Vad har ni i kvarnen just nu?

Tobiemme

Well-known member
jag tycker (som vanligt) att den blir bäst lite lätt överdoserad och riktigt, riktigt tajt dragen. max 2 cl för en dubbel...
 

Englund

Well-known member
Ohh Idido är riktigt trevlig som espresso. Överdosera ca 20-22 gr och dra den så att den droppar i 10-15 sekunder för att sedan rinna i en extremt tunn mussvans i 20-25 sekunder.

Resultatet ska vara ett par oljiga centiliter lycka!
 

Sunschein

Well-known member
Tackar för tipsen. Har ni fått mala grövre än vanligt med idido? Fick i princip inte ut något alls på mina första försök, utan det kändes som att bönorna "sög upp" väldigt mkt vatten och var lite torra, trots mkt färskt rostningsdatum...

Besynnerligt, men väldigt spännande kaffe det här. Tycker mig trots "dåliga extraktioner" ha fått fram mkt av smakprofilen med smaker av lime och jordgubb :p
 

Tobiemme

Well-known member
Besynnerligt, men väldigt spännande kaffe det här. Tycker mig trots "dåliga extraktioner" ha fått fram mkt av smakprofilen med smaker av lime och jordgubb :p

det låter bra!
i min erfarenhet är det förvånansvärt många (ffa SingleOrigin) kaffen som tål en rätt stygg överextrahering. numer smakar jag alltid innan jag häller ut – även om det finns oljedroppar i creman. underextraherat eller blonderat åker däremot direkt ut i vasken. :)
 

martink78

Well-known member
Har ni några tips för aeropress och Idido (och SingeOrigin typer), har svårt att få fram samma smaker där som i press. Är det överdosering som gäller för aeropress också.. ?
 

Englund

Well-known member
-Riktigt grov malning (samma som till presskanna)
-Upp-och-nervända metoden: ca 15 gr kaffe
-Fyll upp med ca 95 gradigt vatten
-Rör om så att blomningen lägger sig en aning
-Fyll upp med vatten igen och upprepa tills det inte går att få i mer vatten
-Låt dra ca 2 minuter (inklusive tiden för omrörning)
-Vänd och pressa

Du borde nu ha en stor kopp riktigt gott kaffe!
 

JvD

Well-known member
Skulle vilja modifiera Englunds förslag, prova att öka doseringen MEN minska extraktionen genom att låta kaffet dra ännu kortare (max en minut) och/eller ha svalare vatten (ca 85gr). Det är överosering och underextrahering som gäller :) Vill jag ha fram maximalt med frukt och smaskig syra och minimalt med beska så gör jag jag som Englund säger MEN med 16-21gr kaffe (beroende på sort), 200gr H2O (som jag låtit svalna något) och sedan stå (upp-och-ner-metoden) i cirka 45 sekunder. "Ceteris paribus" (allt annat lika) ;-)
 

Englund

Well-known member
Kaffehandlaren i mig blir tackar för ditt förslag med mer kaffe till varje kopp ;)

...och visst blir en del kaffen bättre genom överdosering, men i min smak brukar 16 gr göra jobbet, så testa gärna båda och jämför.

Nu blev det lite OT, så vidare diskussion kanske ska föras i någon Aeropress-tråd?
 

Sunschein

Well-known member
Misty valleyn tog slut på tok för snabbt, som vanligt. Synd, för jag tyckte riktigt bra om det kaffet :)
Nu blir det dags att öppna Rwanda Gatsinga Sun Dried från J&N.
 

theseal

Kaffeterroristen
Mokambo Miscela Boun Gusto, färskt som FAN, starkt, rivigt och en djävla espressoglädje snudd på vulgärt tom.. Lite som Peter Griffin med gag-ball.

Lite gräsigt åt turkiskt kaffe-hållet.

Sjukt snygg -70 design på påsen.
 

Bilagor

  • IMG_0824.jpg
    IMG_0824.jpg
    86.7 KB · Visningar: 21
  • IMG_0825.jpg
    IMG_0825.jpg
    179.2 KB · Visningar: 25

Jay

Well-known member
Kör vår Mocha/Java blandning hemma just nu, med ca 20 procent Colombian Supremo Pensilvania, 20 procent Sumatran Gaya Mountain, 50 procent Harrar och en släng bönor från en single estate farm i Honduras som har en fin viskositet och rundhet, men ganska intetsägande när den är ensam...

Fint till mjölk, då blåbärskaraktären framhävs, men även fint ensamstående då den får en bärton som är mer bred....
 

larjo11

Well-known member
COOP:s "Café luxury" packat 10.12.2008.
KRAV- o Faretrade-märkt. Fast inte nåt bättre för det :mad:
Kört som Aeropress på jobbet. Testat några olika malningsgrader o bryggtider men smakar knappt bättre än automatkaffet :(

Har för mig att det finns några bra COOP-böner. Men dessa var ett bottennapp.
 

demo

Well-known member
Isola rostat 23/3 men har en leverans från KG på gång med en Evo. Inte testat den som espresso tidigare. Ska bli kul se va den kan ge mig.
 

robbowan

Well-known member
Blev en budgetsatsning denna månad också...

Tjackade en Lavazza Qual Rossa idag för den har jag bara testat som färdigmald, aldrig malt själv. Vi får se hur den blir i min Moka...

Till bryggaren blev det bönor från Arvids bönor från Nicaragua, 100% Arabica, bara på test. Inte en favorit men, men...
 

theseal

Kaffeterroristen
finns två leverantörer i Sverige just nu, tyvärr kommer jag inte ihåg vad nån av dom heter. Dock så brukar jag handla på Kaffemaskinen och dom brukar ha bra koll på vad som är färskt.
 

lupoo

Well-known member
finns två leverantörer i Sverige just nu, tyvärr kommer jag inte ihåg vad nån av dom heter. Dock så brukar jag handla på Kaffemaskinen och dom brukar ha bra koll på vad som är färskt.
Il Molino http://www.ilmolino.se/ är den ena av leverantörerna. Kommer ihåg att medlemmar på RK fick ett erbjudande att köpa direkt från dem för något år sedan. Tror att det föll på att man måste köpa minst 3 kg varje gång. Tveksamt om det är SÅ gott ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp