Vad har ni i kvarnen just nu?

Figurehead

Active member
Vet inte om man kan ha några förväntningar på ett så pass billigt kaffe. Har en känsla av att andra betydligt dyrare kaffesorter kommer att stå för besvikelsen i framtiden. Har dock inte stött på några obehagliga bottennapp för 200 spänn; ännu... =)
 

treefinger

Well-known member
Massivo sa:
......5 estate,J&N....smakar alltid mer.

Jag vet inte vad det beror på men jag har haft väldiga problem att lyckas sådär kanonbra med 5 Estate från J&N nu på slutet, som jag däremot gjorde vid min första bekantskap med blandningen. Jag vet inte vad det beror på, men den där karaktäristiska nötigheten tycker jag inte infinner sig på samma sätt längre, som den gjorde förut. :cry:

Kan det vara så att Johan & Nyström har ändrat på rostningsprofilen eller något sånt?
 

Lars

Well-known member
Det kanske är den ovanligt fuktiga vintern som ställer till det. Jag tycker att J & N brukar hålla jämn kvalitet. Enda undantaget jag har råkat ut för var en påse La Bomba som inte alls smakade som det brukade. Gången efter var det tillbaka på "normalt" igen.
 

treefinger

Well-known member
Nog kan kanske vintern ställa till med ett och annat, men hade även problem med en enkilospåse jag köpte inför sommaren när jag tog med mig maskinen hem till norrland.

*host* skit bakom spakarna *host*
 

Lars

Well-known member
Jag försökte bara vara snäll... Naturligtvis är det SBS! ;)

Skämt åsido, det kanske hänger ihop med dina pumpproblem? (Det var väl du som hade problem med pumpen på Classicen?)
 

treefinger

Well-known member
8)

Det är nog inte omöjligt, pumpen kanske t.o.m. var trött i somras, även om jag inte märkte av det förren för nån vecka sedan då det började låta så konstigt.
 

treefinger

Well-known member
Upplever det som att det främst är 5 Estate jag inte får max ur, men å andra sidan hade jag inte testat nyvunna favoriter som Mysore Nuggets, Gethumbwini m.fl. i somras så vem vet, de kanske hade smakat helt annorlunda i våras, när maskinen troligtvis var helt "friskt".. skumt detta :)
 

arto

Well-known member
Att köra med samma gleggfaktor är också mycket viktigt om man vill få ut konstanta smaker :lol:

Man skulle utveckla lite gleggessens som man alltid skulle kunna få samma smaker ur maskinen efter varje rengöring :roll:

Men helt klart, jag tror att det kan nog skilja sig märkbart från rosttillfälle till en annan trots försök till fullständig kontroll, bara inte tala om om J&N får in nya satser med bönor lite då och då.

Själv har jag aldrig druckit en god 5E :lol: Men nån gång får någon bjuda mig på en.

-------------------

Jag har en blandning på Mocca Sidamo & Monsooned Malabar i kvarnen just nu. Borde kanske ha fördelat mer åt 2/3 & 1/3 än 1/2 & 1/2. Men den är sådär mullig just nu :p
 

kit_brenner

Well-known member
Nu är det Yirgacheffe från J&N som gäller. Fick inte till det igår, men ändrade kvarnen en del nu på morgonen och resultatet blev betydligt bättre. Fruktig, frisk och ganska lättdrucket på något vis. Ska prova hur det funkar i cappucinon när jag orkat masa mig ut och köpa mjölk. Är det någon som möjligen har koll på vad det är för några bönor i Yirgacheffen :?:
 

arto

Well-known member
kit_brenner sa:
Nu är det Yirgacheffe från J&N som gäller. Fick inte till det igår, men ändrade kvarnen en del nu på morgonen och resultatet blev betydligt bättre. Fruktig, frisk och ganska lättdrucket på något vis. Ska prova hur det funkar i cappucinon när jag orkat masa mig ut och köpa mjölk. Är det någon som möjligen har koll på vad det är för några bönor i Yirgacheffen :?:

Det är bönor från Etiopen, området (det är nog tom ett stad) Yirgacheffe, om jag bara fattat det rätt. Därav namnet :) Och arabica är det väl allt :)
 

ficklampa

Well-known member
el salvador bourbon estate just nu.
jag håller på att arbeta mig igenom j&n singelbönor just nu=)
den blir rätt god ibland, ganska söt vilket jag har kommit fram tillatt jag tycker om.
 

treefinger

Well-known member
ficklampa sa:
el salvador bourbon estate just nu.
jag håller på att arbeta mig igenom j&n singelbönor just nu=)
den blir rätt god ibland, ganska söt vilket jag har kommit fram tillatt jag tycker om.

Kan meddela att det är ett väldigt angenämnt projekt du har framför dig! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp