulle kunna få gott kaffe hos dem. Enligt tjejen, så var hennes chef mycket kaffeintresserad, så om du har riktig tur så kanske det är han som står bakom disken. Måste också säga att de hade riktigt bra priser. Vi betalade 30 kr för en dubbel espresso och en liten latte gjord på en dubbelespresso (take away).
 

Lars

Well-known member
Hur har det förresten gått med din kaffeprovning? Det var väl det vi skulle "prata" om innan jag sabbade din tråd med mitt sidospår. Sorry!
 

treefinger

Well-known member
Jasså? Då har hugos verkligen ryckt upp sig. Det låter ju riktigt roligt om det nu skulle vara så. Hugos tycker jag annars har varit lite upp och ner.. de har haft jättegoda och generöst stora ciabattas emellanåt och stundtals okej espresso, men så har man ibland blivit väldigt besviken när man kommit dit för att servicen varit obefintlig och att någon "första-dagare" varit bakom spakarna. Men det kändes ju riktigt skoj att du tyckte det var bra. Jag får ta och gå dit och snacka lite med ägaren för att se vad han har i kikaren, när jag åker ner till Uppsala igen.

Angående mitt Bella-kaffe så tycker jag att det var bra, men jag kan nog inte säga att det gjorde några jätteintryck på mig. Men det är klart att det är stor skillnad på detta kaffe och t.ex. Musetti-kaffet man köper på willys till en bråkdel av priset. Till och med min mor och far tyckte att det var stor skillnad, som verkligen inte är kända för att vara några "riktigtkaffe-kännare". Men det ska man väl heller inte behöva vara, är det gott så är det gott. Ett lent och fint kaffe, som inte vill göra sig ovän med någon. Sticker väl inte direkt ut åt något håll. Nu ikväll kommer jag nog ha gjort slut på denna kilospåse av Bella och tänkte då öppna La Bomba, också från johan och nyström, som jag har rätt högt ställda förväntningar på.
 

demo

Well-known member
ingen som har komentarer om isola från JN.

Hur är den smakar som bäst, hur har ni exprementerat med den? dosering, extraherng osv
 

Englund

Well-known member
Isola är en bra "mellanblandning" som går fint både som espresso och med mjölk.
Den skiljer sig inte så mkt från andra espressoblandningar vid extraktion så jag gör som "vanligt", dvs maler fint, överdoserar något och låter den rinna i tunna mussvansar i 20-30 sek.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp