Var köpa Rancilio silva?

Akoa

Well-known member
Jag börjar bli riktigt sugen på en rancilio silva. Hade den funnits på kaffemaskinen hade jag köpt den där direkt...

Jag har dock hittat tre ställen än så länge i Sverige:

www.kaffegrossisten.se

www.coffeegourmet.se

www.espressomania.se


Vilken av dessa affärer är bäst vad gäller reklamationer osv? Har ni några andra att rekomendera? (kanske ngn som har en obetydligt begagnad för ett underbart pris :)


Mvh Anton
 

Akoa

Well-known member
UPDATE! Jag har mailat dom alla, och än så länge har bara kaffegrossiten svarat (extremt snabbt). De verkar vettiga vad gäller ev. garantier, de skickar en fraktsedel för fri transport till stockholm. Känns seriöst, någon som har ngt negativt att säga om dom?

Står och väger mellan en rancilio silva och en gaggia classic just nu, men det är så svårt, rancilion har jag aldrig sett i verkligheten, men jag har fått för mig att den är mindre plastig i jämförelse med gaggian... Svårt!


UPDATE! Fått svar från coffegourmet, de har 24mån. garanti, kaffegrossisten bara 12mån.
 

LB

Active member
www.kaffemaskinen.se har Classic
www.lagamati.se har både Silvia och Classic. Bara butik i Stockholm.

Är själv nöjd med min Classic. För de extra 30% deg upp till Silivan får man naturligtvis mer. Som du är inne på; mer plåt, större kokare (men lägre effekt – långsammare?) dessutom i mässing. Större vattenbehållare. Fast det är inte säkert en fördel. (På Classicen ser man dessutom framifrån vattenmängden. En lite fördel, mycket liten.)

Annars är det visst någon skillnad i kokarprincip – rören går på andra sätt. Det kan andra förklara – om det har någon betydelse.

Annars är det i princip samma bryggrupp vad jag förstår. Samma bryggprincip, samma backventilsarrangemanget, samma överloppsrör med skillnaden att Silvians är dolt.

Tänk på storleken; Silivan är 10 cm djupare och tar lika stor yta som t.ex. en BFC Perfetta.

Sen skiljer sig mjölkskumprincipen – se andra trådar. Och ångrörsventilstätningskonstruktionen!

/LB
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Akoa.
Konsumentköplagen säger 24 månaders garanti på allt som har sladd.
[för konsumentbruk]

Förtydligande:

Enligt konsumentköplagen har kunden från och med 1/5 2005 tre års reklamationsfrist (före var det två års reklamationsafrist).

Garanti bestämmer i princip varje handlare själv (och är frivilligt) MEN enligt den tolkning som gäller sägs att kunden de första 6 månaderna inte ska behöva påvisa ursprungsfel över huvud taget medan därefter ÄR det konsumenten som har bevisskyldigheten.

Felet ska ha funnits på varan vid avlämnandet till köparen (även om det visar sig senare = fabrikationsfel).

De flesta och mest seriösa handlarna tolkar detta som två års garanti, och gör man inte det riskerar man att få hälsa på hos Sverker på PLUS 8) Det kanske det inte är värt, om man vill ha ett seriöst förhållande till sina kunder.
 

Bjarne

Well-known member
Jag köpte min Silvia i november 2006 på Lagamati för ca. 4.500.-
Ville hellre ha kontakt med en butik än via webben, men antar att svenska webshop-företag är lättare att hantera än utländska.

Jag är själv i uppgraderingstankar, inte för att Silvian på något sätt är dålig - jag älskar den maskinen, men för att jag vill kunna göra fler koppar cappu snabbare - läs H/X (Värmeväxlare).
Har spanat in Vetranon hos Anders på Kaffemaskninen och när jag väl får loss tillräckligt med pengar blir det nog den. Fast kopplat vatten/avlopp och rotorpump :D
 

treefinger

Well-known member
är det inte så att det ligger på kundens bord att bevisa problemen om de uppkommer efter 2 år eller nått sånt.
 

Dunne

Well-known member
Hur kan man tolka tre års reklamationsrätt som två års garanti? Eller har jag läst tokigt?


Man tolkar det nog då som 3 års garanti men alla pratar alltid om 2 år då det är det som gällt i alla år tidigare. Har massa kunder på mitt jobb som ska berätta för mej att lagen säger 2 års garanti fast dom borde hävda 3 :).
 

johey

Well-known member
Jag läser lika illa som Treefinger, för jag tolkar det Cheffalo skrev ungefär likadant. :)

Edit: Nej, jag läser nog sämst. Jag missförstod till och med det Treefinger skrev. :) Min egentliga tolkning av det Cheffalo skrev är att man har sex månaders tveklös garanti, utan att man behöver påvisa orsaken till felet, och därefter återstående 18 månaders mer tveksam garanti. De flesta seriösa säljare tolkar dock detta som 24 månaders garanti, utan att bråka med kunden om regler och paragrafer. Förutom garantin har man reklamationsfrist i tre år (med samma startdatum som garantin), vilket innebär... Vetikatten. Som garanti fast sämre. :D
 

arto

Well-known member
Konsumentköplagen 36 månader.

"För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Är inte garanti. Garanti är frivilligt att ge.


------------------------------------------------------------------

Annars så till frågan: Det är så personligt. Vissa föredrar att köpa över disk. Och då finns det ju några väldigt vettiga alt. i Sverige.
Andra gillar nätshoppa, och då finns det både svenska och utländska alt. som är bra. Vid ev. skador på maskiner köpta i utlandet så kan fraktkostnaderna bli rätt saftiga. Men seriösitetsnivån har jag alltid upplevt lika stora hos alla dom välkända butikerna.

Hmm, summa sumarum: klurigt.
 

Massiv

Massivo utan o
...Billigast är inte alltid godast....Köpte min maskin från nätet och tycker att det är skitjobbigt när något händer(som det gör ofta som Isomac-ägare)...nästa maskin kommer jag att köpa i butik,skiter i att det blir lite dyrare.....
 

augusto

Well-known member
Här finns Silvia

HÄR FINNS SILVIA :blush:


Espressomania - 4270:- + 149:-(frakt) = 4419:- Tel.: 08-320629

Coffeegourmet.se - 4495:- fraktfri Tel.: 08-6130050

Kaffegrossistem - 4490:- fraktfri Tel.: 08-56870280
(vid köp av Silvia får man 150:- i rabatt på valfri kaffepress (tamper). 1,5kg Mokaflor kaffe 60/40, 80/20 eller 100/0 för 179:- (ordinarie priss 207:)

:D
 
För er som bor söderöver i Malmötrakten kan jag rekommendera Lilla Kafferosteriet på Baltzargatan (hörnet till Kalendegatan) i Malmö. Dom importerar och säljer Silvian för 4490 kr. Man kan även bli medlem där för 400 kr och då får man 10% rabatt på Silvian, dvs totalt med medlemskap så blir det 4441 kr. Medlemskapet berättigar även till 20% rabatt på kaffe och bönor.
 

Musicman

Well-known member
Jag håller med...

Köpte min Silvia från kaffegrossisten för några veckor sedan.

Kan ge bra vitsord kring deras service.

...och jag kan bara hålla med, jag fick hem min igår efter att ha beställt den dagen innan, grymt snabb leverans och alltid snabba mailsvar. Jag är mycket nöjd!

Musicman
 
Topp