Fototävling hos jbcoffeehouse

Molarin

Well-known member
Nu har du som kaffenörd och fotointresserad möjlighet att vinna ett paket blandade bönor från jbcoffeehouse. Tävlingen går ut på att ta en eller flera bilder på en kaffedrink gjord med Caffè Mauro espressokaffe och serverad i en/ett av Caffè Mauros koppar eller glas!

Lycka till, forumvänner!

Till tävlingen
 

arto

Well-known member
Jag hoppas det är fet låda man vinner, med tanke på deras villkor :lol:

... och menar dom med "alla bilder" också de bilder som inte vinner? :shock:
 

Marv

Well-known member
Detta är ett vanlig sätt att få bilder utan att behöva betala särskillt mycket.
Låt ett antal amatörer skicka in bidrag som man ser till att ha alla rättigheter till och hoppas att man får några bra. Det blir betydligt billigare än att anlita en yrkesfotograf. Men så länge men är tycker vilkoren är ok så är det väll bara att plåta och skicka in...
Kan dock tycka att det är litet otydligt med "Den bästa bilden belönas med en låda mixade sorter espressokaffe från Caffè Mauro och Caffè Universal!" Kan vara allt från 2 till många påsar....
 

Molarin

Well-known member
arto sa:
Jag hoppas det är fet låda man vinner, med tanke på deras villkor :lol:

... och menar dom med "alla bilder" också de bilder som inte vinner? :shock:

Ja, det är ett oerhört billigt sätt att få en hel bildbank med bilder till marknadsföring.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
jb plåtar mycket själv och är inte beroende av gratisbilder på det viset. Dessutom är han inte känd för att vara snål, så står det en låda kan jag försäkra er om att det är en hel del.
Trist att ni tar det så här tycker jag. Onödigt.
 

Marv

Well-known member
Cheffalo sa:
jb plåtar mycket själv och är inte beroende av gratisbilder på det viset. Dessutom är han inte känd för att vara snål, så står det en låda kan jag försäkra er om att det är en hel del.
Trist att ni tar det så här tycker jag. Onödigt.

Ledsen om jag lät grinig, det var inte meningen.
Om det nu är en hel del kaffe, varför inte skriva det då ??
 

jb

Well-known member
Fan, va tråkigt det är när man försöker ta sig för något skoj, och alla sniknissar ska gnälla... ;)

Jag tyckte det var en kul grej men det känns som att vi lägger ned projektet om det ska tolkas på detta sätt.

Naturligtvis är det kul att få bilder som andra tagit, ur andra vinklar och med en annan infallsvinkel, när man är fotointresserad själv och alltid funderar i bilder :)

Naturligtvis passade jag på att göra det med våra produkter (det hade varit lite konstigt att gå ut med en fototävling med ett konkurrerande märke :roll: )

Dessutom för att vara tydlig, så har jag/vi aldrig gått ut specifikt på riktigt kaffe och berättatt om det.


Ni kan ju alltid lägga upp bilderna i forumets album istället...!
 

jb

Well-known member
ps vi har investerat i en fotostudio själva sedan länge och tar produkt- & andra bilder själva i den ds
 

jb

Well-known member
Lite mer gnäll...

vi heter jbcoffeehouse AB (inte JB Coffeehouse, Jbcoffeehouse eller jb Coffee House) 8)

Ha en skön kväll i sommarvärmen nu, istf att sitta och trycka framför datorn :lol:
 

Marv

Well-known member
va tråkigt det är när man inte kan kommentera utan att det skall uppfattas som gnäll :( Tack oh hej leverpastej...

jb sa:
....och alla sniknissar ska gnälla... ;)
...
från tävlingens hemsida...
"Vi förbehåller oss rätten att använda alla bilder i vår marknadsföring."
 

Molarin

Well-known member
jb sa:
Lite mer gnäll...

vi heter jbcoffeehouse AB (inte JB Coffeehouse, Jbcoffeehouse eller jb Coffee House) 8)

Ha en skön kväll i sommarvärmen nu, istf att sitta och trycka framför datorn :lol:

Här försöker man hjälpa till lite med att få deltagare till tävlingen och så får man bara gnäll! :p

Ska grilla bifteki i dag. Grillen går varm... som det heter. ;)
 

Molarin

Well-known member
Det har skrivits åtskilliga spaltmeter på bl.a. fotosidan.se om dåliga tävlingsvillkor där man ger bort användningsrättigheterna till bilder för chansen att vinna en badboll med reklamtryck. Det ÄR ett bra sätt att skaffa sig bilder till webb och trycksaker men jag hoppas och tror att jbcoffeehouse ( ;) ) betalar för sig om de ska utnyttja bilderna till någon större kampanj.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Så där ja, så var vi i full gång.

Jag hoppas och tror detta beror på värmen.
Vi som inte tar våra bilder på allt för stort allvar kan väl skicka in ett par till tävlingen. Jag skulle tycka det vore kul att få en låda kaffe med posten, vare sig det handlar om ett eller sex kilo. Och hellre en badboll än att ha en tjusig bild ligga dold i en mapp nånstanns på hårddisken där ingen ser den.

De som inte vill behöver inte ställa upp.

Vad jag vet har jag redan nåt foto även på den siten, så jag kanske ska ligga lågt
8) Men om alla andra drar sig för att försöka...


Ikväll blir det en kall Rosé på balkongen, sen kan vi se fram emot lite regn och kallare väder, så vi kommer i gängorna igen ;)
 

jb

Well-known member
Vet inte ens om jag ska sänka mig till att fortsatt kommentera men som sagt alla har ju en fri vilja...(hoppas jag) :twisted:

Jag har egentligen inga synpunkter på vad som skrivits, alla har ju rätt till en åsikt men konstigt är det att allting ska tolkas som att alla försöker snylta och tjäna så mycket pengar dom kan i alla sammanhang...?

Enda orsaken till detta var att skapa lite intresse och att eventuellt använda någon kul bild på vår site...

Ska vi göra annonskampanjer eller annan MF så tar vi bilder själva eller med hjälp av vår förträffliga fotograf!!

Ibland kan det kanske vara bra att inte bara se så totalt egoistiskt på, och med så mycket misstänksamhet om världen utan kanske se ett större sammanhang...

Som liten företagare med passion för hantverket espresso lägger jag många timmar på försöka sprida kunskap i hantverket (de senaste åren med ca 400-500 timmar av icke existerande fritid på arrangerandet av Barista Cup...!) för att det gangar oss alla när kaféerna serverar godare och bättre kaffe... Samtidigt med en normal arbetsvecka på ca 60-70 timmar så drar vi in en skvätt skatt också som betalar studiebidrag och en massa andra bidrag som de flesta gladeligen tar emot utan protest (och en hel del fast de inte ens behöver...).

Jag tänker inte ödlsa mer tid på denna diskussion utan istället se till att ta bort den fördärvande, hatskapande fototävlingen från vår webb, så kan ni posta era bilder på riktigt kaffe istället så ni inte riskerar att vi snyltar på er 8) :lol:
 

cango

Well-known member
JB har goda intentioner, inget snack om saken.
Likaså är misstänksamheten vissa vädrade säkert inte illa menade.
Jag tror man får inse att denna typ av diskutioner kommer att uppstår då man blandar ett entusiastforum med kommersiella. Folk kan inte alltid avgöra när den privata entusiasmen tar slut och den kommersiella tar vid.

Men bara man är civiliserad och inte tar till pajkastning så skall väl denna typ av diskutioner även vädras. Trots värmen...
 

Marv

Well-known member
Jag vill börja med att återigen be om ursäkt om mina inlägg har uppfattats om gnälliga, snikna, eller elaka...

JB: Jag hyser stor beundran för ditt engagemang och arbete för att sprida en god kaffekultur i sverige och hoppas verkligen att du kommer att fortsätta med detta under lång tid framöver.

med bakgrund av vad du säger angående tävlingen och att ni själva tar de bilder ni behöver så ter sig vilkoren för tävlingen än mer besynnerliga.

Får jag föreslå att istället för att lägga ner tävligen istället ändra villkoren till
" Vi förbehåller oss rätten att använda alla vinnande bilder i vår marknadsföring". Vilket är mer i linje med vad justa tävlingar har i sina villkor.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp