Stockholm Kaffebarerna på Hornsgatan

supinum

Well-known member
Någon som testat på Cafe Rino Hornsgatan 45. Det ligger förnärvarande bakom en byggkran.
Det verkar drivas av en man som vet vad han håller på med. Det hänger en illy-skylt utanför men det har till min glädje inte hamnat i koppen. Espresson tycker jag om men häromdagen när jag beställde en Capuccino så hann han pudra den med kakao innan jag hann protestera.

Någon annan som har erfarenheter av Rino?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
En kund till mig, känd svensk skådis med göteborgsanknytning anser att Rino är bäst i Stockholm. Om inte annat än för att det drivs och hålls vid liv genom oändlig kärlek mellan ägaren och hans fru. Ungefär så uttryckte han det, och det tyckte jag var charmigt. :)
 

von Thor

Kaffevision
om man ska göra en invändning om hans kaffe så se till att ha torrt på fötterna. Han bjuder gärna på mothugg.
 

supinum

Well-known member
vonthor sa:
om man ska göra en invändning om hans kaffe så se till att ha torrt på fötterna. Han bjuder gärna på mothugg.
Jag kanske kommer att göra bort mig grundligt nästa gång jag tar en capuccino och ber att få den utan kakao men jag tror det måste bli så jallafall.... 8)
 

zix

Well-known member
Kan inte kakaon vara nånting som har kommit som nån slags eftersläng på den traditionella cappuccinon med 1/3 espresso, 1/3 varm mjölk, 1/3 skum, där skummet är lite hårdare och bildar ett lock? Om man skummar hårt och kanske till och med skedar i skummet för att få det där tydliga locket så åker ju inte kaffet med upp. Iallafall inte särskilt mycket. Då kanske man vill ha kakaon för kontrastens skull - eller helt enkelt för en smakbrytning?
Där man gör cappan på det "traditionella" sättet så tycker jag mig ganska ofta ha sett kakaon åka på. Mikroskummet med "latte art", rosettor och hjärtan och allt vad det är, är väl liksom lite nymodigare? Där blir ju kakaon bara onödig.
Tja, vad vet jag. Har fått för mig att är något som har kommit att höra till den "gamla skolan" iallafall.
 

supinum

Well-known member
Inte för att det kanske tillför diskussionen så mycket men jag kan ju nämna att den här killen doftade på kakaon innan han hällde på mjölken.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är enda gången jag förlåter ofrivilligt kakaoströande. Kakao på creman kan bli snyggt om arten infinner sig.
 

Prylus

Member
stamhak förut

Hej!
Jag jobbar 100 meter därifrån och brukade springa in efter lunchen och svepa en dubbel espresso. Mycket trevlig personal, men kvaliten på espresson är faktiskt väldigt varierande. Ibland bra med fin crema och lång eftersmak, andra gånger ganska smaklös och tunn crema.
Kaffebaren på lilla torget (nyöppnat) 150 meter därifrån har stabil espresso, trevlig personal och mycket humana (billiga) priser, varför detta ställe nästan alltid har mycket folk. Prova det någon gång!
 

supinum

Well-known member
Re: stamhak förut

Prylus sa:
Hej!
Jag jobbar 100 meter därifrån och brukade springa in efter lunchen och svepa en dubbel espresso. Mycket trevlig personal, men kvaliten på espresson är faktiskt väldigt varierande. Ibland bra med fin crema och lång eftersmak, andra gånger ganska smaklös och tunn crema.
Kaffebaren på lilla torget (nyöppnat) 150 meter därifrån har stabil espresso, trevlig personal och mycket humana (billiga) priser, varför detta ställe nästan alltid har mycket folk. Prova det någon gång!
Menar du kaffebaren 'kaffebar'? (nä det kandente va, de e inte så nyöppnat) Du menar nog nåt annat. Försök med namn eller adress, helst bådadera. Det ligger väl en hel driva espressomaskiner i de där kvarteren...
 

Frepps

New member
Antar Prylus menar Kaffebar ungefär mitt på Hornsgatan. Det kanske kan betraktas som "nyöppnat" efter renoveringarna som tog flera månader. Schysst ställe i vilket fall. :D
 

Molarin

Well-known member
Mitt på Hornsgatan? Det blir vid Ringvägen nånstans ju! Där finns ett ok sushihak men ingen kaffe... ;)

Kaffebar ligger väl strax innan Bysis. Själlöst och ointressant då jag var där i våras.
 

Frepps

New member
Det var ca ett år sedan jag var där så det kanske ändrats, dricker min espresso hemma numera för att få nöjet att göra den. Du har rätt när det gäller adressen även om jag borde kunna den eftersom jag bor på Söder.
 

Peter

Well-known member
Jo, det lilla torget heter nuförtiden Bysistorget (sedan 2004 eller så). Tidigare låg det istället en gatstump/återvändsgränd/parkeringsplats parallellt med husen. Torget ligger mellan Bysistäppan (den lilla gröna plätten intill Bysis) och Torkel Knutssonsgatan.

Ni som har möjlighet: när det blir vår igen, passa på att njuta av de underbara körsbärsträden som i full blom faktiskt får en att glömma att man sitter vid en av stadens mest trafikerade genomfarter.

Vad gäller kaffet på Kaffebar... efter mina två försök är det inget jag skulle rekommendera -- eller göra om.
 

von Thor

Kaffevision
Peter sa:
Vad gäller kaffet på Kaffebar... efter mina två försök är det inget jag skulle rekommendera -- eller göra om.

Jasså, jag som har planerat ett besök sedan länge med bra rekommendationer som grund. Får väl gå dit och se det med egna ögon.
 

von Thor

Kaffevision
Ok, kikade förbi en snabbis för en enkel. De kör ju Monteriva som man inte är något stort fan av. Hittade en hel del syra i kaffe och det faller mig sällan i smaken. Men något som jag skulle kunna klaga på är ångröret. Ett ångrör med så mycket fastbränd mjölk samt missfärgningar längre upp brukar man bara se på fik med noll koll. Alltså ingen capp där, men baren var jätte trevlig, som att stå på krogen. Folk drack vid baren, man hittade ett hål och trängde sig in för att beställa, ingen traditionell kassa-kö, härligt helt enkelt.
 

alexander

Member
Kaffebar, Bysistorget, Hornsgatan

Tjena alla! Kaffebar är inte någon höjdare:

1. Ojämn crema på espresson
2. Bränner ofta kaffet
3. Torkar inte av skummaren och sköljer trasan= snuskigt!

Många rookiemissar dessutom, tycker jag personligen. Men, de har gott om kunder och ägaren är ju rätt trevlig så sett från atmosfärperspektiv är det helt ok. Ur kaffeperspektiv får de strax under godkänt av mig. Men, jag är rätt kräsen och har speciell smak också...:)
 

Coffeehead

Well-known member
Eftersom denna tråd började med Rhinos Espressobar (ungefär mitt imot Vi butiken Mariahallen) så fortsätter jag med det. Var där igår och slank in av en händelse, jag har inte varit där på ca 6 månader men det var lika bra som jag minns det. Blev serverad Palombini? stämmer stavningen? det är väl samma som mitt nuvarande stamhak Il Caffè och Sostas men jag tycker dock inte att jag känner igen smaken på något ställe(kan det vara så att det finns minst 3 olika blandningar som de använder på var sitt håll?). Tog även en grillad macka som dock var lite väl hårdgrillad och kompakt i brödet.

När det gäller Kaffebar så tror jag Johan har drivit det i ca 8 år med uppehåll för ombyggnaden förra våren/sommaren. Tycker själv att det är stabilt och har vad jag minns aldrig fått en dålig espresso där.
 

mag

Well-known member
Efter vad jag kunnat se utifrån står det en FB/80 på disken, så ambitionsnivån finns ju där. Dock är ju öppettiderna (10-17 vardagar) inte fullt så generösa, därför har jag tyvärr faktiskt aldrig fått tillfälle att göra ett besök.
Förresten, Sosta serverar väl De Roccis och inte Palombini?
 

Stoi

New member
Rino tillhör en av mina personliga favoriter. Har nästan alltid blivit nöjd. Fin creama och inte någon beska alls. Vad gäller kaffesorten så nämnde Rino vid något tillfälle för ett par år sedan att han blandar ett par olika rostningar för att få den blandning som han tycker är bäst. Vet inte om det stämmer och det verkar lite väl ambitiöst, men som sagt jag tycker att kaffet håller en mycket hög kvalitet. Hans ristretto är precis så kort som jag föredrar den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp