Vad har ni i kvarnen just nu?

treefinger

Well-known member
ficklampa: beror nog på vars du bor. Här i Uppsala köper jag de J&N på st:eriksboden, Saluhallen. Väldigt trevligt ställe som nyligen skaffat en 2 grupps faema, så nu kan man även ta sig en rackare där.
 

mrjohan

Well-known member
treefinger sa:
Har varit nyfiken på Royal bra länge. Har faktiskt inte testat något av Universals kaffen.

Hur tycker du att det smakar?

Om jag kör med 16 gram, något överdoserad, och samtidigt får till en lång extraktionstid på 30 sekunder, blir det riktigt bra!! Så vackra "tiger stripings" och "tiger fleckings", och allt vad amerikanarna kallar det, har jag aldrig fått tidigare. Sött, syrligt, gott... och samtidigt kraftigt nog för att tro det finns robusta i bladningen (vilket det ju inte ska göra).

Lars sa:
mrjohan sa:
Royal från Universal Caffè. Ett kraftfullt kaffe för att vara 100% arabica...

Jag har inte öppnat min påse än. Hur tycker du att den smakar jämfört med Mauro De Luxe? Eller du kanske inte har kört De Luxe hemma?

Har aldrig kört Mauro hemma, så jag får vänta med utlåtandet tills ytterligare 800 gram Royal har förbrukats.. :)
Vad tycker du om De Luxe?


EDIT: Cappuccinon på Royal blir finfin...
 

Lars

Well-known member
Spännande med Royalen!

De Luxen fick jag inte alls till från början. Jag misstänker att jag ligger på helt fel temp. Nu har jag börjat flusha mycket mer än jag brukar och fick till ett par enkla som var helt godkända nu på morgonen. Har fortfarande kvar lite toner av aska, men jag misstänker att det löser sig om jag flushar ytterligare några sekunder. Så är det i HX världen...

Jag drack faktiskt en enkel på De Luxe på Solde igår och den var naturligtvis mycket bättre än de som jag hade presterat hemma. De jag gjorde på morgonen var betydligt närmare "Solde De Luxen", men jag tror att det finns mycket potential kvar. Jag får återkomma med nya intryck senare i veckan...
 

lupoo

Well-known member
Har nu i några dagar kört Passalacqua Mehari. Trevlig bekantskap... Mycket smak och fina toner (tycker mig känna lite mandel och den där mörka chokladen...)

Passalacqua koppen har dessutom seglat upp som ny "favvokopp". Tycker att deras logo som är mycket retroinspirerad är så grymt, går verkligen i gång på sådana detaljer. Koppen är dessutom "goo" att dricka ur.

Tänkbart huskaffe!? Kanske om det inte hade varit så krångligt att stava... :? ;)
 

MrBean

Well-known member
Tänkte mig en snabb Caffee Latte till frukost, kastade i bönorna, doserade, lite kort kanske, normal tampning, shoot... och ut kom den bästa creman jag sett sedan jag körde färskrostad Kahls Monsun Malabar.... på Musetti! det blev ingen Latte utan Caffé Macchiato *slurp* snabbt en ny shoot tänkte jag... men den blev inte riktigt lika bra... märkligt.

Drog mig till minnes att någon skrev att kvaliteten varierade på Musettin, inte för att den är dålig men denna blandningen passade min kvarn & maskin.

Musetti har blivit en "baseline" mellan olika "finare" bönor...helt okej! helt enkelt
;)
 

arto

Well-known member
MrBean sa:
Tänkte mig en snabb Caffee Latte till frukost, kastade i bönorna, doserade, lite kort kanske, normal tampning, shoot... och ut kom den bästa creman jag sett sedan jag körde färskrostad Kahls Monsun Malabar.... på Musetti! det blev ingen Latte utan Caffé Macchiato *slurp* snabbt en ny shoot tänkte jag... men den blev inte riktigt lika bra... märkligt.

Drog mig till minnes att någon skrev att kvaliteten varierade på Musettin, inte för att den är dålig men denna blandningen passade min kvarn & maskin.

Musetti har blivit en "baseline" mellan olika "finare" bönor...helt okej! helt enkelt
;)


Jag brukar uppleva likadana situationer då och då. Det är när jag bara känner för kaffet, vill ha den snabbt, gör utan att tänka eller vara "noga"... Det är då som jag får mina bästa kaffen. Man befinner sig nog i en mer avslappnad miljö och tänker inte på att prestera.
 

bitme

Active member
Köpte 1KG MOKAFLOR 80/20 som en kul grej när jag var på semester och blev oerhört positivt överraskad, mild, krämig och chokladig. Passade utmärkt till latte.

Någon annan som har testat detta kaffet eller har erfarenheter om denna producent?



http://mokaflor.it/sezione01/
 

lupoo

Well-known member
Julkaffe från J&N. Körde en presskanna på detta kaffe efter julmiddagen. Blev fint och alla tyckte att det var "Gott kaffe". Tycker att det var välbalanserat med fin fruktighet och ett litet bett i eftermaken. Ville ju inte stå vid maskinen och köra cappus och lattes hela eftermiddagen.
Smög mig senare ut i köket och drog en enkel espresso på Passalacqua i lite stilla ensamhet, den var också god ;)
 

Massiv

Massivo utan o
:::nu är man garderad,allting är ju stängt nu under jul så jag köpte lite så man inte står utan.....Yirgacheffe J&n,Harrar Longberry J&N och lite Hawaii Kona J&N......
 

niad

Well-known member
Har rostat igen, min Syditalienblandning som jag kallar den. 50% kamerunsk robusta, har ökat robustan till hälften för att prova. 25% Monsooned Malabar och 25% Bras. Santos. Drack en enkel redan första dagen då jag har total abstinens och inget kaffe hemma. Har fått dricka brygg elände i två dagar. Smakade faktiskt ok, redan första dagen, nu blir det bara bättre och bättre dag för dag kan man trösta sig med.
 

jossi

Member
Hej precis öppnat 1kilo röd Manaresi den verkar inte dum
förra var Montano Gran Miscela det var inte min grej
före det 1/2 kilo Ionia special bar den tyckte jag var riktigt god

OBS ! jag använder Jura helautomat


MVH

Jossi
 

Rated

Active member
Köpte 1KG MOKAFLOR 80/20 som en kul grej när jag var på semester och blev oerhört positivt överraskad, mild, krämig och chokladig. Passade utmärkt till latte.

Någon annan som har testat detta kaffet eller har erfarenheter om denna producent?



http://mokaflor.it/sezione01/

Kör mokaflor 60/40 och 100/0 som standardkaffe medan jag testar lite andra "roligare" bönor. Har inte fastnat för ngn annan sort ännu. Är dock rätt ny på hela espressobiten ;)
 

bitme

Active member
Kör mokaflor 60/40 och 100/0 som standardkaffe medan jag testar lite andra "roligare" bönor. Har inte fastnat för ngn annan sort ännu. Är dock rätt ny på hela espressobiten ;)

Någon som vet nått ställe där de säljer Mokaflor i Stockholm, kaffemaskinen? Såg en kille i min lokala videobutik/postkontor här i Västertorp hämta ut en hel låda Mokaflor för ett par veckor sedan, aktiv här på forumet kanske?

Kör just nu Monsun Malabar som jag fick i julklapp, perfekt frukostlatte med mjuk smak.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,622
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp