Vad har ni i kvarnen just nu?

Yli

Active member
Har snart gjort slut på 1Kg Passalaqua - Mehari, Riktigt gott faktiskt! Gillar smaken av mörk choklad mmmmm.
Funderar på att köpa en påse till, eller om man skall prova cremador för första gången.
Någon som har några referenser? Någon från Borås som vet vart man kan köpa det i butik???
 

Yli

Active member
Molarin: Tack, brukar shoppa där när jag inte är i Gbg. Men jag tänkte på cremador?? Vet du om Deli har det???

/// Yli
 

lupoo

Well-known member
Molarin: Tack, brukar shoppa där när jag inte är i Gbg. Men jag tänkte på cremador?? Vet du om Deli har det???

/// Yli
Tror nog att det blir Kaffemaskinen i Gbg för att få tag på just cremadoren. Har visst att göra något med agenturer att göra, har jag för mig?!? Har läst något i alla fall.
 

Buffeln

Well-known member
Köpte Da Mateos "Kojak" hos Kaffemaskinen idag. Första skottet blev supergott!!! Jag körde mycket långsam extrahering vilket gav en nötig sträv shot med bärig eftersmak. En ny favorit!
 

thurfjell

Well-known member
Idag har jag införskaffat J&N Gatsinga (igen - finfin!), Vardein Blend (kaffebutiken i Uppsalas egen blandning framtagen i samarbete med J&N) och Kontra Coffe's African Pearl. Testade direkt African Pearl och är mäkta nöjd, fantastiskt gott - lagom syra (till och med frugan anmärkte på att den var lagom framträdande), stor fruktighet och bara alldeles, alldeles underbart lång eftersmak. Rekommenderas å det varmaste!
 

Fikahhh!!!

Active member
Bean of the week...

Just nu i kvarnen: Palombini SuperCrema inköpt på Il Caffè på Bergsgatan i Sthlm. Alldeles utmärkt tycker jag - mycket trevligt alternativ till senaste veckornas Mauro De Luxe och De Sica. Nån annan som provat? :)
 

Sir ToS

Well-known member
Idag hade vi en Cup of Exelence från Nicaragua i kvarnen på barista.... 250gram kärlek...
den första shoten blev kalas bra...
 

Pac

Maskindoktorn
Breda di Breda, ett riktigt härligt, mångfaceterat och "smekande" kaffe. Det enda jag funderar över är hur jag skall få tag på mer... :)
 

Faktor

Well-known member
Kenya Gethumbwini rostad av Da Matteo. Fick inte till den på första försöket i aeropressen, men jag var lite stressad också. Nästa gång ska det bli svartvinbärssaft :coffee:
 

mag

Well-known member
Tileco Brazil rostat av David H förra veckan. Choklad, plommon och en fantastiskt len men ändå närvarande syra. Riktigt gott!
 

Fabian

Well-known member
Kör Musetti bruna påsen nu, eftersom jag ska skicka kvarnen på service, känns det inget kul med finbönor. Ska mala ner all Musetti innan jag skickar den, så att jag slipper köpa butiks- eller färdigmalet.

Vad jag kan säga om detta kaffe är att det funkar inte att dricka bara espresson för mig. Hittills i alla fall. Det går ner, men asch, det är inte gott. Det funkar faktiskt förvånansvärt bra med mjölk i. Drog nyss i mig en cappuccino vars helhetsbetyg lyftes av en stor mängd microskum. Smaken känns lite torftig, en aning ihålig. Får inga direkta smak-associationer, det är liksom mest ganska tunnt. Det blir dock väldigt stabbig och stabil, tät och riktigt mörk crema i espresson.
 

AA

Skottjägare
Förutom nya fina malskivor :))) som anlände idag så har jag Classica från http://www.caffebarbera.com i kvarnen. Jag fick påsen som en gåva av en vän och jag måste erkänna att jag var skeptisk till en början men jag blev lite förvånad.
Smaken var hasselnötssirap (det vissa blandar i latte) och mjölkchoklad. Ett riktigt sött kaffe som har en väldigt fyllig munkänsla. En positiv överraskning alltså.

/AA
 

Bilagor

  • IMG_0463.jpg
    IMG_0463.jpg
    52.7 KB · Visningar: 28
  • IMG_0470.jpg
    IMG_0470.jpg
    44.7 KB · Visningar: 26
  • IMG_0462.jpg
    IMG_0462.jpg
    52.2 KB · Visningar: 50

arto

Well-known member
Förutom nya fina malskivor :))) som anlände idag så har jag Classica från http://www.caffebarbera.com i kvarnen. Jag fick påsen som en gåva av en vän och jag måste erkänna att jag var skeptisk till en början men jag blev lite förvånad.
Smaken var hasselnötssirap (det vissa blandar i latte) och mjölkchoklad. Ett riktigt sött kaffe som har en väldigt fyllig munkänsla. En positiv överraskning alltså.

/AA

Chyst påse :)
 

lupoo

Well-known member
Den logon är värd att visas upp i hela sin prakt.
2347651550_359aa074c0.jpg

BTW Vilket förhållande har italienarna till tomten egentligen? Den här ser ut att ha det lite jobbigt. ;)
 

jodah

Well-known member
J&N påskkaffe till Eva solon
Och La Bomba i espressokvarnen.

Jag och min stora doftbank i huvet förklarade igår på följande vis för min sambo hur påskkaffet doftade:
"Va faan det luktar ju som vahettere såna, ehhh, BULLAR! du vet som man bakar typ"
Va ? svara gumman såklart.
Vänta lite sa jag och lubba in i köket och börja rafsa i kryddhyllan.
"Kardemumma luktare!" sa jag stolt lite senare.:D

Men står inte det på paketet? Frågade sambon.
Eh, jo just det.:blush:

Som en liten motpol till era eleganta smakbeskrivningar.:lol:
 

Hopdemon

Active member
Efter Australian mountain top Bundja PB (Haugaard), som smakade som pinot noir lagrat i rostade ekfat, kom Guatemala Santa Paula (J&N) som också var mjukt fruktigt. Detta avlöstes av COOP Espresso! Inte så tokigt som man kanske förväntar sig, dvs inga direkta felsmaker, utan bara profillöst. Ganska mycket trasiga bönor dock. Något som verkar vanligt hos de stora. Någon som vet vem leverantören är?

Öppnade Haugaard Underdog till frukost och drack först med mjölk och sedan utan. Dock något överextraherad.
Chokladtoner som påminner om öl med stor andel mörkmalt. Porter? Balandserad syra i eftersmaken. Friskt avslut som dröjer kvar länge. Rätt stora kliv upp på stegen från COOP.
Skall just stänga av en sterilisering på jobbet och sätta mig på cykeln, åka hem och fortsätta förbruka Underdog.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp