Vad har ni i kvarnen just nu?

AA

Skottjägare
Square Miles prenkaffe för augusti.
Finca La Fany från El Salvador. 100% tvättad bourbon.

Smakar kanderade nötter i massor! 4 koppen på mindre än 1 timme rinner ner genom guldfiltret just nu. Riktigt smask!

Ha de´

/AA
 

jbevemyr

Active member
Hacienda Esmeralda Geisha från Haugaard. Oj oj oj, vilket kaffe! Hyacint, mörk choklad med appelsinskal, vanilj, nötchoklad. Bryggd i presskanna. Som espresso (94C, 21g) var den lite kort och inte lika rena dofter även om hyacinten och appelsinchokladen fanns här också. Pucken hade en tydlig vanilj/kanelbulle doft som inte var så tokig dock.

Presskannan var klart att föredra. Aeropress nästa :)
 

PF013

Well-known member
Square Miles prenkaffe för augusti.
Finca La Fany från El Salvador. 100% tvättad bourbon.

Smakar kanderade nötter i massor! 4 koppen på mindre än 1 timme rinner ner genom guldfiltret just nu. Riktigt smask!

Ha de´

/AA

Låter trevligt! Jag har ett par kilo Finca La Fany råbönor från HasBean. Har du nån uppfattning om hur mörkt Square Mile har rostat? Har du provat den som espresso?
 

AA

Skottjägare
Låter trevligt! Jag har ett par kilo Finca La Fany råbönor från HasBean. Har du nån uppfattning om hur mörkt Square Mile har rostat? Har du provat den som espresso?

Jag skulle nog säga mitt imellan. Varken mörkt eller speciellt ljust.
Har nu druckit 10(!) koppar av kaffet på ca 24h. Riktigt sött och gott.

Jag har bara kört det i 1-kopps guld. Påsarna är bara på 350g så när väl kvarnen är inställd, man får till rätt dosering och träffar en lagom bryggtid så är påsen slut så jag kommer inte testa som espresso.
Bättre att köra på säkerhet med guldfiltret!

Lycka till!

/AA
 

Englund

Well-known member
Panama Cruz har i min smak länge varit en av de bättre singlarna till espresso från J&N...strax efter Biloyan och Misty Valleyn som ju tyvärr är slut :(
 

Salvenius

Active member
Panama Cruz Sun Dried från Johan och Nyström. Mycket trevlig upplevelse, gjorde sig till min förvåning riktigt bra som espresso, trots sin fruktiga ton. Ska bli intressant att testa den i presskannan senare...

Så har jag då testat den i presskannan. Det blev i mitt tycke något fylligare och krämigare men kanske var smaken något "renare" som espresso. Totalt sett var det ungefär lika gott så jag kommer nog variera mellan espressobryggaren och presskannan tills påsen är slut.
 

FabianP

Well-known member
Picknick från J&N, i väntan på prenumerationskaffet från SM som inte dykt upp än. Picknick är verkligen somrigt, gillar det skarpt! (presskanna/brygg)

/Fabian
 

jbevemyr

Active member
Fick ett litet paket från Hasbean:) Colombia Las Delicious - Uriel Antonio Cup of Excellence och Panama La Esmeralda Estate "Palmyra". Mmmm
 

Satyricon

Well-known member
Caffè Trombetta Gusto Bar, medhavt från Rom. Ett urbant, civiliserat kaffe i klassisk italiensk stil, som fångar själen i kvarteren kring Santa Maria Maggiore. En skvätt syra, lite mandel och en dos kärv robusta. Ett trevligt kaffe, långt ifrån tondövt.
 

Bilagor

  • P8260534-1.JPG
    P8260534-1.JPG
    145.8 KB · Visningar: 17

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp