Skumma mjölk eller göra kaffet först?

Espresso eller mjölkskumning först?


  • Totala väljare
    29

Molarin

Well-known member
När du gör cappuccino eller caffè latte, skummar du mjölken innan du gör kaffet? Eller tvärtom?
 

arto

Well-known member
Då jag har en liten maskin så är jag rädd för att bränna kaffet om jag tar och gör den efter skumningen, och/eller att jag får mer varierande resultat.
 

Marv

Well-known member
gör alltid kaffet först eftersom jag har en enkelkokare, svårt att få en vettig temperatur efter att ha skummat mjölken.
 

mårris

Well-known member
skummar precis efteråt. att skumma samtidigt är ingen höjdare tycker jag fast man har en HX, svårt med multitasking - släppa kannan med blicken och stänga av kaffet. men det är skönt att slippa vänta på ånga! dessutom undrar jag om det inte blir knas när kokaren börjar ta in vatten (för att ångan behöver fyllas på) samtidigt som pumpen går till bryggruppen?
 

Marv

Well-known member
Cheffalo sa:
Galet att inte skumma först! Bara så ni vet 8)

tyvärr är det ett val mellan pest eller kolera. Jag har tidigare skummat först och bryggt espresson sedan. Problemet är att det är mycket svårt att få någon vettig temperatur på bryggningen efter att ha skummat mjölk först. Oftast blir vattnet allderles för varmt, trots att jag fyller kokaren med vatten och kyler den, eller också flushar man för mycket och då blir det för kallt.

Jag har kommit fram till att min cappuccino eller latte smakar bäst om jag brygger först och skummar sedan. Jag önskar dock att jag hade en maskin som möjliggjorde båda samtidigt.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
OK, kom bara ihåg att mjölken tål att stå ett litet tag innan man häller upp den (bara att försiktigt skaka liv i den), medans kaffet aldrig kan vara för nybryggt.
 

mb

Active member
Började för ca ett halvår sedan med att skumma först i ett försök att få till lite bättre latte-art (creman på espresson har ju tendens att sjunka ihop till en hinna ifall den får stå en stund). Resultatet blev överraskande bra, förutom att cappuccinon blev vackrare, blev den även godare. Förutsättningen är naturligtvis att man flushar ordentligt innan bryggning, annars smakar det bränt och äckligt.
 

arto

Well-known member
Kanske ska ta och testa hur jag lyckas med att skumma först. För visst låter det bättre så när man väl tänker efter. Även på en Classic.

Om man bara kör igenom vatten tills det slutar fräsa och ånga sig, plus lite. Sen väntar man tills termostaten går igång och har värmt färdigt, och sen gör sin kaffe.

Det borde väl g? :roll:
 

treefinger

Well-known member
Har sedan en tid testat att skumma först, för att få bättre latte art resultat. Det råder inga tvivel om att det är lättare att lyckas med arten om man har espresson purfärsk eller vad man ska säga. Det blir mycket roligare att jobba med creman när den är mjuk och fin än när den fått stelna till sig i 30 sek till nån minut.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp