Vad har ni i kvarnen just nu?

nept

Well-known member
Jag upplever återkommande det bland de kaffen jag köper, att de vill sätta igen filtret.
Det brukar funka susen att helt enkelt mala grövre, som du gör.
Om du är tvungen att ändå mala finare, kan du prova filter som ger mindre motstånd än dina nuvarande. Jag har då använt äldre V60-filter i 40-pack (ej de nyare). Andra filter som lär vara snabba är Cafec medium och inte minst Sibarist fast.

Mm det är faktiskt de där medium från Cafec som jag använde, så det kanske bara är att mala grövre helt enkelt
 

Jonken

Well-known member
Hehe ja man kan ju ha en hel buffé i frysen istället :D

Cafec Abaca är också bra på den fronten (men inte snabbare än T-90). Vill man snabba på rejält går det också att köra ett metallfilter inuti pappersfilter, lite oväntad effekt.

Om du häller så att kaffebädden rörs om mindre går det också snabbbare. T.ex. med hjälp av en sked eller bara närmare ytan.
 

Tallinn

Well-known member
På senare har jag varit en ganska dålig kaffenörd. Kaffet hemma har saknat nyans och djup, inga justeringar har hjälpt. Jag ifrågasatte min Dalla Corte Mini. Ett tag var jag så uppgiven att jag köpte kaffe på Lidl. Det var en mörk tid. Som tur var la jag inga stora pengar på någon ny kaffemaskin, jag köpte nya malskivor till min Mazzer Mini istället. Plötsligt smakar kaffet gott, tiderna är tillbaka där de ska och kaffe har blivit roligt igen.

Just nu dricker jag Essse Caffè Miscela Masini med stort välbehag. Chokladig och nötig säger websidan men även fin syra säger jag. Nyanserat utan att vara mjäkigt så att det funkar för en så oerhört konservativ kaffeinist som jag.

Jag var förvånad att märket inte ens nämns här på forumet, det är väl värt att prova:

https://www.espresso-international.se/essse-caffe-masini-espresso-italiano

 

Satyricon

Well-known member
På senare har jag varit en ganska dålig kaffenörd. Kaffet hemma har saknat nyans och djup, inga justeringar har hjälpt. Jag ifrågasatte min Dalla Corte Mini. Ett tag var jag så uppgiven att jag köpte kaffe på Lidl. Det var en mörk tid. Som tur var la jag inga stora pengar på någon ny kaffemaskin, jag köpte nya malskivor till min Mazzer Mini istället. Plötsligt smakar kaffet gott, tiderna är tillbaka där de ska och kaffe har blivit roligt igen.

Just nu dricker jag Essse Caffè Miscela Masini med stort välbehag. Chokladig och nötig säger websidan men även fin syra säger jag. Nyanserat utan att vara mjäkigt så att det funkar för en så oerhört konservativ kaffeinist som jag.

Jag var förvånad att märket inte ens nämns här på forumet, det är väl värt att prova:

https://www.espresso-international.se/essse-caffe-masini-espresso-italiano

Tack, bra tips! Låter gott, även om jag gärna tar lite mer robusta än bara 10 %.
 

Beaujolais

New member
Kör för tillfället Espresso House Signature Brew. Inhandlat på mitt lokala ICA för 105,90kr/500g.
Mycket gott och prisvärt kaffe. Har provat en del mikrorosterier och specialkaffe och det är inte mycket som slår detta kaffe enligt mig om du väger in priset. Sen förstår jag att man vill sponsra mikrorosterier och småföretagare.

image
 

DavidLundholm

Well-known member
A.M.O.C Typica... allt annat än typisk, en helt fenomenal espresso (bloomad utan vidare konstigheter). Sådan ovanlig fyllig fruktighet som samtidigt är söt.
Jag skriver här för att man ganska sällan får en kopp som saktar ner ens tillvaro men denna blev en handbroms och ren njutning!
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp