Vad har ni i kvarnen just nu?

Satyricon

Well-known member
Inte nu, men alldeles strax har jag detta (precis hemköpt):
3395759340_3f671cb691.jpg

Hatten av!
 

nocavity

Active member
J&N 5 Estate V.3 i Silvian. J&N Etiopien Harrar i pressen. Har även en Indien Mysore Nuggets från J&N som jag inte blivit vän med ännu. Mycket J&N blir det...
 

GLC

Well-known member
Kliver snart in på Åre Jazz, om det inte blir en J&N Yellow Bourbon innan. Rostningsdatumen talar för det.
 

wesaft

Well-known member
Härligt GLC jag har en på jazz som sitter och väntar på mig här, var trots allt jazzfestival här i stan, hehe.
Nu kör jag MAdam Popa den lila påsen från J&N, Sumatra, har blivit två flodande avbrutna lungos med mjölk än så länge, hehe, får se om jag kan strama till en nu efter lunch.
 

Dr G

Well-known member
J&N 5 Estate V.3 tjänstgör nu som uppföljare till Mauro De Lux. Wesaft, hur är Madamen till smaken? Har själv en påse liggande :)
 

wesaft

Well-known member
Dr G, Fick ta en bit choklad för att bli av med eftersmaken, haha!
Inte fått till något bra skott än, så jag ska inte säga något, blev en till dålig nu med lite kanaler, men den gör sig kanske bättre som press, verkar ha en behaglig syra.
Skyller på dåligt hantverk i första hand ;)
 

GLC

Well-known member
Dr G, Fick ta en bit choklad för att bli av med eftersmaken, haha!
Inte fått till något bra skott än, så jag ska inte säga något, blev en till dålig nu med lite kanaler, men den gör sig kanske bättre som press, verkar ha en behaglig syra.
Skyller på dåligt hantverk i första hand ;)


Synd :)

Vad jag minns av det kaffet från häromkvällen på Espresso Jam:et vi hade så var den mycket trevlig, rund och fin syrlighet.
 

Dr G

Well-known member
Dr G, Fick ta en bit choklad för att bli av med eftersmaken, haha!
Inte fått till något bra skott än, så jag ska inte säga något, blev en till dålig nu med lite kanaler, men den gör sig kanske bättre som press, verkar ha en behaglig syra.
Skyller på dåligt hantverk i första hand ;)

Tack för informationen, får väl testa både espresso och press :)
 

Microtimer

Well-known member
I brist på annat så har jag just nu budgetkaffe i lägsta prisklassen, Mussetti. Allt annat är slut för tillfället.
Men imorgon....blir det besök i den nya kaffebutiken i Skellefteå som Svartvest tipsat om i ämnet Norrland, what's hot or not. Då blir det mycket bättre kaffe i kvarnen. Mer om det imorgon!
 

Satyricon

Well-known member
Italcaffè Gran Gusto, en sympatisk men kompromisslös bekantskap, där arabicans vältalighet tillåts sippra fram genom det dova, mycket tjocka jordlagret. Denna böna blir aldrig någonsin pratsjuk, aldrig sticksig av någon syras gapighet, blott tränger några skimrande stråk av lycka fram genom det kompakta mörkret. Crema av rang och med karaktär, 90 % robusta, 10 % arabica. Ett stadigt kaffe att luta sig mot i varje väder.
 

Bilagor

  • DSC_0396.jpg
    DSC_0396.jpg
    42.8 KB · Visningar: 24

AA

Skottjägare
Spring Espresso från Square Mile Coffee Roasters rostad 30/3.
Efter 4 enkla så tycker jag att blandningen är ganska tam. Jag hittar nöt och choklad plus något salt som jag inte kommer på vad det är. Dom beskriver att det skall finnas anis men det är inte det jag hittat. Jag har precis ställt om kvarnen till lite grövre så nu skall jag testa strax igen.
Munkänslan är på pricken som dom beskriver den själv. Smörig och gräddig. Det är den verkligen!

Jag får labba vidare!

Ha de´

/AA
 

Stefan Böna

Mr Microtext
WBC-kaffet. Alldeles färskrostat och väldigt gott. Inga optimala extraktioner ännu (hoppas jag; se bloggen), men det kommer väl... :D

//Stefan (som ansåg det ett hån mot rostmästarna att inte göra rent kvarnen före påfyllnad)
 

Musikarfelix

Well-known member
Etiopien Harrar (J&N)

Rostade för lite mindre än en månad sedan, knapriga och friska i smaken var bönorna när man smakade på dem. När kaffet var malt så luktade det verkligen blåbär i köket, väldigt kraftig doft. 14 g räckte knappast, blev "smutsigt vatten" med en crema som försvann så fort man nuddade koppen. På försök nr 2 såg jag till att jag fyllde till kanten och lite till. Resultatet? Den bästa koppen jag fått till med min Silvia, nog den godaste espresso jag druckit. Fina råttsvansar och 30 cl i de nya Johan & Nyström kopparna, vilken kaffekväll :)!
 

Agathorn

Well-known member
J&N LA Bomba!

Första gången jag provar kaffet och jag kommer köpa det igen! Jag gillar inte ren espresso så mycket i vanliga fall men med korrekt extraktionstid/malningsgrad blev denna riktigt god! Mörk härlig färg och fin crema! Fungerar bra som cappu också!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp