Vad har ni i kvarnen just nu?

ficklampa

Well-known member
har moterriva vallabella i kvarnen just nu.
börjar tröttna lite smått på den, jag får den inte att funka med mjölk utan att beskheten tar sig igenom.
den funkar bättre när man överdoserar lite.
 

Kaiser

Well-known member
Håller precis på och rengör kvaren efter en omgång med Mauro Special Bar.
Då hamnar jag i valet och kvalet att fylla den med antingen Passalacqua Mehari eller Mauro de Luxe.
Skulle tro att det blir Passalacqua.
 

ficklampa

Well-known member
mauro de luxe.
wow...rtiktigt bra efter vallabella måste jag säga=)
smakade...väldigt mycket choklad om den imorse.
inte helt bra på att beskriva smaker=P
 

pojken_pelle

Active member
En egen blandning med Guatemala Antigua La Ceiba, Etiopisk Harrar samt lite Uganda Bugisu, rostad en bit in i andra knäcket. Inte en av mina bästa blandningar men helt klart godkänd.

/pelle
 

treefinger

Well-known member
Just nu är det i-landsproblem här.. jag tvingas dagligen välja mellan:
Mauro De Luxe
Ionia Gran Crema
Johan & Nyström Mysore Nuggets
Johan & Nyström 5 Estate

Mauro De Luxe och Ionian är nya för mig. Ionian ger en sjuklig crema som jag aldrig sett maken till förut. Nästan äckligt mycke.. man får vänta en stund tills det lugnar ner sig. Smakar bra gör den också, både som espresso och med mjölk fungerar den helt okej. De Luxen har jag provat för lite för att kunna uttala mig än, men flickvännen taggade till rejält när hon fick en cappuccino gjord på den.
 

johey

Well-known member
De Luxen har jag provat för lite för att kunna uttala mig än, men flickvännen taggade till rejält när hon fick en cappuccino gjord på den.
Bra eller dåligt? :)

Själv sitter jag och dricker min sista kopp av min första påse 5 Estate. Av det kaffe jag har lyckats åstadkomma har jag tyckt bäst om det med mjölk i. Det har blivit ganska mycket mjölkbaserat nu eftersom jag precis börjat laborera med skumning. Jag har däremot inte fått till riktigt vad jag hoppades på vad det gäller espresso av 5 Estate. Kanske jag är en sån som vill ha en gnutta robusta.

Därför har jag precis varit och köpt mig en påse Mauro De Luxe. Det verkar vara ett allmänt uppskattat kaffe. Ska bli spännande att prova! Ska bara rengöra kvarnen, sen blir det till att sprätta upp påsen. Återkommer med åsikter senare. :)
 

lennart

Well-known member
Jag har fått en sändning från La maison du cafe i Beirut med ljus och mörk rostning. jag malde en blandning av mörka och ljusa bönor i min Mazzer mini. Det var som att sitta på ett cafe i Beirut.
 

kit_brenner

Well-known member
Öppnade en påse La Bomba i söndags. Gillar smakerna riktigt mycket. Svårt att säga vad det är jag gillar så mycket, dock så vet jag att jag är ett par snäpp lyckligare när jag druckit en shot.
 

treefinger

Well-known member
johey sa:
De Luxen har jag provat för lite för att kunna uttala mig än, men flickvännen taggade till rejält när hon fick en cappuccino gjord på den.
Bra eller dåligt? :)

Bra helt klart. Jag får nog allt ta o hålla med. Jag tycker den hör till de bättre blandningarna jag testat, just för att blandas med mjölk. Som espresso är den också bra, men kanske inte jättespännande.
 

Lars

Well-known member
kit_brenner sa:
Öppnade en påse La Bomba i söndags. Gillar smakerna riktigt mycket. Svårt att säga vad det är jag gillar så mycket, dock så vet jag att jag är ett par snäpp lyckligare när jag druckit en shot.

Kan bero på att det är 40% robusta och därmed mycket koffein ;) Jag tycker också att La Bomba är en mycket trevlig blandning.

Själv kör jag för närvarande Del Doge Nero (50% robusta). Senare i veckan tror jag att det är dags att öppna en påse Mauro De Luxe. Jag har inte druckit den på länge, så det skall bli intressant att se vad jag tycker om den nu.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Circe någonting, fick den som en "muta" från Isomac i samband med att jag fick låna den här espressomaskinen medans min är på lagning (annars kör jag med färskrostat). Skulle vara 30% robusta i den om jag minns rätt.

Njaaa, inte är det någon favorit, för mycket robusta för mig tror jag.
Jämfört med den så är mina egna rostningar mycket bättre, både enligt mig och enligt kompisar som smakat. :)

Måste bara tillägga lite offtopic att det var trevligt av Isomac att köra ut en maskin till mig så jag fick låna en medans jag är av med min maskin. Trevligt. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Lars, jag håller tummarna! :lol:

Riktigt riktigt nöjd med Mondialen var jag i alla fall med tanke på hur lättarbetad den är och vad bra utrymme man hade med allt.

Jämfört med Mondialen så är det på Relaxen:

... trångt, kort ångrör, besvärligt, man ser inte riktigt vart handtaget ska in, dåligt tryck i ångan, ingen känsla (ingen spak för espresson), inte lika snabb ångkran (vippan på Mondialen är guld), inte lika bra tryck på espresson, inte lika bekvämt att behöva fylla vatten, inte lika bekvämt att behöva tömma drip tray...

Glömde jag något? Ja, den är inte lika snygg heller. ;)

Bara Mondialen blir tät så är den min guldklimp. :)
 

Figurehead

Active member
För tillfället har jag etiopisk harrar longberry från johan & nysröm. Smakar ljuvligt! När det är slut hugger jag för första gången in på det kanske mest hypade kaffet här på riktigtkaffe; musetti från willys! Blir spännande =)
 

lupoo

Well-known member
WOHOOO! [Song 2 by Blur "läte"]. Creman från J&N La Bomba är "helt sjuk" :shock: . Det bara "plaskar" på det där sköna crema sättet ner i koppen. Stark och go, inte så mycket kropp men en fin och lång eftersmak. Mycket trevlig bekantska. Mmmm Mersmak
 

Lars

Well-known member
Figurehead sa:
För tillfället har jag etiopisk harrar longberry från johan & nysröm. Smakar ljuvligt! När det är slut hugger jag för första gången in på det kanske mest hypade kaffet här på riktigtkaffe; musetti från willys! Blir spännande =)

Musetti är inte ett fantastiskt kaffe, men i lågprissegmentet är det helt outstanding!
 

Figurehead

Active member
Med hype menade jag att det var omtalat pga sitt låga pris och OK kvalitét men det är svårt att förmedla ironi i text =)

Men skoj att det finns dugligt kaffe dör 32 spänn/halvkilot; om inte annat för att öva latte-art...

Appropå latte-art gjorde jag precis en finfin amöba! *suck*
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp