Vad har ni i kvarnen just nu?

kit_brenner

Well-known member
Just nu är jag inne på presskaffe och då kör jag San Lucas Atitlan, rostat för 3 dagar sedan. Smaken är ganska ren med lite bäriga och kryddiga inslag, jag är dålig på att beskriva smaker men riktigt gott är det i alla fall!
 

AA

Skottjägare
Lite 5E rostat 28/2 har hittat ner i min kvarn.
Ett av mina absoluta favvokaffe men efter att ha druckit syrliga ett bra tag nu så upplever jag det lite för "osyrligt". Jag får köra några skott till så kanske smaklökarna vänjer sig.

Ha de´

/AA
 

thurfjell

Well-known member
Gethumbwinin var helt magiskt när den var ny. Men den har verkligen börjat tappa stinget sista tiden men oerhört bra fortfarande, synd att den inte testades dagarna vid öppningen!

Den nya batchen av extrasweet datterrraa kan nog bli oerhört bra!
Ja, jag läste att de fått in 400 kilo sådant kaffe.
 

ake_l

Well-known member
100g egenrostad Kenya AB Top, mitt första försök med att rosta själv.
Doften på det kaffet när det precis passerat kvarnen var underbart!
Och smaken... Shoten jag drog i morse på pavonin smakade nästan som Bäska Droppar.

Jag kan ha fel, men jag tror att kenyanska bönor inte är optimala för espresso, utan mer för bryggkaffe.

Testa med någon brasiliansk (t ex Santos) som bas och kanske experimentera med att lägga till någon eller några mellanamerikaner för att få lite karaktär.
 

zix

Well-known member
Kasta nu inte bort ditt kaffe. Kenya är alldeles för mycket för att dricka som singel till espresso, särskilt om du rostat ganska mörkt. Typ 10% brukar vara en bra mängd att satsa på av Kenya, såvida inte du är upptränad att klara det.

Rosta upp lite Santos eller kanske lite etiopiskt, eller lite colombia - blanda i lite av Kenyan, gör en espresso igen imorgon...
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag har aldeles nyss gjort ett nytt försök med att rosta Kenyan. Provade den här gången med lite lägre temp och längre tid. Det ska bli intressant att se skillnaden. Även om jag inte kommer att förvänta mig några ängla-körer vid provsmakningen är det ju intressant att själv se vad som händer med en böna som rostas på olika temperaturer.
Men jag kommer definitivt inte att ge mig!
Jag blev nog lite inspirerad vid besöket hos J & N förra veckan!

Nyfiken som jag är, så kan jag nog inte hålla mig utan en första provsmakning blir nog till frukost i morrn bitti. Hmmm... undrar hur det kommer att smaka...
 

Daffy Duck

Well-known member
Kasta nu inte bort ditt kaffe. Kenya är alldeles för mycket för att dricka som singel till espresso, särskilt om du rostat ganska mörkt. Typ 10% brukar vara en bra mängd att satsa på av Kenya, såvida inte du är upptränad att klara det.

Rosta upp lite Santos eller kanske lite etiopiskt, eller lite colombia - blanda i lite av Kenyan, gör en espresso igen imorgon...

Tack för tipset!
Det får åtminstonde ligga kvar så jag kan jämföra med den nya rostningen!
 

inline

Well-known member
Juncalito

Hemrostad Juncalito (från Gokaffe). Rostad med varmluftspistol och bakmaskin. Precis in i 2:a crack, ca: 18 minuter.

Smakar mumma!
 

Bilagor

  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    108.2 KB · Visningar: 26

AA

Skottjägare
J&N Rwanda Gatsinga rostat den 25/2.
Kört 2 omgångar i presskannan. Första kannan med 22g och 4min. Smakade riktigt sött och "syltigt". Klara jordgubbstoner och eventuellt lite körsbär.
Andra kannan 22g och 3:30min. Mindre sötma och nästan inga frukttoner. Fortfarande mjukt men utan något framträdande smak.

Nästa kanna blir 22g och 4:30.

Kannan är en liten Bodum som rymmer gissningsvis 25cl.

/AA
 

henrico

Well-known member
Tillbaka till J&N La Bomba efter allehanda utsvävningar... Jag tycker verkligen om detta kaffe!

Dessutom sjukt lättjobbat så även sambon får till det. Otroligt kul när man en sen utekväll får ett sms: "JAG HAR FÅTT TILL EN BRA PUCK!!!!!!"... Det är kärlek det. :lol:

//H
 

jodah

Well-known member
Tillbaka till J&N La Bomba efter allehanda utsvävningar... Jag tycker verkligen om detta kaffe!

Dessutom sjukt lättjobbat så även sambon får till det. Otroligt kul när man en sen utekväll får ett sms: "JAG HAR FÅTT TILL EN BRA PUCK!!!!!!"... Det är kärlek det. :lol:

//H

Jag börjar också längta tillbaka till La bomban.

Just nu betar jag av De sican och Monsun Malabar, goda förvisso men jag vart lite kär i La bombans choklad eftersmak.
 

Hopdemon

Active member
Tog det sista av Haugaard Australian mountain top bin 549 idag. Fin druvig frukt och en ton av lakritsrot. Utsökt!
Nästa kaffe i tur blir Australian mountain top Bundja peaberry. påsen öppnas i morgon. Drack den på Cocovaja där den hade en körsbärsfrukt som påminde om Pinot noir. Jag får se vad som kommer ur bönorna hemma.
 
Topp