Sidan 467 av 470 FörstaFörsta ... 367417457465466467468469 ... SistaSista
Resultat 3 729 till 3 736 av 3753
    Senior Member bautas avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Raukrost från Gute rosteri.

Vilken skillnad från de Etiopier jag rostat själv senaste månaderna.
    50% robusta, gott som espresso och fick mig tom att tillreda en mjölkbaserad kaffedryck. Smarr!

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Ni som kör Gringo Etiopien Aricha i kvarnen, vad har ni för parametrar? Jag får inte riktigt till sötman, men känner viss bärighet. Inte alls som beskrivningen.

Senior Member Gholams avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Vill slå ett slag för "fulkaffet" i butik.
    Har pga byggprojektet hemma inte haft möjlighet att rosta kaffe under en längre tid. Därför har jag fått gå tillbaks till att köpa färdigrostat kaffe, och då oftast på kafféer, typ Haugards på Mellqvist mfl. Men förutom att det kostar en slant, så tar det även slut illa kvickt, dvs fortare än jag hinner införskaffa dem Så en dag var jag utan kaffe och på dåligt humör pga abstinensen och for till närmaste livsmedelsbutik (coop) och plockade på mig flera påsar.
    Jag blev förvånad att nästan alla påsar hade rostdatumet tydligt angivet (till skillnad från tidigare då man fick avkoda siffrorna på undersidan). Men värre var det med smaken. De flesta var riktigt mörkrostade (jag gick på smakbeskrivningen, inte rostgraden, när jag skulle välja) och måste ha haft många procent robusta. Men Löfbergs Jubileum, mellanrost, var en riktig positiv överraskning. Riktigt trevlig. Nu var den även jättebillig, typ 40:- för 400g. Men hade den varit förpackat i en finare påse och hetat något annat så hade jag nog varit beredd att betala betydligt mer för det.

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2020
    Citat Ursprungligen postat av Gholam Visa inlägg
    Men Löfbergs Jubileum, mellanrost, var en riktig positiv överraskning. Riktigt trevlig. Nu var den även jättebillig, typ 40:- för 400g. Men hade den varit förpackat i en finare påse och hetat något annat så hade jag nog varit beredd att betala betydligt mer för det.
    Vad kör du för bryggmetod? Jag körde just den i v60 när jag fick slut på "finkaffe" och det vart riktigt beskt och bränt :|

Senior Member Gholams avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Citat Ursprungligen postat av thecybertrash Visa inlägg
    Vad kör du för bryggmetod? Jag körde just den i v60 när jag fick slut på "finkaffe" och det vart riktigt beskt och bränt :|
    Vanlig brygg, pappersfilter. Du kanske malde finare än mig...

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Kör Gringo's Etiopien Arciha för Espresso just nu. Fick till en riktigt bra kopp i morse, otroligt söt, funkade väldigt bra både för sig och i en flat white
    Hur såg dina parametrar ut? In, ut, tid? Ingen sötma alls här..

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2020
    Citat Ursprungligen postat av jonah Visa inlägg
    Hur såg dina parametrar ut? In, ut, tid? Ingen sötma alls här..
    18g in/36g ut på 35s
    Kör på en Gaggia Classic med OPV-mod, brukar sätta igång pumpen precis när termostaten stänger av sig.

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    18g in/36g ut på 35s
    Kör på en Gaggia Classic med OPV-mod, brukar sätta igång pumpen precis när termostaten stänger av sig.
    Snyggt! Det måste jag testa. Tack. Då antar jag att tiden 35s är från att pumpen går igång?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •