Vad har ni i kvarnen just nu?

arto

Well-known member
Rozzo sa:
Monteriva's Marche....lyckas inte få till någon bra crema. :(
Någon som testat någon blandning från Passalacqua? Har för mig att Bar Centro kör det.

Vad menar du med bra crema?

Min blev väldigt... magnifik, stor i volymen, när jag testade Marchen för ett tag sedan.
 

arto

Well-known member
Creman sjönk för mig men inte så att den försvann innan man hann dricka upp kaffet.

Tycker det var gott och lite pepprigt.
 

gurhan

Member
testat ibiz, vesuvio, cremador och mekiso plus från pasalaqua. Av dem så fastna jag för cremador, ibiz va nog den sämsta av de 4. Fast när man blanda ibiz och cremador så blev det en mkt bra blandnig(massa kropp o creama).
 

Rozzo

Well-known member
arto sa:
Tycker det var gott och lite pepprigt.
Jag håller med! Smaken är det definitivt inget fel på!

gurhan sa:
testat ibiz, vesuvio, cremador och mekiso plus från pasalaqua. Av dem så fastna jag för cremador, ibiz va nog den sämsta av de 4. Fast när man blanda ibiz och cremador så blev det en mkt bra blandnig(massa kropp o creama).

Cremador verkar fint!
Är sugen på att testa Mehari, Mekico Plus och Harem, men det verkar vara kört att få tag på i Stockholm.
Snygga cappukoppar också 8)
 

Baltazar

Member
Palombini SuperCrema :)
Ger, trots fånigt namn, faktiskt just supercrema :D
Öppnade påsen igår och testade på min nyinköpa demoka m-203 så jag har inte listat ut bästa malning, tampertryck, etc men resultatet var ändå de bästa shotar jag och min maskin presterat sen jag köpte den för 10 dagar sedan. Smaken skulle jag beskriva som rätt mjuk och fyllig och med väldigt liten beska/syrlighet. Man jag är också kass på att beskriva smak... ;)
Jag har tidigare bara testat butiksmalda bönor från en Kahls-återförsäljare och resultaten har då inte varit i närheten. Trodde inte böna och malning skulle kunna göra riktigt så stor skillnad men jag är ju också nybörjare :)

Mvh

Christian
 

jang

Active member
Mauro De Luxe använder jag just nu. Har även köpt Molto Espresso bars J&N blandning som jag dock inte testat ännu.
 

t-son

Active member
Då jag håller på att lära mig att få till lite latte art så har jag Sublime i kvarnen. Är inte mitt favvo kaffe men det går att köpa för endast 100kr/kg här i Lkpg. Tycker absolut att det är mycket bättre än andra sorter i den prisklassen.

T-son
 

Kaffemannen

Well-known member
100:- / kg för sublime? Var i jösse namn då? Eller rättare sagt, hur gammalt är det? ;o) Låter för billigt för att vara sant..

Angående diskutionen kring marche så lägger sig creman fortare just för att det är så stor mängd robusta i blandningen. Ju mer robusta ju större "bubblor" och ju fortare lägger sig creman. Dock får man ofta (inta alltid) mer crema i koppen med mycket rubusta de första 5-10 sekunderna för att sedan se den snabbt sjunka…  Sen beror det givetvis också på vilken sorts robusta rosteriet har använt sig av.
 

zix

Well-known member
Testa en Ionia Grand Crema. Skulle förvåna mig om den creman försvinner fortare än arabica-crema.
Inte därmed sagt att jag gillar det, förstås... får jag blanda själv så håller jag mig under 10% robusta.
 

Kaffemannen

Well-known member
De större bubblorna kommer av cellolosans och proteinernas mängd i robustan, men som jag skrev, det beror också på vilken sorts robusta man har använt.
 

t-son

Active member
Jodå jag bekräftar priset. 100 kr/Kg!
Har just kommit hem efter att ha handlat ytterligare 3 påsar. Tebladet vid Trädgårdstorget.

T-son
 

niad

Well-known member
Jag drar dit på lunchen imorrn och kollar läget. Låter hur bra som helst, tack för tipset. Bor ju numera i Rimforsa men är i City LKPG om dagarna.
 

niad

Well-known member
Ringde igår till Tebladet, de hade slut på Sublime.

Idag skulle jag trösta mig med att öppna påsen med La Bomba som kom i veckan. Jag har kört nyligen öppnat Mauro De Luxe innan och började på samma kvarninställning. Det var på tok för grovt, det vräkte sig genom filtret ned i koppen på runt 5 sek. Drog åt två varv på min steglösa Macap M4 och testade igen en stund senare, nu kom jag upp till runt 10 sekunder, 5mm tjocka strålar av bara crema gled ned i koppen. För att inte börja flyga på kafferuset (La Bomba är kraftfullt) så väntade jag en timme sen drog jag åt två varv till, nu är jag alltså fyra varv finare än någonsin på kvarnen, nu fick jag mina dryga 20 sek, jag kan tänka mig att dra åt lite till faktiskt. Summan av kardemumman, La Bomba verkar behöva malas riktigt riktigt fint. Man får så mycket crema man kan önska sig och mer därtill, mycket mer. Jag såg på 20 sek uttaget att det kom mörkbruna strimmor i strålarna in i det sista ned i koppen.

Jag blev förflyttad till södra Italien av smaken och kraftfullheten, det är väl Robustan som gör det, mycket gott och mycket smak, nöt, strävhet... Jag har inte orden men just nu är det nog det godaste jag haft i kvarnen. Tänkte göra en Macchiato på den sista men det gick inte, jag var tvungen att smaka den som den var. Tog bara ut dubbla i dubbelfiltret på Elektran kan jag tillägga.




30 sek efter uttaget skulle jag tippa
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp