Vad har ni i kvarnen just nu?

mts

Well-known member
Fick en påse av en kompis som det stod "monsun&kenya AA" på som har visat sig vara riktigt trevlig, syrligheten hos kenyan spetsar till det alldeles lagom.
 

shogun

Well-known member
Har LaBomba från Johan&Nyströms rosteri i nya kvarnen. Smakar riktigt gott. Kanske lite väl lite syra pga mycket Robusta men ändå mycket smakrikt kaffe.
 

Daffy Duck

Well-known member
Ska precis sprätta påsen med Daterra Decaf, och göra ett försök! Jag har provat den några gånger tidigare, och tycker faktiskt att den är riktigt trevlig! Den är betydligt bättre än Mauros Decaf, vilken är ett skämt enligt mig...
 

zix

Well-known member
Har just påbörjat den andra batchen med Juncalito och undrar vad det är som alla snackar om som är så fantastiskt.
Nu blir det blandning. Etiopisk Harrar och Juncalito... hehe, vi får se hur Juncan klarar av en mustig Harrar... kanske blir det kanon, vem vet.
 
Jag har snart gjort slut på min första kilopåse av Mauro De Luxe. Klart det bästa av alla bönor jag har provat so far. Har tidigare tuggat mig igenom hela Kahls sortiment och tyvärr inte hittat något som är i närheten av lika bra som Mauro De Lux.

Vad är er erfarenhet av Mauro? Jag har ju sett att det finns ganska många olika Mauro. Jag är ju sugen på att tokköpa massor med De Luxe nu men kanske är värt att prova de andra Mauro? Vilka isåfall?
 

Axel

Well-known member
Jag hade skippat Luxen direkt och gått över till Haugard/Koppi/J&N lite singlar då.
Själv kör jag med Wondo - Yirga och Daterra.
 
Menar du då:


Daterra & Minita Espresso


Etiopisk Yirgacheffe

Hittar båda på coffeenet.se

Det är alltid svårt att veta exakt vilken bladning man menar. Daterrakaffet var ju sjukt dyrt (men kan ju inte låta bli att prova det om det är det "bästa"
 

Fabian

Well-known member
Jag har snart gjort slut på min första kilopåse av Mauro De Luxe. Klart det bästa av alla bönor jag har provat so far. Har tidigare tuggat mig igenom hela Kahls sortiment och tyvärr inte hittat något som är i närheten av lika bra som Mauro De Lux.

Vad är er erfarenhet av Mauro? Jag har ju sett att det finns ganska många olika Mauro. Jag är ju sugen på att tokköpa massor med De Luxe nu men kanske är värt att prova de andra Mauro? Vilka isåfall?

De Luxe har fått klart best omdöme av deras olika blandningar på det här forumet. De andra är det säkert inget fel på men överlag verkar folk tycka att De Luxe är mycket bättre.
 

Axel

Well-known member
Menar du då:


Daterra & Minita Espresso


Etiopisk Yirgacheffe

Hittar båda på coffeenet.se

Det är alltid svårt att veta exakt vilken bladning man menar. Daterrakaffet var ju sjukt dyrt (men kan ju inte låta bli att prova det om det är det "bästa"

Dem jag kör med är Koppis ; Yirgacheffe - wondo. 50% och 50% Extra sweet Daterra.

Började med lite singlar från J&N eller Haugard, de hade varit en bra start tycker jag. Självfallet är de lite dyrare men även oxfilé och falukorv skiljer i pris :)
 

lupoo

Well-known member
....men Mauro De Luxe går att uppbringa i så gott som hela riket. Haugaard och Koppi är "rara bönor" i så gott som hela riket, och visst det går nog att få tag på J&N lite överallt i riket.

Tycker att De Luxen är ett mycket bra referenskaffe och hyggligt lättjobbat.
 

shogun

Well-known member
Gick åt en hel del shots vid gårdagens middagsbjudning. Har just rengjort och bytt till da Matteo Torrefazione - Baretta. Ett mycket godare, vuxnare kaffe i jämförelse med LaBomba...och LaBomba är god.
Klart värt prisskillnaden
 

shogun

Well-known member
Citat från tillverkaren

Baretta:
35% Guatemala, Finca Culpan
30% Costa Rica, El Centro
23% Indonesien, Sumatra Lintong
12% Indonesien, Java robusta

Smakprofil: Fyllig, söt och kraftig med en söt vaniljdoft och naturlig smak av nougat.
Detta är en barblandning som ska föra tanken till den italienska espresson. Den består i huvudsak av arabica men med en kryddning av en tvättad, nötig robusta. Kaffet har en söt doft av nougat och vanilj, är fyllig med lite bett i eftersmaken.


Bettet har jag känt av men nougaten? Nja...vi får se efter ett tag. Kan ju vara allt påskgodis som färgar smaken lite ;)
 

Yli

Active member
Jag har precis provat J&N De Sica, och måste säga att jag blev positivt överaskad över att crema bildningen var så bra som den var. Kul, var lite skeptisk till De Sica men den första cappu´n satt riktigt fint!
 

roccster

Well-known member
Jahopp, då står man där utan Kms DeSica. Istället ligger det någon slapp böna i kvarnen från Järnia (ja ni hörde rätt, Järnia). Fick ett kilo Saeco-bönor i present. Den är inte helt kass faktiskt. Creman blir riktigt fin, men smaken är inte speciellt fantastisk. Smakar mest beskt, och efter att man fått helt grymma shotar från DeSican så är jag ju just nu i ett något kräset stadie.

Får dra ner till fiket på Linné och köpa en bättre påse imorrn så jag har under dagen ;)
 

Buffeln

Well-known member
Bettet har jag känt av men nougaten? Nja...vi får se efter ett tag. Kan ju vara allt påskgodis som färgar smaken lite ;)

Jag körde lång extrahering, på gränsen till droppande, vid mitt första skott. Det gav en mycket tydlig nöt/nougatsmak. Detta skott skickade upp Barettan till andraplatsen i min lista, efter Da matteos Kojak som också verkar gilla långsam extrahering.
 

Faktor

Well-known member
Just nu: Yirgacheffe från Åre Kafferosteri (jäddrar så god som cappu scuro). Ska nog göra mig en köpp i Aeropressen också.
Som ren espresso har jag öppnat en påse av Estates Eko/Fairtrade-blandning

Några påsar på tur är: Åre Kafferosteri Pop, Da Matteo Vild Limu, samt en hederlig De sica...
Något som jag saknar för tillfället är i och för sig Harrar. Det får bli en påse sånt också snart :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp