Vad har ni i kvarnen just nu?

PF013

Well-known member
Monmouth Organic Espresso. Enough said.


Om de bara packade i vettiga kväveflushade påsar och skickade en stor låda varannan vecka till Baristashopen (eller annan valfri underbar återförsäljare). Men då kanske förtrollningen skulle brytas...
 

FabianP

Well-known member
Två riktiga kanonkaffen här, från Haugaard; Wilford Lamastus, som är helt fantastisk och *trumvirvel*;
Esmeralda Growers Geisha!! Jag är mållös.

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
Ja, jag är inte så svensk att jag hymlar med sånt... :)

200kr/200g, så tio kronor koppen, ungefär. Ställt mot allt annat som är exklusivt inom sin gastronomiska genre, är det inget annat än löjligt billigt med kaffe.

/Fabian
 

henrico

Well-known member
Beslutsångest... Färskrostade Waxholms Krut, J&N Bella eller J&N Yellow bourbon....

....tror det blir Yellow bourbon först faktiskt, var länge sedan. :)
 

MrNoOne

Well-known member
Kvarn 1: Haugaard - Australien Mountain Top PB 11
(Bönor till ett sista skott) :(

Kvarn 2: Haugaard - Esmeralda Growers Geisha Panama (Ej påbörjad)
 
Senast ändrad:

AA

Skottjägare
Espresso Uno från Risteriet rostad 16/7.
Galet mycket bättre hemma hos amatören än hos proffsen som skapat och rostat blandningen :D
Låt vara att det förhoppningsvis var 2 sommarjobbare som stod på plats när jag var där sist men ändå.

Kaffet är krämigt och perfekt balanserat. Lite kryddighet, lite sötma och precis lagom syra. Inget som sticker ut men samtidigt ett kaffe man inte tröttnar på första taget. Ett perfekt huskaffe om det funnits närmre.
Jag drar det lite kort i enkelfiltret typ 10g bönor / 40 sek bryggtid / 15g kaffe i koppen med maskinen ställd på 93°C .

Svänger ni förbi Köpenhamn så köp en påse!

Ha de´

/AA
 

onyman

Well-known member
jag håller med Fabian, Jag tycker ofta nu förtiden att det dyra kaffet är mer prisvärt än det billiga. speciellt när det gäller bryggkaffe. Jag dricker själv den Dellerhagen Haileslassie du sålde till mig i veckan. Väldigt bra.

Fråga: Haugaards "Esmeralda", den är väl INTE Petersons kända farm "La Esmeralda" i Panama som alltid sätter prisrekord och som också kör Geisha? Haugaard kallar "sitt" Esmeralda ett litet nytt plantage?
 

danwi

Well-known member
J&N Raja Batak ligger i kvarnen just nu... Eller snarare ompackat i småpåsar intill Skerton-kvarnen och Aeropressen som är packade i vandringsryggsäcken! :)
 

demo

Well-known member
Köpte en påse Vaxholms Milano..sen blev ja bjuden på en sjukt otrolig god dubbel på kaffemaskinen inne i city
 

Mayhem

Well-known member
Just nu Mr. Beige från Costas. Av hans tre espressoblandningar tycker jag denna var knepigast att få till bra extraktioner med, vilket förstås kan ha ett samband med att jag körde denna sist och kaffet därmed är precis i slutet på angiven peak. Men även om extraktionerna visuellt inte varit alltför tilltalande, så blev resultatet i koppen ändå otroligt gott! När rosteriet öppnar igen om en månad skall jag definitivt beställa ett par påsar till...
 
Senast ändrad:

FabianP

Well-known member
jag håller med Fabian, Jag tycker ofta nu förtiden att det dyra kaffet är mer prisvärt än det billiga. speciellt när det gäller bryggkaffe. Jag dricker själv den Dellerhagen Haileslassie du sålde till mig i veckan. Väldigt bra.

Fråga: Haugaards "Esmeralda", den är väl INTE Petersons kända farm "La Esmeralda" i Panama som alltid sätter prisrekord och som också kör Geisha? Haugaard kallar "sitt" Esmeralda ett litet nytt plantage?

Kul att du gillade Haileslassie, jag tycker också det är riktigt bra!

Well, det står Hacienda La Esmeralda, samt "Selected microbatch 2010" på påsen, mer vet jag inte. Utöver att det rockar fett :)
 

Musikarfelix

Well-known member
mellqvist caffè bar, rostad av David Haugaard
Blandning: Daterra Bourbon Peaberry Brasilien, Limu Etiopien.

KOwdiNgnW.jpg


"Kan vara det bästa kaffet jag haft i kvarnen, någonsin."
Läs mer på bloggen :)...
 

onyman

Well-known member
Haugaard är en riktig mörkrostare! även min underdog som jag körde förra veckan var överaskande mörkrost. Visst kör Waxholm också ganska mörkt, nästan italienskt? och Stockholms stölthet J&N är också de enligt min smak mörktrostare, därför anser jag att den gamla termen Skånerost" borde bytas ut mot det mer passande "Stockholmsrost" för att beteckna ett mer mörkrostat kaffe! :)
 

onyman

Well-known member
Well, det står Hacienda La Esmeralda, samt "Selected microbatch 2010" på påsen

ok, Då ÄR det samma "kändisfarm" som alltid drar in de högsta summorna för sina Geishor, J&N, Coffee Colletcive, Tim Wendelboe har det då och då tillgängligt för ganska höga summor. Jag tror Haugaard borde lära sig att kommunicera lite bättre! :) Mörkrostade han la Esmeraldan också?
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp